بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۱۱۳۲۰۶

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز پس از یک دوره رشد بی‌وقفه، با افت قابل توجه 88/0 درصدی شاخص کل مواجه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ساعات ابتدایی معاملات، بازار صعودي بوده، اما در ادامه، افزایش عرضه‌ها منجر به افت شاخص شده است. ارزش معاملات طی روز گذشته نيز در حدود 550 میلیارد تومان بود که نشان از ادامه یافتن پویایی بورس دارد. در روزهای اخیر، اخبار مثبت یا منفی مربوط به هر صنعتی باعث افت و خیزهای شدیدی در آن گروه می‌شود که گواهی بر هیجان موجود در بازار ناشی از حضور قابل توجه حقیقی‌ها است. بر این اساس، سهامداران باید هوشیار بوده و فارغ از جو موجود و با توجه به وضعیت بنیادی هر سهم، معاملات خود را انجام دهند.
در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند منفی خود را به عنوان موثرترین گروه بر افت شاخص ادامه دادند. افزایش احتمالی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مهم‌ترین عامل افت روزهای اخیر این گروه است. به گزارش بورس نیوز، دبیر انجمن پتروشیمی‌ در خصوص احتمال افزایش پنج برابری قیمت خوراک در اين گروه گفته است: این مقدار افزایش چندان منطقی نیست، زیرا این صنعت دارای مزیت رقابتی بوده و جهت توسعه اقتصادی کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. وی ضمن قطعی دانستن آثار منفی این تصمیم بر روند سودآوری شرکت‌های پتروشیمی اظهار کرده است: عدم ثبات در خصوص نرخ خوراک عامل اصلی است که مانع جذب سرمایه‌گذاران به این گروه شده است؛ این در حالی است که تعداد زیادی از پروژه‌های توسعه‌ای در این صنعت در حال اجرا است که نیازمند ورود سرمایه‌گذاران جدید است. به گفته وی تعیین نرخ 5/2 برابری می‌تواند معقول باشد و ایجاد ثبات در این نرخ باعث جذب سرمایه‌گذاران جدید خواهد شد.
مهدوی همچنين در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر از قطع کامل یا اعمال محدودیت در گازرسانی به صنایع پتروشیمی کشور سخن گفته و افزوده است: با توجه به افزایش مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری، محدودیت‌هایی در گازرسانی به این صنایع اعمال شده که برنامه‌ریزی مناسب و کاهش برودت هوا طی روزهای آینده این مشکل را مرتفع خواهد کرد. در این گروه «شپلی» که پس از حدود 4 ماه توقف با اعلام پیش‌بینی سود 123 ریالی بدون محدودیت نوسان بازگشایی شده بود بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور کامل حقیقی‌ها در اختیار گرفت و با صف فروش همراه شد.
گروه فرآورده‌های نفتی نیز مشابه پتروشیمی‌ها منفی شد. «پارسان» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار حدودا دو برابر فروشندگان حقیقی بود. از سوی دیگر، بانکی‌ها روند مثبت هفته اخیر خود را ادامه دادند. «وبصادر» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که شاهد عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی بود. گروه فلزات اساسی، روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. حیدری، کارشناس صنعت سرب و روی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار بورس نیوز سه عامل اصلی را در رابطه با اقبال نه چندان مناسب سهامداران به این صنعت برشمرده است: اول، ابهامات موجود در وضعیت تامین خوراک مورد نیاز تولید این شرکت‌ها و دوم نگرانی‌ها در خصوص وضعیت معدن انگوران و ظرفیت استحصال مواد معدنی از آن است. همچنین به گفته وی، عدم ثبات مدیریتی در شرکت هلدینگ «کروی»، سومین عامل افت اين گروه عنوان شده است.
این در حالی است که این کارشناس، وضعیت شرکت‌های این صنعت را مناسب برآورد کرده و احتمال تعدیل مثبت را چندان دور از واقعیت ندانسته است. وی علت اصلی این امر را افزایش درآمد حاصل از صادرات شرکت‌های این گروه می‌داند که ناشی از تفاوت نرخ ارز آزاد نسبت به ارز مبادلاتی است. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها به خود اختصاص داد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه دادند. «وغدیر» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را در اختیار گرفت و با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد.
گروه کانه‌های فلزی برای دومین روز متوالی منفی شدند. «ومعادن» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور کامل سهامداران حقوقی به خود اختصاص داد.
مخابرات روند منفی خود را ادامه داد. در معاملات روز گذشته، «اخابر» تقریبا همه معامله‌گران حقیقی‌ها بود.
از سوی دیگر، خودرویی‌ها روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه دادند. «خزامیا» در میان نمادهای یکدست سبزپوش این گروه، بیشترین حجم معاملات را با حضور فعال حقوقی‌ها به ویژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. اما گروه سیمانی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار داشت. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند نسبتا ملایم خود را ادامه دادند. علت اصلی این امر، روی آوردن سهامداران به شرکت‌های مطمئن‌تر طی روزهای اخیر است. «وساپا» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور پررنگی داشتند.
نکته: در نمودارهای شاخص صنایع، نماد «پارسان» جزو نمادهای عضو گروه فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته است.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر