بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
روند صعودی شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون در حالی میانگین بازدهی بیش از 160 درصدی را برجای گذاشته که به نظر می رسد یکی از گروه های تأثیرگذار بر روند شاخص، صنعت پتروشیمی است.
کد خبر : ۱۱۲۲۴۸
روند صعودی شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون در حالی میانگین بازدهی بیش از 160 درصدی را برجای گذاشته که به نظر می رسد یکی از گروه های تأثیرگذار بر روند شاخص، صنعت پتروشیمی است.

این در حالی است که این گروه از متقاضیان بسیاری برخوردار بوده و بنابر اعتقاد کارشناسان از پتانسیل بالایی جهت افزایش سودآوری و بازدهی برخوردار است.

به گزارش بورس نیوز، میانگین بازدهی صنعت شیمیایی از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 148 درصد است البته میانگین بازدهی این صنعت در دوره مشابه سال گذشته تنها حدود 53 درصد بوده است.

گفتنی است که نماد معاملاتی "شپاکسا" در شرایطی از ابتدای سال جاری تاکنون با کسب میانگین بازدهی بیش از 550 درصدی عنوان پربازده ترین نماد معاملاتی در صنعت شیمیایی را به خود اختصاص داده است و از رتبه نقدشوندگی 103 مرتبه ای در بورس برخوردار است.

این در حالی است که میانگین بازدهی نماد مذکور در دوره مشابه سال گذشته تنها اندکی بیش از 49 درصد بوده که بیانگر آزاد شدن پتانسیل های سهم در سال جاری است.

اما در طبقه بندی نمادهای معاملاتی به لحاظ بازدهی از ابتدای سال جاری تاکنون حاکی از قرار گرفتن نماد معاملاتی شرکت بین المللی محصولات پارس در رتبه دوم پربازده ترین ها است.

این در شرایطی است که نماد مذکور به لحاظ رتبه نقدشوندگی در مرتبه 199 قرار گرفته است و میانگین بازدهی آن در سال جاری اندکی افزون بر 353 درصد می باشد گفتنی است که میانگین بازدهی نماد معاملاتی این شرکت در دوره مشابه سال گذشته تنها 2 درصد بوده است.

شایان ذکر است که از بین 37 نماد معاملاتی فعال در صنعت شیمیایی تنها روند معاملاتی "شرنگی" بازدهی منفی را برای آن رقم زده است این در حالی است که نماد معاملاتی مذکور از تاریخ 1392.5.12 به علت برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده متوقف گردیده.

در همین راستا و به علت عدم ارسال اطلاعات توسط شرکت مذکور به سازمان بورس نماد معاملاتی "شرنگی" مطابق با دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات همچنان متوقف مانده است.

گفتنی است که نماد مذکور در مرتبه 359 نقدشوندگی قرار گرفته و میانگین بازدهی آن طی دوره مشابه سال گذشته افزون بر 6 درصد بوده است.

شایان ذکر است که میانگین بازدهی شرکت های فعال در صنعت شیمیایی در حالی حاکی از میانگین بازدهی نزدیک به 27 درصدی "کرماشا" از ابتدای سال جاری تاکنون می باشد که این نماد معاملاتی پس از "شرنگی" عنوان کم بازده ترین نماد را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است که رتبه نقدشوندگی نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه 39 است و این نماد معاملاتی در دوره مشابه سال گذشته موفق به کسب میانگین بازدهی حدود 112 درصدی شده بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر