بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر : ۱۱۱۸۴۴
همزمان با ادامه انتقادهای علنی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از توافق اخیر هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو ، مقامات آمریکایی در تلاش اند تا به همتایان اسراییلی خود اطمینان دهند که دغدغه های آنها در مورد برنامه هسته ای ایران را در مذاکرات آتی خود با ایران در نظر خواهند گرفت.


به گزارش عصر ایران روزنامه هاآرتص اسراییل روز سه شنبه با انتشار گزارشی در این باره نوشت قرار است طی روزهای آینده "یوسی کوهن" مشاور امنیت ملی اسراییل به همراه هیاتی به واشنگتن برود تا از چند وچون دور آتی گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 اطلاع یابد.

این روزنامه می نویسد اوباما دو بار پس از توافق هسته ای ژنو با ایران با نتانیاهو تماس تلفنی گرفته که نخستین آن 12 ساعت پس از توافق هسته ای ژنو بوده است. بر اساس این گزارش اوباما به نتانیاهو اطمینان خاطر داده که نگرانی های اسراییل را در مورد برنامه های هسته ای ایران در مذاکرات آتی گروه 1+5 با ایران لحاظ خواهد کرد.

همچنین بنا بر این گزارش مقامات آمریکایی در روزهای گذشته با همتایان اسراییلی خود تماس بر قرار کرده و به آنها اطمینان خاطر داده اند که هدف آمریکا از توافق ژنو اجتناب از رویارویی نظامی با ایران به هر قیمتی نیست و واشنگتن با وجود تلاش های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته ای ایران، همچنان استفاده از گزینه نظامی را در صورت لزوم از نظر دور نداشته است.

نتانیاهو که در دو روز گذشته برای سفری رسمی به ایتالیا رفته است در اظهار نظرها و کنفرانس های خبری خود بارها به موضوع توافق هسته ای ایران اشاره کرده و بار دیگر این توافق را یک اشتباه تاریخی و خطری جدی خوانده است.

وی در ملاقات با پاپ فرانسیس در واتیکان نیز بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و روز گذشته در جریان کنفرانس خبری خود در رم در پاسخ به انتقادهای صریح ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی درباره لحن سخنان نتانیاهو درباره آمریکا که به گفته این مقام سابق اسراییلی حالت "اعلان جنگ" به واشنگتن گرفته است، گفت که دولت او همچنان به سیاست هشدار به جامعه جهانی در مورد ایران ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در سخنان روز گذشته خود با هشدار دوباره در مورد توافق ژنو گفت که این توافق تحریم هایی را که دو سال برای اعمال آنها زحمت کشیده شده بود، شل کرده و در ساختمان تحریم های ایران ترک انداخته است. نتانیاهو تاکید کرد با توافق ژنو تحریم های ایران رو به فروپاشی می رود.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر