بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۲
کد خبر : ۱۱۲۲۲۵

حدیث موسوی: یکشنبه دولت با ارائه لایحه بودجه سال 93 به مجلس، به انتظار اکثر فعالان بازار برای بررسی زوایای مهم این سند پایان داد و حال وقت آن رسيده تا برای سیاست‌های خرید سال جدید، برنامه‌ریزی‌های دقیقی از سوی دست‌اندرکاران بازار صورت بگیرد. بررسی جزییات این سند حاکی از آن است که سقف کل بودجه سال آینده رقم 783 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که نشان از رشد 4/8 درصدی نسبت به بودجه سال 92 دارد.
از سوی دیگر گفته شده بودجه جاری کشور هم معادل 18 درصد رشد داشته و رقم در نظر گرفته شده برای بودجه عمرانی نیز که میزان آن هرساله برای فعالان صنعت و بازار فولاد بسیار حائز اهمیت است، نسبت به امسال حدود 3 برابر شده که نشان از رویکرد انبساطی دولت در تخصیص اعتبارات عمرانی است. بنابراین می‌توان بسیار خوشبین بود که اگر مشکلی در تحقق بودجه عمرانی رخ ندهد مشکل رکود بازار فولاد در سال جاری تا حدود زیادی در سال آینده مرتفع شود.
بازار آهن روی پاشنه کاهشی می‌چرخد
در همين حال روز گذشته متوسط قیمت آهن‌آلات علاوه بر تهران در شهرستان‌ها هم روند نزولی داشت و قیمت‌های پیشنهادی اندکی پایین‌تر از محدوده نرخ‌های روز شنبه به ثبت رسید.
در این میان اما، شمش‌های وارداتی به کشور که چند روزی است معاملات آن با افت قیمت عجین شده، یکشنبه کاهش بهای نسبتا بیشتری را نسبت به مقاطع تجربه کرد. بر اساس این گزارش، قیمت هر کیلو شمش بلوم (150در150) در بندر امام که روز شنبه 1580 تومان بود، روز گذشته به 1540 تومان تنزل یافت. در همین حال محموله‌های شمشی هم که محل تحویل آنها بندر انزلی بود در قیاس با اولین روز هفته افت 20 تومانی را به ازای هر کیلو تجربه کرد.
گفته می‌شود واردات شمش در دو هفته ابتدایی آذرماه نسبت به ماه‌های قبل از حجم بیشتری برخوردار بوده است، از سوی دیگر معاملات مقاطع هم روزانه با افت قیمت پیگیری می‌شود، از این‌رو واردکننده‌های شمش که با مازاد عرضه این کالا در مبادی ورودی مواجهند، قیمت پیشنهادی شمش را هر روز با کاهش چند تومانی نسبت به روز قبل اعلام می‌کنند. به این ترتیب اگر این روند در بازار مقاطع و بیلت کماکان ادامه بیابد به زودی به میانگین قیمت 1500 تومانی برای شمش بلوم وارداتی خواهیم رسید.
از سوی دیگر در شرایطی که بازارهای تهران و شهرستان‌ها روز گذشته معاملات خود را با حجم اندک و با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند، تولیدکننده‌های خصوصی نیز قیمت محصولات تولیدی خود را تا سقف 2 درصد کاهش دادند تا به واسطه تکرار و توالی ریزش قیمت‌ آهن‌آلات در بازار و درب کارخانه‌ها، فرضیه قیمت 1600 تومان برای میلگرد نیز در کنار قیمت 1500 تومانی برای شمش وارداتی چندان دور از دسترس به نظر نرسد.
به هر ترتیب شاید تا دو ماه پیش کمتر خریدار و معامله‌گری فکر می‌کرد متوسط قیمت میلگرد به کانال 1700 تومانی وارد شود، اما قیمت‌هایی که در این روزها به ثبت رسید، به خوبی نشان داد بازار دستخوش رکود، ظرفیت پذیرش قیمت‌های پایین‌تر را نیز برای کاستن از شکاف زیاد عرضه از تقاضای آهن‌آلات در این چند ماهه دارا است.
میلگرد باز هم برگشت خورد!
روز گذشته در جریان معاملات رینگ فولاد دو محصول روی تابلو معاملات رفت که طبق روال چند هفته اخیر، سبد میلگرد عرضه شده به دلیل عدم استقبال خریداران برگشت خورد. یکشنبه 1100 تن سبد میلگرد A3 سایز 14 تا 25 از سوی فولاد آذربایجان با قیمت 1630 تومان عرضه شد که به فروش نرسید. در همین حال این شرکت 1000 تن سلف ضایعات مقاطع نوردی را هم با قیمت 1170 تومان عرضه کرد که به دلیل اعلام نرخ پایین‌تر از قیمت‌های پایه از سوی خریداران و امتناع فروشنده از پذیرش آن، معامله‌ای روی این کالا صورت نگرفت.
امروز هم بورس کالا میزبان عرضه 5 نوع ورق تولیدی فولاد مبارکه اصفهان با همان قیمت‌های پیشین و تختال فولاد هرمزگان با قیمت 1400 تومان است. برخی کارگزاران با اشاره به کشش پایین تقاضای مصرفی در روزهای اخیر پیش‌بینی می‌کنند، استقبال چندانی از این عرضه‌ها صورت نگرفته و داستان دنباله‌دار رکود، همچنان سایه سنگین خود را بر معاملات روزهای دیگر نیز پهن کند.
هرچند در این میان بعضی دیگر نیز امیدوارند از دی‌ماه عرضه‌های سلف مقاطع و شمش که موعد تحویل آنها اواخر سال است، مورد رغبت خریداران قرار گیرد. البته نباید نادیده گرفت که اگر قیمت‌های بازاری میلگرد و تیرآهن تا سطح 1600 تومان کاهش یابد، بعید است خریداران با فرض ثبات قیمت‌های رینگ فولاد در محدوده 1700 تومان نسبت به خرید از بورس کالا تمایل چندانی از خود نشان دهند. باید منتظر ماند و استراتژی بازار و بورس کالا را در برابر تغییرات کاهشی قیمت بررسی کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر