بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
کد خبر : ۱۱۳۰۱۵
فرزانه آييني در روزنامه اعتماد نوشت: حسين مرعشي مي‌گويد دولت بايد براي كنترل فضاي سياسي، تغيير فضاي سياسي - امنيتي كشور كمي زرنگ‌تر و پرتحرك‌تر باشد. بررسي نقدهاي بي‌سابقه مجلسي‌ها عليه دولت محور گفت‌وگوي ما با او بود. هرچند كه مرعشي بخشي از نقدهاي نمايندگان عليه دولت را طبيعي و بخشي را سياسي مي‌داند اما مي‌گويد كه شنيده است بخش ديگر از اين هجمه به خاطر توقعات شخصي نمايندگان است. او با اين مقدمه به سران مجلس و دولت پيشنهاد مي‌كند كه در جلسات‌شان به اين موضوع بپردازند تا شايد طرح انگيزه‌هاي شخصي ميان روابط دو قوه به حداقل برسد. عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي همچنين معتقد است كه دولتمردان بايد از چالش‌هايي كه اين روزها از سوي مجلس عليه شان مطرح مي‌شود، بهره بگيرند و با قدرت بگويند جمعي مي‌خواهند دولت برخاسته از مردم را هجو كنند و زير سوال ببرند. 

مشروح گفت‌وگوي اجمالي ما با مرعشي به شرح زير است:


اين روزها مجلس به‌شدت عملكرد دولت يازدهم را زير ذره‌بين قرار داده و بدون اينكه به عمر قريب به چهار ماهه آن توجه داشته باشد مدام به وزرا خرده مي‌گيرد و در قالب تذكر و طرح سوال و حتي تهديد به استيضاح مي‌خواهد اهرم‌هاي نظارتي‌اش را به رخ دولتمردان بكشد، ارزيابي‌تان از رابطه نمايندگان با دولت روحاني چيست ؟

به نظر من بخشي از اين نقد‌ها و حساسيت‌ها طبيعي است چون نمايندگان از دولتمردان انتظاراتي دارند كه تحقق برآورده شدن اين انتظارات فعلا از سوي دولت مقدور نيست منتها در كنار اين موضوع يك بحث ديگري هم وجود دارد كه تعامل ميان دو قوه مقننه و مجريه به دقت بيشتر هيات رييسه مجلس و ديگر نهاد‌هاي بالادستي بستگي دارد. در اين ميان متاسفانه يك شايبه ديگر هم وجود دارد كه از دوستاني كه به مجلس رفت و آمد مي‌كنند شنيده شده است و آن اين است برخي نمايندگان خواسته‌هاي شخصي از دولت دارند و تقاضا‌هايي را مطرح مي‌كنند كه خارج از روال قانوني تعاملات مجلس و دولت است.

دولت بايد نسبت به اين تقاضا‌ها چه كند؟

رفع اين مشكل نيازمند ورود هيات رييسه و بزرگان مجلس است چون اگر بزرگان مجلس نسبت به ترويج و مرسوم شدن اين خواسته‌ها حساس نباشند اين خواسته‌هاي خلاف قانون مثل موريانه به جان قوه مقننه مي‌افتد و از درون آن را فاسد مي‌كند و در دراز مدت به مجلس لطمات جبران‌ناپذيري وارد مي‌كند در اين ميان اين مشكل بايد به صورت جدي در سطح سران مجلس و دولت رسما مطرح شود و مورد بحث و بررسي قرار گيرد و رييس‌جمهور هم بايد از وزرا بخواهد كه نمايندگاني را كه هر چند به ندرت اما خواسته‌هاي غيرقانوني دارند را معرفي كند تا طرح انگيزه‌هاي شخصي ميان روابط دو قوه به حداقل برسد.

فكر مي‌كنيد كه علت اصلي هجمه‌هاي وارد شده نمايندگان به دولتمردان و وزرا همين انگيزه‌هاي شخصي برخي نمايندگان است؟

به عقيده من انتقاداتي كه با رنگ و بوي سياسي براي به چالش كشيدن دولت مطرح مي‌شود علت اصلي انتقادات نمايندگان است.

به نظرتان اگر دولت روحاني با تركيب سياسي مجلس همسوتر بود اين نقدها كمتر نمي‌‌شد؟

بله، اگر دولت اصولگرا بود اين حالت كمرنگ‌تر بود و شايد در اين مدت روي كار آمدن روحاني و كابينه‌اش هم مطرح نمي‌شد. اما از آنجا كه اين اتفاق مهم در عرصه سياسي كشور افتاده است يك عده در مجلس مي‌خواهند عليه اين تحولات دولت را تضعيف كنند، آنها مي‌‌خواهند دولت برخاسته از راي مردم را هجو كنند و زير سوال ببرند.

برخي از صاحبنظران معتقدند كه چون فاصله زماني زيادي تا برگزاري انتخابات مجلس آينده باقي‌نمانده است برخي نمايندگان مي‌خواهند با نقد دولت براي خودشان راي جمع كنند، شما با اين نظر موافقيد؟

اين مسائل طبيعي است و همواره مطرح بوده است.

از نظر برخي تحليلگران اين نقد مكرر و بي‌سابقه جمعي از نمايندگان عليه دولت و تهديد كردن چهار تن از وزراي كابينه روحاني به استيضاح در حالي كه عمر دولت و فعاليت اين وزرا هنوز به چهارماه هم نرسيده است واكنشي رواني - سياسي است به تعامل دولت‌هاي احمدي‌نژاد با نمايندگان، چرا كه احمدي‌نژاد و وزرايش‌ شأن مجلس و نمايندگان را ناديده مي‌گرفتند و پاسخگوي آنها نبودند، نظرتان درباره اين تحليل چيست؟

به نظرم اين تخريب و ناديده گرفتن شأن‌ها تنها مشكل مجلس نيست كه تضعيف شد و ناديده گرفته مي‌شد بلكه مشكل عمومي كشور است كه طي هشت ساله دولت احمدي‌نژاد بزرگ و بزرگ‌تر شد متاسفانه اگر آن روزها مجلس مقابل دولت مي‌ ايستاد و مراعات برخي مسائل را نمي‌كرد آنقدر به كشور لطمه وارد نمي‌شد.

دولت بايد با اين فضا و اين همه نقد و هجمه كه عليه‌اش مطرح مي‌شود چه كند؟

دولت مي‌ تواند از اين چالش‌ها استفاده كند و درباره مسائل مطرح شده روشنگري كند و ماهيت طرح اين سوال ‌ها را به مردم بشناساند چرا كه در اين ميدان داور نهايي مردم هستند و پشت دولت ايستاده‌اند. دولت نيروهاي قوي زيادي دارد به همين دليل وقتي واقعيت و ماهيت نقد‌ها براي مردم روشن شود اين منتقدان هستند كه ضرر مي‌ بينيد و دولت بايد اعلام كند كه برخي از نمايندگان در طرح انتقادات‌شان تعمد دارند چرا كه اتفاقي در كشور رخ نداده است كه اين همه دولت مورد هجمه قرار گرفته است. شفافيت عمل دولتمردان و ورود نيرومند دولت به اين بحث‌ها اين هجمه‌ها را خنثي مي‌كند.

همان‌طور كه اشاره كرديد برخي مي‌خواهند دولت روحاني را زير سوال ببرند و به نظر مي‌رسد كه آراي دولت را هم نشانه گرفته‌اند اين در صحبت‌هاي اخير نزديكان روحاني مثل نوبخت سخنگوي دولت يا نهاونديان، رييس دفتر رييس جمهور كه تاكيد مي‌كنند پشتوانه دولت آراي مردمي‌‌اش است و دولت به مردم دلگرم است آشكارتر مي‌شود، فكر مي‌كنيد اين تخريب‌ها مي‌تواند محبوبيت روحاني را كم كند؟

اين به خود دولت بستگي دارد كه چگونه از اين چالش‌هاي سياسي استفاده كند اگر قوي عمل كند و در صحنه عمومي كشور با قدرت سخن بگويد و مشكلات سر راهش را با مردم در جريان بگذارد، قطعا لطمه نمي‌بيند.

به نظرتان دولت در اين مدت توانسته باقدرت از عملكردش دفاع كند و پشتوانه مردمي‌اش را حفظ كند؟

به نظرم رويه دولت در اين مدت خوب بوده است منتها دولت به مقدار بيشتري زمان نياز دارد و نبايد نتايج عملكردش را تبليغاتي طرح كند و به مردم گزارش دهد دولت بايد كمي صبور باشد تا كارهايش پختگي و متانت لازم را براي طرح شدن داشته باشند و از آثار عملكردش تدابيرش را به رخ منتقدانش بكشاند. اين دولت حيثيت قوه مجريه را در اين مدت كوتاه بازسازي كرده است و با بازسازي روابطش و كارشناسي مشكلات در قامت دولت ملي وارد شده است به همين دليل هم مقداري زمان مي‌خواهد تا آثارش در عرصه عمومي كشور و زندگي روزمره مردم ظهور و بروز كند.

در كنار اين مباحث چه نقطه ضعفي را براي دولت قائليد كه در اين مدت آن‌طور كه بايد وشايد به آن نپرداخته است؟

به نظرم انتظار مي‌رود كه دولت در عرصه مديريت داخلي كمي زرنگ‌‌تر باشد.

منظورتان از مديريت داخلي كنترل بيشتر فضاي سياسي – امنيتي كشور است؟

به هرحال فضاي سياسي كشور و تغيير و توجه به آن نيازمند تحرك بيشتر رييس جمهور و دولتمردانش است. روحاني بايد كمي پرتحرك‌تر باشد.

شما به اين تغيير و تحرك اميدواريد؟

بله، ان‌شاءالله كه فضا بهتر مي‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر