بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر : ۱۱۲۱۹۳

صبح امروز حسن روحانی در حالی بودجه 93 را تنها یک ماه و نیم بعد از تصویب اصلاح بودجه غیرواقعی سال 92 تقدیم مجلس کرد که مجلسی ها پیش از این عادت داشتند تقدیم بودجه به مجلس، در اسفند ماه یا حداقل بهمن ماه انجام شود.

به گزارش "آینده" ؛ طبیعی بود با ارسال بودجه در یکی دو ماه آخر سال، دو، سه ماه اول هر سال با بودجه های یک دوازدهمی می گذشت و عملا  دستگاه های مختلف کشور کل فصل بهار را با بی برنامگی مالی و بلاتکلیفی می گذراندند و طبیعی است که چه تاثیری بر پیشرفت کارها می گذاشت.

اوج رکوردشکنی دکتر احمدی نژاد در ارائه بودجه، البته در آخرین سال صدارت او رخ داد که وی بودجه ای مورد انتقاد را نهم اسفند ماه 91 تقدیم کرد که طبعا با اصلاحات پرشمار مجلس، به امسال نرسید و کار به چند بودجه یک دوازدهم کشید و نهایتا لاریجانی 22 خرداد امسال بودجه 92 را ابلاغ کرد و در واقع قانون بودجه از اول تابستان مورد استفاده قرار گرفت.

بررسی لوایح بودجه در 8 سال دولت مهرورزی، تاریخی زودتر از 25 دی ماه را نشان نمی دهد که آن هم مربوط به اولین سال اوست و امید می رود روحانی در سال های آینده پسرفت نکند.

این در حالی است که مطابق قانون، بودجه هرسال باید در آذر ماه سال قبلش به مجلس تقدیم شود تا بعد از بررسی در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس و شورای نگهبان، قبل از شروع سال جدید ابلاغ شود و مبنای کار دستگاه های مختلف قرار گیرد.

زمان تقدیم بودجه در 8 سال گذشته به این شرح است:

بودجه 85    84/10/25

بودجه 86    85/11/01

بودجه 87    86/10/17

بودجه 88    87/11/08

بودجه 89    88/11/04

بودجه 90    89/12/01

بودجه 91    90/11/12

بودجه 92     9 / 12 /91

البته در زمان احمدی نژاد، خبرنگاران و نمایندگان علاوه بر پرداختن و شمردن تاخیرهای دولت در ارائه لایحه بودجه، سوژه های شنیدنی دیگری را که نوعا در زمان ارائه بودجه مطرح می شد هم داشتند؛ از بودجه دو صفحه ای تا معرفی مافیای مسکن و...

با این حال بررسی مواضع نمایندگان مجلس نسبت به دولت احمدی نژاد و روحانی نشان می دهد مواردی چون ارائه به موقع یا تاخیر3 ماهه که تفاوت زیادی در انضباط مالی کشور و جلوگیری از فساد ایجاد می کند، چندان مهم نیست و از همین روست که مجلس به دولت روحانی بسیار بیشتر از احمدی نژاد انتقاد می کند؛ انتقاداتی که از بسیاری از آنها بوی کارشکنی به مشام می رسد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر