بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳
کد خبر : ۱۱۳۳۳۴

همایون دارابی: سرانجام پس از کش و قوس طولانی، کمیسیون اقتصادی مجلس نظر خود را در مورد بهای گاز در اختیار دولت قرار داد تا با نظر دولت در نهایت نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شود.

یکشنبه عصر و در شرایطی که بازار سرمایه با تعطیلی میان هفته ایام اربعین حسینی مواجه بود کمیسیون اقتصادی نرخ 12 تا 14 سنت را برای خوراک گاز پتروشیمی‌ها تعیین کرد تا سناریوهای پیش روی نرخ خوراک گازی حداکثر به این دو نرخ محدود شود. با توجه به این اظهار نظر اینک نگاه‌ها به سوی دولت است تا نظر خود را در مورد این نرخ اعلام کند. در این زمینه موید حسینی صدر در گفت و گو با «ایرنا» با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این جلسه مقرر شد خوراک گاز بین 12 تا 14 سنت قیمت‌گذاری شود.
وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد خوراک مایع پتروشیمی‌ها 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد و نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها هم به 95 درصد قیمت صادراتی ارائه شود.
در این شرایط اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تنها دو شرکت پتروشیمی پردیس و زاگرس با تغییر سود رو به رو شده و انتظار تاثیر خاصی بر دیگر شرکت‌های پتروشیمی وجود ندارد.
در همین حال با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی تا کنون به دلیل ابهام نرخ گاز P/E کمتری را نسبت به بازار تحمل کرده‌اند اینک می‌توانند اصلاح پی به ای را تجربه کنند. در همین حال کارشناسان نیم نگاهی را همچنان به طرح موضوع در دولت و صحن مجلس شورای اسلامی دارند؛ جایی که احتمال تغییر این ارقام وجود دارد.
در همین حال افزایش تخفیف خوراک مایع برای شرکت‌های پتروشیمی مایع نظیر هلدینگ خلیج فارس، شازند، امیرکبیر، جم و مارون که بخشی از مصرف آن از خوراک مایع است نیز خبر مناسبی به شمار می‌رود.
در تحولات مهم دیگر مجلس، پالایشگاه‌ها از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده به شرط پرداخت بهای خوراک براساس 95 درصد فوب و به صورت ارزی معاف می‌شوند. در بازار روز یکشنبه بحث در مورد پذیرش شرکت‌های جدید همچنان ادامه داشت که البته همچنان در حد حرف است و عملا عرضه جدیدی که قابل قبول باشد رخ نداده است. در گروه بانکی روز یکشنبه معامله‌گران شاهد انتقال یک بلوک سهام بانک تجارت توسط عمران و توسعه رضوی بودند که این فروش در راستای تامین بودجه پروژه‌های اجرایی این شرکت صورت گرفت. در گروه بانکی معامله‌گران در انتظار گزارش‌های
9 ماهه هستند.
درگروه بیمه‌ای، نماد بیمه پارسیان برای بررسی بیشتر اطلاعات روز یکشنبه متوقف شد. در گروه تصفیه نفت نیز «فواد ری» یک بلوک 12 میلیون سهم نفت پارس را به هلدینگ انرژی تدبیر منتقل ساخت. در گروه قندی، قند هگمتان در گزارشی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تاکید کرد. همچنین به سنت ماه‌های سرد، قند هگمتان با مشکل تامین خوراک و سرمای شدید همراه شده است.
در گروه کانی غیر فلزی، نسوز پارس با توجه به اعلام شرکت تکادو در مورد عدم عرضه بلوک 48 درصدی خود با ابهام مواجه شده است. این انصراف به دلیل رشد قیمت تابلو نسبت به قیمت تعیین شده در بلوک صورت گرفته است. در گروه فلزی، انتشار آمار 8 ماهه تولید شرکت‌های فولادی از وضعیت مناسب شرکت‌ها خبر می‌دهد. از میان شركت‌های برتر تولید‌كننده فولاد كشور، «فولاد مباركه» با تولید 3 میلیون و 861 هزار و 401 تن، «فولاد خوزستان» 2 میلیون و 462 هزار و 57 تن و «ذوب آهن اصفهان» یك میلیون و 386 هزار و995 تن در سال، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در تولید فولاد خام به خود اختصاص دادند. به این ترتیب، 73 درصد تولید فولاد كشور توسط این 3 شركت تولید می‌شود. همچنین، شركت‌های بزرگ دیگر تولیدكننده فولاد خام شامل فولاد هرمزگان با تولید 715 هزار و 382 تن، فولاد خراسان 470 هزار و 477 تن، سبا 467 هزار و 934 تن، فولاد آلیاژی ایران 241 هزار و 226 تن و گروه ملی صنعت فولاد ایران 220 هزار و 119 تن بود.
بنا بر این گزارش، طی آبان سال 92، در مجموع یك میلیون و 375 هزار و 34 تن شمش فولادی در كشور تولید شد كه در مقایسه با میزان شمش فولاد تولید شده در مدت مشابه سال گذشته (یك میلیون و 223 هزار و 674 تن)، حاكی از رشد 12 درصدی تولید است.
در گروه ساختمانی، گمانه‌زنی‌ها از احتمال تعدیل مثبت سرمایه‌گذاری ساختمان از محل فروش سهام حکایت دارد؛ این نماد اخیرا متوقف شده است. در این گروه ،مجمع شرکت مسکن شمال شرق با تقسیم 230 ریال از 280ریال سود این شرکت به کار خود پایان داد و توس گستر نیز پس از تقسیم سود 150 ریالی روز یکشنبه بازگشایی شد.
در گروه هلدینگی، «امید» روز یکشنبه متوقف شد. این شرکت سرمایه‌گذاری برای هر سهم مبلغ 756 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با آخرین پیش‌بینی سال مالی 92 افزایش 9 درصدی داشته است. در گروه انفورماتیک نیز شرکت کارت اعتباری کیش در برنامه شفاف‌سازی خود خاطرنشان کرد با انتقال تراکنش‌های بانکداری اینترنتی به شاپرک در سال جاری تاثیری در سود شرکت رخ نخواهد داد.
در گروه پتروشیمی نماد متوقف شده لردگان روز یکشنبه گزارش شفاف سازی خود را منتشر کرد که براساس آن تکمیل این پروژه با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. این شرکت در نامه‌ای اعلام کرده به دلیل انجام پروژه اصلی، طی سنوات گذشته زیان‌ده بوده و زیان انباشته آن مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 31 شهریور 92 مبلغ 933 میلیون و 800 هزار تومان است. همچنین شرکت اعلام کرده پیشرفت فیزیکی در واحدهای فرآیندی 5/35 درصد و در کل پروژه 4/29 درصد است و در صورت پذیرش تضامین پیشنهادی و موثر شدن LC و گشایش واریزی تسهیلات به حساب پروژه، طرح در مدت زمانی بین 24 تا 30 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین در گروه پتروشیمی برخی خبرهای اولیه از تلاش تاپیکو برای عرضه پتروشیمی غدیر در ماه جاری خبر می‌دهد.
در مجموع روز یکشنبه شاخص کل در اولین روز از ماه دی رشد 58 واحدی را تجربه کرد و در رقم 87 هزار و 15 واحد تثبیت شد. ارزش معاملات روز یکشنبه به 836 میلیارد تومان رسید که 714 میلیارد تومان آن متعلق به بورس و 122 میلیارد تومان نیز به فرابورس تعلق داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر