بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
مستطيل شيشه اي تالار

یک پیش بینی برای فردا

معاملات امروز در شرایطی پایان یافت که طبق روند حاکم بر معاملات طی هفته های گذشته، چرخش میان صنایع پیشرو به صورت چند روزه و کوتاه مدت شده و همچنان گروه های لیدر قبلی بورس همچون پالایشی ها در استراحت به سر می برند.
کد خبر : ۱۱۲۸۰۶
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.09.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 1079 واحد افزایش به رقم 66700 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 637 واحد افزایش عدد 162785 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 1088 واحد رشد به رقم 88112 واحد رسيد.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با 135 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 73 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 13 واحد افزایش به رقم 904 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با 6 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پالایش نفت تهران با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 6902 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، معاملات امروز در شرایطی پایان یافت که طبق روند حاکم بر معاملات طی هفته های گذشته، چرخش میان صنایع پیشرو به صورت چند روزه و کوتاه مدت شده و همچنان گروه های لیدر قبلی بورس همچون پالایشی ها در استراحت به سر می برند. در نتیجه روند صعود و نزول قیمت سهام در صنایع مختلف این روزها به بازی الاکلنگی می ماند که هر بار یک صنعت را بالا برده و در مقابل آن صنعتی دیگر کاهش قیمت سهام را شاهد است و پس از آن عکس این رویه اتفاق می افتد.

بدین ترتیب امروز سرمایه گذاران با داد و ستد سهام و به مدد صنایعی همچون فولادی و معدنی و برخی تک سهم ها همچون مپنا و بانک پاسارگاد صعود شاخص کل به مدار 88 هزار واحدی را رقم زدند تا بار دیگر شاخص رشد بیش از هزار واحدی را تجربه کند.

بدین ترتیب در روندهای چند روزه حاکم بر معاملات بورس، نگاه فعالان بازار هر بار معطوف به چند صنعت خاص می شود و در این شرایط اصلاح قیمتی در سهام صنایع پر اقبال بازار تنها به کاهش حدود 10 درصدی آنها اکتفا می کند. بطوریکه خودرویی ها که چند روزی با کاهش قیمت سهام همراه شده بودند، امروز بار دیگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفتند.

در نتیجه بازگشت دوباره نگاه ها به سمت خودروسازان، اکثر نمادهای گروه به دنبال پیشتازان خود تا تشکیل صف های خرید پیش رفتند و حجم معاملات سهام آنها نیز قابل توجه بود.

سهام لیزینگی ها نیز در چهار نماد "ولساپا"، "ولصنم"، "ولغدر" و نیز "ولیز" پرحجم معامله شدند و تا دامنه مثبت چهار درصدی رشد قیمت داشتند.

اما امروز این ساختمانی ها بودند که جای خود را در روند صعودی قیمت سهام به خودرو سازان دادند تا اقبال سرمایه گذاران از سهام آنها به سمت گروه خودرویی معطوف شود.

در گروه سیمانی نیز قدرت خریداران با اعلام خبرهایی مبنی بر قطعی گاز مصرفی کارخانجات این صنعت در پی کاهش دمای هوا و بروز سرمای شدید، امروز رو به نزول نهاد. آنچنان که "سفارس" به عنوان لیدر گروه در پایان معاملات روز جاری وارد آستانه منفی نزدیک به سه درصدی قیمت سهام شد و دیگر نمادها نیز به تدریج همین روند را دنبال کردند.

گرچه اهالی تالار این نکته را یادآور می شوند که موضوع قطعی گاز طی سنوات قبل نیز برای گروه مذکور وجود داشته و بروز آن برای شرکت های سیمانی اتفاق غیر منتظره ای محسوب نمی شود.

امروز گروه کاشی و سرامیک و کانی های غیر فلزی نیز پرقدرت ظاهر شدند و قیمت سهام شرکت های فعال این گروه به صورت دسته جمعی تا سقف مجاز روزانه رشد کردند.

سرمایه گذاران بورسی امروز در میان سهام لیدر معاملات ماه های قبل یعنی پالایشی ها، تنها در نماد "شاوان" روند صعودی پرشتابی را دنبال کردند و سهام "شبریز" نیز پس از پالایش نفت لاوان توانست خود را در مدار مثبت قیمت ها حفظ کند. هرچند قدرت زیادی در این نماد قابل مشاهده نبود. حال آنکه سایر سهم های گروه در دامنه نوسان منفی قیمت ها معامله شدند.

"شنفت" نیز به دنبال پایداری صف های فروشندگان امروز با تصمیم ناظر بازار مشمول رفع گره معاملاتی منفی شد و با کاهش نزدیک به 12 درصدی قیمت، سهم مورد داد و ستد قرار گرفت. با این وجود در پایان ساعات کاری روز جاری بازهم سهم نتوانست به تعادل لازم برسد، در نتیجه پس از معامله نزدیک به یک میلیون سهمی در این نماد، صف فروش 900 هزار تایی نیز برای آن باقی ماند.

در پایان این گزارش می افزاید، بورس در حالی با فتح قله ای جدید توسط نماگر بازار به کار خود پایان داد که اهالی تالار فزونی حجم عرضه ها در مقابل تقاضای خریداران را برای فردا ارزیابی می کنند. چراکه از فردا سررسید تسویه اعتباری ماهانه مشتریان با کارگزاری ها فرا می رسد و طبق روال همیشگی، این امر فشار فروش سهام را در تالار شیشه ای افزایش می دهد. هرچند حجم بالای نقدینگی سرمایه گذاران و بالا رفتن میزان سهام معامله شده در بازار، می تواند مانع از افت شدید شاخص کل و حرکت این نماگر در سراشیبی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر