بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۵
کد خبر : ۱۱۲۳۰۹

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ملایم 2/0 درصدی شاخص کل مواجه بود که بسیاری از نمادها در فاز استراحت به سر برده و منفی شدند. در ساعات آغازین معاملات، شاخص با رشد ناگهانی همراه بود؛ اما در ادامه افت شاخص صورت گرفت تا در نهایت بازار متعادل شد. همچنین، ارزش معاملات طی روز گذشته در محدوده 470 میلیارد تومانی بود که نشان از پویایی بازار سرمایه دارد. بررسی صنایع نشان می‌دهد بسیاری از صنایع روند قبلی خود را تغییر داده و در حال اصلاح قیمت هستند.
در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. به گزارش بورس نیوز، در این گروه که از ابتدای سال حدود 148 درصد بازدهی داشته است، «شپاکسا» با 550 درصد رشد قیمت به عنوان پربازده‌ترین نماد معاملاتی این گروه شناخته شد و «شرنگی» کمترین بازدهی را داشت (تنها نماد منفی از بین 37 نماد این گروه). روز گذشته، «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که با حضور پایاپای سهامداران حقوقی و حقیقی مواجه شد.
گروه فرآورده‌های نفتی بار دیگر در مسیر صعودی گام برداشت. محمد شاهینی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاري فارس، علت رشد این گروه را متاثر از انتشار اخبار دانست.
به گفته وی، نفت 103 دلاری چشم‌انداز خوبی را برای پالایشگاهی‌ها نشان می‌دهد، به علاوه پیش‌بینی دلار 2650 تومانی و منتفی شدن پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط پالایشگاه از جمله عوامل رشد این گروه به شمار می‌آیند.
«ونفت» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد.
گروه فلزات اساسی روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. علت این امر را می‌توان لغو شایعات درخصوص آزادسازی قیمت سنگ‌آهن دانست که در صورت اجرا هزینه‌های تولید فولادی‌ها را افزایش می‌داد. «فملی» که از جمله نمادهای منفی این گروه به شمار می‌آمد، بیشترین حجم معاملات را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار داشت.
بانکی‌ها نیز به روند منفی روزهای اخیر خود ادامه دادند و به جز «وسینا» سایر نمادها قرمزپوش بودند. شاهینی علت افت این گروه را قرار گرفتن در فاز استراحت پس از یک دوره رشد چشمگیر دانست. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت.
روند مثبت شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در حالی ادامه یافت که اين گروه از منظر ارزش بازار بالاتر از گروه کانه‌های فلزی قرار گرفت. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت؛ بررسی معاملات این نماد نشان از عرضه‌های سنگین سهام توسط حقوقی‌ها طی روزهای اخیر دارد.
از سوي ديگر، گروه کانه‌های فلزی منفی شد. این گروه که با توجه به شایعات مبنی بر آزادسازی قیمت سنگ آهن روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کرد با ملغی شدن این موضوع، تمام نمادهای آن یکدست قرمزپوش شدند. «ومعادن» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت.
مخابرات نيز روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. این امر یکی از عواملی است که سبب شد بر‌خلاف هفته‌های گذشته، سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده حضور پایاپایی داشته باشند و دیگر عرضه‌های سنگینی از سوی آنها مشاهده نشود.
گروه سیمانی نيز ديروز روند مثبت خود را ادامه داد و با توجه به منفی شدن گروه خودرو، بار دیگر از منظر ارزش بازار به جایگاه خود (بالاتر از خودرویی‌ها) بازگشت. «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد نشان از حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش خریدار طی روزهای گذشته دارد.
از سوی دیگر، خودرویی‌ها برای دومین روز متوالی منفی شدند. شاهینی، کارشناس بازار سرمایه علت افت این گروه را بالا رفتن قیمت دلار (2650 تومان) در لایحه بودجه نسبت به دلار مبادله‌ای در سال گذشته دانست.
به گفته وی با توجه به وارداتی بودن بیشتر قطعات خودرویی، افزایش قیمت دلار می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های اولیه این گروه شود. این در حالی است که بارها در گفت‌وگو‌های مدیرهای عامل شرکت‌های خودروساز بیان شده است که آنها عملا دسترسی به دلار مبادله‌ای نداشته و در عمده موارد از دلار آزاد استفاده می‌کردند که باز هم 2650 تومان مبلغ کمتری نسبت به قیمت دلار در بازار آزاد (حدود 3000 تومان) است. «خزامیا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ سهامداران حقوقی در نقش خریدار در اختیار داشت.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها که روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کردند منفی شدند. «وبیمه» بار دیگر بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد و با وجود منفی بودن باز هم عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها سنگین‌تر بود.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر