بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲
کد خبر : ۱۱۲۳۱۱

سحر نمایشی: روز دوشنبه قيمت محصولات پتروشیمی در اولین معاملات از هفته جاری به دلیل کمبود عرضه نسبت به میزان تقاضا با افزایش و تعیین سقف مواجه شد. این در حالی است که در بازار آزاد هم به دلیل کمبود برخی محصولات و خودداري فروشندگان از عرضه محصولات، قیمت‌ها به میزان زیادی رشد کرده‌اند، به طوری که انواع پلی اتیلن‌ها به دلیل افزایش تقاضا در این فصل با این مشکل رو به رو شده اند.
از طرفی هم قیمت برخی محصولات همانند پلی‌استایرن معمولی در بورس کالا، به نرخ‌های ارائه شده در بازار بسیار نزدیک شده است تا جایی که معامله گران دست از خرید کشیده و منتظر تغییر قیمت‌های بورس نسبت به بازار آزاد هستند. فعالان بازار معتقدند احتمالا این سکوت به دلیل شایعه‌ای مبنی بر عدم عرضه تولید‌کنندگان طی هفته جاری در بورس بوده است که از روز شنبه در بازار پیچید و موجب شد تا بسیاری از فروشندگان دست از خرید بکشند، در حالی که تقاضا در این روز به میزان قابل توجهی افزایش یافت. بر همین اساس بازار این محصولات از روز شنبه تا‌کنون در رکود فرو رفته و کارشناسان پیش‌بینی برای آینده قیمت این محصولات را تقريبا غیرممکن مي‌دانند.
همچنین قیمت جهانی این محصولات نیز در این روز با ثبات همراه شده بود، در شرایطی که فعالان بازار تصور می‌کردند با نزدیک شدن به ماه ژانویه شاهد افزایش قیمت این محصولات خواهیم بود.
از سوی دیگر نا مشخص بودن قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها هر روز بر این بازار تاثیر می‌گذارد و موجب نوسان قیمت‌ها می‌شود. در این مدت نرخ‌های متفاوتی برای تعیین قیمت خوراک گاز عنوان شد اما همچنان اختلاف بر سر تعیین قیمت بین تولید‌کننده و دولت وجود دارد، چرا‌که دولت منطقی ترین قیمت را بین 12 تا 14 سنت می‌داند در حالی که تولید‌کننده این رقم را بین 5 تا 5/7 سنت عنوان می‌کند.
این در شرایطی است که بر اساس گزارشی که با عنوان «نرخ 12 تا 14 سنت برای خوراک منطقی است» روز 16 آذر در روزنامه «دنیای اقتصاد» در همین صفحه به چاپ رسید، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع قیمت خوراک باید با لحاظ جمیع شرایط کشور مورد بررسی قرار بگیرد، گفته بود: سودجویی برخی شرکت‌ها نباید محور تصمیمات قرار بگیرد، چراکه بسیاری از تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی که پنج‌درصد گاز مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهند محصولاتی را شامل می‌شود که در زنجیره اول ارزش افزوده صنعت قرار دارند و در دسته مواد خام قرار می‌گیرند، در حالی که انتهای این زنجیره قادر به ایجاد 20 برابر اشتغال و ارزش افزوده است و نیازمند حمایت‌های بیشتر دولت نیز هست. همچنین وی اشاره کرده بود که برخی القائات صورت گرفته که اگر قیمت خوراک افزایش یابد، سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت کاهش می‌یابد یا فعالان آن دچار ورشکستگی خواهند شد، در صورتی که بررسی‌هایی که کمیسیون صنایع و کمیته پتروشیمی با حضور کارشناسان انجام داده نشان می‌دهد افزایش قیمت خوراک تا 20سنت نیز برای تولیدکنندگان این بخش مشکلی ایجاد نخواهد کرد و برای آنها توجیه‌پذیر است.
وی در این گفت‌و‌گو قضاوت دو طرفه داشت و تاکید کرد: برخی انتقادها هم وجود دارند که منطقی است، به عنوان مثال این که مجتمع‌های پتروشیمی را مجبور کنیم ارز حاصل از فروش محصولات خود را به دولت تحویل دهند درست نیست، در عین حال لازم است دولت زمینه‌های کافی را فراهم کند تا تولیدکنندگان خوراک مورد‌نیاز خود را با اطمینان‌خاطر تامین کنند و در بورس نیز بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی محصول خود را به صورت رقابتی به فروش برسانند و بازار باثباتی را تجربه کنند.به این ترتیب روز گذشته در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، شرکت پالایش نفت تبریز، 2 هزار تن لوب کات سبک، 2 هزار تن وکیوم باتوم و 500 تن گوگرد کلوخه را روی تابلوی عرضه برد. شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز 6 هزار تن وکیوم باتوم را در این روز عرضه کرد.
همچنین در گروه مواد پلیمری نیز 6254 تن انواع مواد پلیمری مجتمع‌های پتروشیمی نوید زرشیمی، مارون، شازند و رجال عرضه شد. از جمله مواد پلیمری عرضه شده در این روز می‌توان به انواع پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلی‌بوتادین اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر