بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۱
کد خبر : ۱۱۳۲۱۰

همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد شروع هفته‌ای ضعیف تحت تاثیر نامشخص بودن قیمت خوراك گاز مجتمع‌هاي پتروشيمي و همچنین عرضه‌های سنگین هفته گذشته بود.
دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به تعطیلی میان هفته جاری، شاهد هفته‌ای دو پاره هستند؛ امری که می‌توانست زمینه‌ساز بازاری آرام باشد، اما با شروع معاملات حضور نقدینگی در بازار قابل ملاحظه بود و اکثر صف‌های فروش در گروه پتروشیمی به‌رغم نامشخص بودن تکلیف نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها جمع آوری شده و ارزش معاملات در بورس و فرابورس به 687 میلیارد تومان رسید.
این ارزش مناسب معاملات، نوید‌دهنده حفظ شرایط متعادل بازار تا زمان اعلام تصمیم قطعی دولت در مورد نرخ گاز مصرفی پتروشیمی‌ها است. در بازار دیروز بحث در مورد عرضه اولیه شرکت‌ها و ارائه سهام اصل 44 ادامه داشت؛ به ویژه آنکه دیروز نزدیک به 40 درصد سهام شرکت تازه‌وارد خدمات بندری سینا با صف خرید در بازار مواجه شد. در همین شرایط دیروز خبرهایي در مورد شرکت اصل 44 ملی حفاری که در کنار پالایشگاه کرمانشاه در آستانه ورود به بازار سهام قرار داشت، منتشر شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به خصوصی‌سازی بزرگ‌ترین شرکت حفاری ایران، اعلام کرد: وزارت نفت در نظر دارد شرکت ملی حفاری را برای واگذاری به بخش خصوصی به چند شرکت کوچک‌تر با عنوان هلدینگ شرکت ملی حفاری، خدمات و پشتیبانی حفاری تبدیل کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، رکن‌الدین جوادی درباره آخرین وضعیت واگذاری سهام شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بزرگ‌ترین شرکت حفاری ایران به بخش خصوصی در قالب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، گفت: هم‌اکنون نیمی از فعالیت‌های حفاری‌ در کشور توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌گیرد و این موضوع نشان از نهادینه شدن صنعت حفاری در کشور دارد. این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود كه بر‌اساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران که روز اول مرداد‌ماه سال جاری رسانه‌ای شد، مقرر شد که حدود 30 درصد سهام شرکت ملی حفاری ایران در قالب سهام عدالت و 35 درصد بقیه سهام این شرکت بزرگ نفتی به بنیاد تعاون واگذار شود.
از دیدگاه کارشناسان، طرح تبدیل ملی حفاری به هلدینگ و شرکت‌هاي متعدد زیر مجموعه سال‌ها این شرکت را از عرضه در بازار دور می‌سازد. در گروه پتروشیمی دیروز خبرهای مربوط به کمبود گاز همچنان مطرح بود؛ امری که شرکت‌های فولادی، سیمانی، نیروگاه‌ها و پتروشیمی را متاثر کرده است.
در گروه بانکی دیروز افت گروه پتروشیمی به اقبال معامله‌گران به سوی گروه بانکی منجر شد و اکثر بانک‌های عمده از جمله بانک تجارت، سینا، پاسارگاد و دیگر نمادهای بانکی با صف خرید همراه شدند. در گروه شیمیایی، ديروز نماد معاملاتی سهام دو شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی و پلی‌اکریل ایران بازگشایی شدند که مواد تولید الیاف مصنوعی با صف خرید و پلی‌اکریل با جهش نزدیک به 100درصدی با صف فروش به کار خود پایان داد.
«شپلی» دیروز با اعلام پیش بینی سود 123 ریالی هر سهم برای سال مالی جاری به تابلو بازگشت، به طوري كه مواد الیاف مصنوعی نیز با تعدیل 7درصدی به تابلو بازگشته بود. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با 769 واحد افت معادل 88/0 درصد به 86 هزار و 957 واحد رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر