بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۶
کد خبر : ۱۱۲۲۲۴

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 6/0 درصدی مواجه بود که شاخص کل در مدار 85 هزار واحد قرار گرفت. بررسی‌ها حاکی از آن است که حضور چشمگیر سهامداران بار دیگر پس از ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، باعث افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات نسبت به روز ماقبل شد.
همچنین، روند تغییرات شاخص در روز گذشته نشان می‌دهد در ساعت‌های ابتدای معاملات روند مثبت بود، هرچند در لحظات پایانی کمی نزولی شد. صبح روز گذشته، حسن روحانی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اولین لایحه بودجه دولت یازدهم را تقدیم نمایندگان مجلس کرد. به گزارش بورس نیوز، اولین قدم دولت یازدهم تثبیت نرخ ارز بیان شد و در ادامه به ایرادات نحوه اجرای اصل 44 از ابتدا تاکنون اشاره شد. بر این اساس، ديروز بیشتر صنایع بورسی با شاخص کل همراهی کردند و گروه پتروشیمی بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشت.
در این میان، گروه دارویی روند مثبت خود را با ثبت 2 درصد رشد ادامه داد. با آنکه برخی گمانه‌زنی‌ها، نرخ دلار را 3000 تومان برآورد کرده بودند با ارائه نرخ 2600 تومانی در لایحه بودجه، این گروه که کاملا وابسته به واردات است با توجه به عدم کاهش قیمت فروش محصولات دارویی به بهره‌وری خوبی خواهد رسید. «والبر» بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی به عنوان مثبت‌ترین نماد گروه، بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد. این نماد که در گزارش
6 ماهه در روز شنبه تنها 15 درصد EPS خود را پوشش داده بود در معاملات روز گذشته عرضه‌های سنگینی را از سوی سهامداران حقوقی شاهد بود.
حمل‌و‌نقلی‌ها روند نسبتا منفی خود را ادامه دادند. «حکشتی» عنصر اصلی تعیین‌کننده تغییرات شاخص این گروه، بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت و با صف فروش مواجه شد. این در حالی بود که حدود 70 درصد از خریداران سهام این نماد را سهامداران حقوقی تشکیل می‌دادند. از سوی دیگر، گروه غذایی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «وبشهر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند. روند مثبت گروه رایانه‌ای دیروز متوقف شد که منفی شدن «رکیش» و «رتاپ» مهم‌ترین عامل این افت بود. «رکیش» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که عمده معاملات آن توسط حقوقی‌ها صورت گرفت.
از طرف دیگر، گروه ساختمانی روند مثبت خود را ادامه داد. تخصیص بودجه قابل توجه در زمینه ساخت و ساز در لایحه بودجه می‌تواند نشانه‌هایی از امیدواری برای رفع رکود در این صنعت باشد. «ثشاهد» با حضور پررنگ‌تر سهامداران حقوقی در نقش فروشنده بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت و با صف خرید 14 میلیونی مواجه شد.
در معاملات روز گذشته، گروه برقی روند مثبت خود را ادامه داد. «بکام» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.
روند صعودی گروه ماشین آلات نیز ادامه پیدا کرد. «تایرا» که جزو معدود نمادهای منفی این گروه به شمار می‌آمد، بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد طی روزهای اخیر، حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشتر به چشم می‌خورد.
گروه لاستیک و پلاستیک روند مثبت خود را با ثبت رشد 11/2 درصدی ادامه داد. «پلاسک» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد که تقریبا تمامی فروشندگان (92 درصد) را سهامداران حقوقی تشکیلی می‌دادند.
گروه کاشی و سرامیک بار دیگر به مسیر صعودی بازگشت. این گروه که از ابتدای سال سود بسیار زیادی را عاید سهامداران خود کرده، دارای نسبت قیمت به درآمد (P/E) بالایی نسبت به میانگین بازار است. بر این اساس، با توجه به حضور فعال‌تر سهامداران حقیقی در معاملات این گروه، باید مراقب هیجانات موجود بود و با احتیاط بیشتری خرید و فروش انجام داد. «کترام» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.
در نهایت، قندی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. در صورتی که دلار تک‌نرخی شود و قیمت آن با آنچه در بودجه آمده است، یعنی 2600 تومان برابر شود، این گروه بار دیگر با افت مواجه خواهد شد؛ علت این امر، توجیه اقتصادی واردات قند و شکر با کاهش نرخ دلار است که این واردکنندگان اصلی‌ترین رقیب شرکت‌های گروه قندی به شمار می‌آیند. «قصفها» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر