بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر : ۱۱۱۶۶۱

دنياي اقتصاد- ریيس سازمان ملي زمين‌ومسكن- مسوول تدوين دستورالعمل اجرايي طرح‌هاي جديد تامين‌مسكن- با اعلام مشخصات اوليه طرح «مسكن‌اجتماعي» گفت: مسكن‌اجتماعي با متوسط متراژ 50‌مترمربع و به‌صورت اجاره‌اي ساخته مي‌شود و هزينه تهيه آن براي كم‌درآمدها حدود 40 درصد درآمد آنها خواهد بود. اين در حالي است كه برنامه وزارت راه‌وشهرسازي براي ايجاد «بازار رهن» بابت تامين «وام ساخت در طرح مسكن‌اجتماعي» و «وام خريد در طرح مسكن‌حمايتي» به چالش خورده است. بانك‌ مركزي دو اشكال به اين برنامه (راه‌اندازي صندوق‌هاي سپرده‌گذاري مسكن) وارد كرده‌است‌ و نرخ‌سود 25 درصدي رايج در بانك‌ها و احتمال استقراض آنها براي پرداخت ‌وام را نگران‌كننده مي‌داند.
هاجر شادمانی: رییس سازمان ملی زمین و مسکن – معاون وزیر و مسوول تدوین دستورالعمل اجرایی طرح‌های جدید تامین مسکن- از برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن اجتماعی با قیمت و متراژ معین، پس از تدوین طرح جدید جامع مسکن خبر داد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمد پژمان روز گذشته با بیان اینکه هرگونه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد نحوه و تعداد مسکن‌های اجتماعی مورد نیاز مستلزم داشتن اطلاعات دقیق از تعداد خانوارهای فاقد مسکن در دهک‌های مختلف و همچنین اطلاع از پراکندگی این خانوارها در نقاط مختلف کشور و نحوه توزیع استانی آنها است، افزود: به این منظور در حال به‌روزرسانی طرح جامع مسکن هستیم که در دهه 80 نوشته شد. وی تاکید کرد: براساس اطلاعات موجود، حدود 30 درصد از افراد جامعه در دهک‌های بالای درآمدی 8، 9 و 10 قرار دارند که با توجه به توان مالی و قدرت خرید آنها ضرورتی به دخالت مستقیم دولت برای تامین مسکن این قشر وجود ندارد. این در حالی است که 50 درصد افراد جامعه در دهک‌های میانی قرار دارند و 20 تا 25 درصد افراد نیز در دهک‌های 1، 2 و بخشی از دهک 3 قرار دارند که تمرکز مسکن اجتماعی باید روی این دهک‌ها باشد.
پژمان ادامه داد: در طرح مسکن اجتماعی نیازی نیست که افراد واقع در دهک‌های پایین از مسکن ملکی برخوردار شوند؛ بلکه باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که این افراد بتوانند با حداکثر 40 درصد میزان درآمد ماهانه خود از مسکن اجتماعی به صورت اجاره‌ای برخوردار شوند. رییس سازمان ملی زمین و مسکن در توضیح این موضوع گفت: با توجه به نیازهای فراوان مالی گروه هدف مسکن اجتماعی ممکن است این افراد در هر زمانی اقدام به فروش واحدهای مسکونی اجتماعی ملکی کنند و مجددا به بازار تقاضای مسکن بازگردند، اما با واگذاری مسکن اجتماعی اجاره‌ای به آنها می‌توان از این امر اجتناب کرد.
وی افزود: در مسکن مهر متوسط متراژ واحدهای مسکونی 90 متر مربع است که این میزان در مسکن اجتماعی باید 50 مترمربع باشد، این در حالی است که در مسکن اجتماعی برخلاف مسکن مهر نیازی به آورده مالی و نقدینگی از جانب متقاضیان نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر