بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۶
کد خبر : ۱۱۱۹۶

‌نگاهی به اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۷

افزایش شدید بهای نفت، رشد بی سابقه صادرات و ذخائر ارزی چین، کاهش ارزش دلار و بحران بانکی و مستغلاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ اقتصاد جهانی را با تحولاتی کم سابقه روبرو كرد.

به گزارش شبكه دويچه وله آلمان ، در کنار بالارفتن بهای نفت خام، افزایش فوق‌العاده ذخاير ارزی و صادرات چین را می‌توان مهمترین رویداد اقتصادی سال ۲۰۰۷ جهان دانست. اواخر تابستان سال جاري اعلام شد که ذخیره ارزی چین به بیش از 1000 میلیارد دلار رسیده است. دستکم یک چهارم این مبلغ به سرمایه گذاری در صنایع و شرکت‌های خارجی اختصاص یافته است.


افزایش بهای نفت خام میزان ذخاير ارزی کشورهای نفت‌خیز را نيز افزايش داد و آنها نیز به فکر افتادند که مازاد ارز خارجی خود را صرف خرید شرکت‌های معتبر غربی کنند. این موضوع دولت‌های صنعتی غرب را به فکر چاره‌اندیشی‌ برای مقابله با گسترش نفوذ دولت‌های خارجی انداخت.
از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی پیش بینی‌کردند که در سال جاري چین برای نخستین بار عنوان « قهرمان صادرات جهان» را از آلمان خواهد گرفت. آلمان تا سال ۲۰۰۶ با حدود ۸۰۰ میلیارد دلار صادرات همواره مقام نخست جهان را در زمینه صادرات داشت.


در سال ۲۰۰۷ صادرات آلمان باز هم رشد کرد. با این همه، چینی‌ها در این زمينه برتری یافتند. آلمان سال ۲۰۰۷ را با افزایش مالیات ارزش افزوده از ۱۶ درصد به ۱۹ درصد آغاز کرد و به این ترتیب توانست به ۲۴ میلیارد یورو درآمد تازه به دست آورد و بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.


افزایش مالیات‌ ارزش افزوده، در نیمه نخست سال جاري سبب رکود بازار داخلی و کاهش مصرف شد، اما مردم به تدریج به آن عادت کردند. افزایش مالیات‌، در کنار گران شدن سوخت سبب شد که شاخص قیمت‌ها در نوامبر 2007 نسبت به نوامبر ۲۰۰۶ ميلادي 3.5 درصد افزایش یابد.


یورگن تومان، رئیس اتحادیه صنایع آلمان در آغاز سال 2007 پیش بینی کرده بود: ما انتظار داریم که رشد اقتصادی آلمان در سال جاري به ۲ درصد برسد. به دلیل افزایش شدید مالیات‌ها، روی کندشدن روند اقتصادي در ماه‌های نخست سال حساب می‌کنیم. اما پیش‌بینی می‌کنیم که کندی روند رشد اقتصادي در طول سال برطرف شود.
در آمریکا، بحران مستغلات و کاهش شدید ارزش دلار در تمام سال محافل اقتصادی را به خود مشغول کرد. در ماه نوامبر سال جاري ارزش هر یورو به حدود 1.5 دلار رسید. برخي از کارشناسان این مساله را نشانه پایان دوران رهبری دلار بر بازار جهانی دانسته اند.


اما یورگ کرمر، رئیس کارشناسان اقتصاد بين الملل کومرز بانک آلمان این نظر را نادرست مي داند و گفته است: این، مطلقا غیر ممکن است. دلار پشتیبان تقریبا دو سوم تمام ذخاير ارزی جهان است و یورو بسیار کم در اين جهت نقش داشته است. مساله این نیست که بانک مرکزی اروپا سیاست نادرستی داشته یا قابل اعتماد نیست، بلکه بازار سرمایه آمریکايی خيلي خيلي بزرگتر از بازار سرمایه اروپا است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر