بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
کد خبر : ۱۱۳۳۶۹
ابراهیم رحیم‌پور از دیپلمات‌های باسابقه ایران است که بیشتر سال‌های حضورش در وزارت خارجه را در حوزه‌های تخصصی اروپا و آسیا گذرانده است.

او که تحصیل در زمینه اقتصاد را هم در کارنامه خود دارد در دولت یازدهم معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه شد تا دیپلماسی ایران با همسایگانش در آسیا که پیوندهای بیشتری در زمینه اقتصاد دارد تحرک تازه‌ای بیابد.

می‌گوید در این حوزه با همه کشورها تعامل اقتصادی می‌کنیم اما "با حساب و کتاب".

با این حال وقتی درباره مهمترین نکته در زمینه سیاست خارجی از او جویا می‌شویم دغدغه این روزهای همه کسانی که دستی در حوزه سیاست خارجی را دارند یادآور می‌شود که گاهی طرف‌های مقابل ما اجماع ملی‌مان را بهتر از خود ما می‌فهمند و در مقابل مواردی که خواست ملی است چندان ایستادگی نمی‌کنند. ما با اجماع ملی خودمان ماهی می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم دیگران ماهیگیری کنند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران نگاه ویژه‌ای به روابطش با همسایگان چه مسلمان و چه غیرمسلمان دارد و برای ارتقای هر چه بیشتر روابط برنامه‌ها و طراحی‌هایی دارد.

دشمنان قرابت ایران و آذربایجان فعالند

ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روابط ایران با جمهوری آذربایجان، خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان یکی از کشورهایی است که ایران قرابت‌های بسیار نزدیکی با آن دارد. از دیدگاه مذهبی یکی از کشورهای شیعه جهان است و به لحاظ زبانی نیز با قسمت بزرگی از ایران که ترک ‌زبان هستند زبان مشترکی دارند. ضمن اینکه باید مرز و تاریخ مشترک را نیز در نظر گرفت به همین دلیل نیز دشمنان دوستی و قرابت دو کشور فعال هستند و ما در آن تردیدی نداریم.

وی اضافه کرد: در دیدارهای سیاسی مقامات دو کشور این موضوع را بارها به دوستان آذری خود در سطوح مختلف گفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم این وضعیت را کاملا در نظر داشته باشند، متاسفانه مشکلاتی وجود دارد. ما می‌بینیم، می‌دانیم و می‌شناسیم چه کسانی در این منطقه فعالیت‌های زیادی می‌کنند و تا آنجا که می‌دانیم خارج از کنترل هستند. با این حال تلاش کرده‌ایم با افزایش و تداوم رفت و آمدها و رایزنی‌های دیپلماتیک روابط دو کشور را در سطوح خوب نگه داریم که ناموفق هم نبوده‌ایم.

میانجی خوبی بین ارمنستان و آذربایجان بوده‌ایم

رحیم‌پور با اشاره به وجود مناقشه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: آذربایجان در قره‌باغ مشکل بزرگی با همسایه دیگرش ارمنستان دارد؛ ما در طول سال‌های پس از استقلال این کشور در این باره به آنها کمک کرده‌ایم و هیچ‌گاه نخواسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم و نخواهیم خواست. نگاه‌مان صرفا کمک به دو همسایه‌مان بوده است. میانجی بوده‌ایم، میانجی خوبی هم بوده‌ایم. اما به هر حال دست‌هایی وجود دارد که حتی نگذاشته‌اند این مشکل حل شود و متاسفانه نفوذ بسیار زیادی داشته‌اند. ما با دوستان خود در همسایگی‌مان این موضوعات را مرتب، مکرر و صمیمانه مطرح کرده‌ایم و خواسته‌ایم همزیستی تاریخی که داشته‌ایم را حفظ و اضافه کنیم، اما به هر حال بخشی از مشکل مربوط به همسایگی بین همه کشورهایی که با هم این روابط را دارند وجود دارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه توضیح داد: به دلیل همسایگی طبیعتا مسائلی پیش می‌آید؛ همان‌طور که در مورد سایر همسایگان نیز این موضوع وجود دارد. آن قسمت که مربوط به طبیعت همسایگی‌ها است چندان نگران‌کننده نیست، اما آن بخشی که خارج از همسایگی شاهدیم و در قالب نفوذ دیگران در منطقه ارزیابی می‌شود، طبیعتا باعث نگرانی ما و کشورهای دیگر می‌شود.

رحیم‌پور اضافه کرد: با تردد هیات‌های مختلف سعی کرده‌ایم گفت‌وگوی دائمی بین ایران و جمهوری آذربایجان برقرار کنیم و این را در همه دولت‌های پس از انقلاب حفظ کرده‌ایم. دولت آقای روحانی نیز به این موضوع توجه بیشتری دارد.

جدول کار با دولت آذربایجان را تدوین کرده‌ایم

وی گفت: جدول کار با دولت جمهوری آذربایجان را تدوین و اجرای قسمت‌هایی از آن را آغاز کرده‌ایم و قسمت‌های دیگر در دستور کار قرار دارد. امیدواریم برخی از مسائلی که باعث سوء تفاهم بین دو کشور می‌شود و به منافع هر دو کشور لطمه می‌زند را کنترل و مهار کنیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: از دولت جدید وقت زیادی نگذشته است. امیدواریم بتوانیم این طرح را احیا کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم. البته تحقق آن نیازمند وجود اراده سیاسی در هر دو طرف است.

وی با اشاره به انتخاب مجدد الهام علی‌اف به عنوان رییس جمهور آذربایجان، تصریح کرد: دو رییس‌جمهور هنوز یکدیگر را ملاقات نکرده‌اند. به نظر می‌رسد دیدارهای سطح بالا به حل برخی مسائل کمک می‌کند. در سطوح دیگر سیاسی و اقتصادی بین دو کشور رفت و آمدهایی بوده است. امیدواریم این فرصت نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: سرفصل‌های جدول همکاری‌های دو کشور در حال طراحی است که در آن مسائل مرزی، اقتصادی و سیاسی در دستور قرار دارد. این موضوعات باید در سطوح عالی سیاسی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و دستورات لازم درباره آن داده شود. خواسته دولت آقای روحانی گسترش و توسعه روابط است و خواسته طرف مقابل را نیز در نشست و برخاست‌ها در حال چک کردن هستیم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حوزه اقتصادی روابط دو کشور چندان گسترده نیست، ادامه داد: هر دو کشور اقتصاد نفتی دارند و طبیعتا از این جهت محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا درباره ترکیه ما رقم بالایی از همکاری اقتصادی را به دست آورده‌ایم که در سال 2014 نیز افزایش خواهد یافت. حجم زیادی از آن مربوط به نفت و گاز است اما درباره جمهوری آذربایجان به دلیل اقتصاد نفتی و گازی آن، اقتصاد دو کشور همپوشانی ندارد به هر حال می‌توان کمک کرد که حجم این تبادل مقداری بیشتر شود.

رحیم‌پور افزود: طراحی‌ها در دست بررسی و شکل‌گیری است که امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود. هر دو کشور در سیستم دولتی خود این طراحی‌ را دنبال می‌کنند. امیدواریم در آنچه که ما آذری‌ها را می‌بینیم و آنچه آذری‌ها ما را می‌بینند اشتراکات زیادی وجود داشته باشد. باید در رایزنی‌ها درباره این به نتیجه رسید.

وی تاکید کرد: ایران نگاه ویژه‌ای به روابطش با همسایگان چه مسلمان و چه غیرمسلمان دارد و برای ارتقای هر چه بیشتر روابط برنامه‌ها و طراحی‌هایی دارد و از این نظر آذربایجان نیز جزء این مجموعه قرار دارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه درباره برخی مشکلات ایجاد شده برای اتباع ایرانی در جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر، گفت:‌ به دلیل اینکه جمهوری آذربایجان با بخش‌هایی از ایران هم‌زبان هستند قسمتی از مرزنشینان دو کشور روابط خانوادگی و خویشاوندی با یکدیگر دارند و نمی‌شود مانع رفت و آمدها شد. وقتی حجم رفت و آمدها بالا می‌رود از دو طرف مواردی ممکن است ایجاد شود که مقررات را رعایت نکنند که درباره اتباع هر دو کشور وجود دارد. از این جهت این مسائل بین همسایگان طبیعتا رخ می‌دهد. این مسائل بعضا درباره بهترین همسایگان‌مان نیز پیش می‌آید و امر خارج از ضابطه‌ای نیست. بخش کنسولی وزارت خارجه این موارد را به طور دقیق رصد می‌کند و برای تسهیل آن تلاش می‌کند.

وضعیت روابط ایران با ترکیه درصد زیادی تغییر کرده است

کلام ترکیه متفاوت شده است

رحیم‌پور همچنین درباره روابط ایران با ترکیه، گفت: با روی کار آمدن دولت جدید وضعیت روابط ایران با ترکیه درصد زیادی تغییر کرده است. خوشبختانه ترکیه به دلایل مختلف تردد هیات‌های بیشتری به ایران دارد. ترکیه کلامش متفاوت شده و نیازهای متقابل ما نیز متفاوت شده است، بنابراین با رفت و آمدها در سطوح بالای سیاسی بین دو کشور مواجه هستیم که در ماه‌های آینده طراحی‌هایی نیز برای آن صورت گرفته است.

ترکیه در مواضعش تغییراتی ایجاد کرد

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه اضافه کرد: با تحولاتی که در سوریه رخ داد ترکیه در مواضعش تغییراتی ایجاد کرد. ترکیه مسیری را در قبال سوریه طی می‌کرد که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی آن را با وضع بهتری دنبال می‌کند و در این باره به ویژه در زمینه حل سیاسی مساله سوریه در حال نزدیک‌تر شدن به مواضع ما است. ضمن اینکه مذاکراتی که ایران با 1+5 داشته است نیز روند متفاوتی را دنبال کرد و این موضوع در محاسبات ترکیه نیز زیر نظر بوده است و به آن برتری داده است. این سیاست هوشمندانه‌ای بود که مقامات ترکیه روش‌هایشان را مقداری تغییر دادند.

رحیم‌پور درباره انتشار برخی اخبار درباره اینکه ایران بخواهد بین ترکیه و سوریه برای اصلاح روابط میانجیگری بکند، گفت: در مذاکرات مختلفی که برای حل مشکل سوریه با ترکیه داشته‌ایم مواضع‌مان نسبت به قبل نزدیک‌تر شده است. بحث ما این نیست که به این موضوع بپردازیم که کدام طرف به دیگری نزدیک‌ شده است بلکه مهم این است که هم ایران صاحب نفوذ بالایی در سوریه است و هم ترکیه همسایه مهم سوریه است و هر دوی ما به عبارتی در جلوگیری از خشونت و برگزاری انتخابات مناسب می‌توانیم سهم خوبی داشته باشیم و ما در این باره تاکنون موفق بوده‌ایم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: دو کشور تصمیم گرفتند برای کاهش خشونت‌ها در سوریه و هدایت تروریست‌ها به مسیر نشست ژنو 2 کمک کنند. این موفقیت است. به معنی توقف خشونت و آتش‌بس نیست؛ اما باور دو طرف که راهی جز راه حل سیاسی نیست به یقین نزدیک تر شده است. دو طرف معتقدند وضعیت موجود نمی‌تواند نجات‌بخش سوریه باشد؛ به ویژه اینکه حمله نظامی به سوریه انجام نشد و این موضوع معادلات را تغییر داد.

گازمان خریدار دارد

رحیم‌پور در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، درباره آخرین مذاکرات ایران با پاکستان درباره موضوع مربوط به خط لوله گاز و بحث‌های مطرح شده در رابطه با توقف این پروژه از سوی ایران، توضیح داد: برای گازمان خریدار داریم و چندان هم برای یافتن مشتری سینه چاک نمی‌کنیم. اگر گاز را نفروشیم و آن را تبدیل به برق کنیم برایمان باصرفه‌تر است و ارزش افزوده بیشتری دارد. همین امروز هم به افغانستان و پاکستان برق صادر می‌کنیم؛ بنابراین از جهت اینکه کمک و همکاری کنیم تردیدی نداریم، اما با حساب و کتاب.

در فروش گاز به دنبال اعطای تخفیفات ویژه نیستیم

وی اضافه کرد: می‌توانیم گازمان را به ترکیه یا اروپا بفروشیم. پس از مذاکرات هسته‌ای، اروپا بسیار مشتاق است که از ایران گاز خریداری کند. می‌توانیم به پاکستان، هند یا چین هم گاز بفروشیم. به هر حال چندان به دنبال اعطای تخفیقات ویژه نیستیم بلکه به دنبال دادن تخفیف به مردم خودمان هستیم تا به رفع گرفتاری‌هایی که مردم خودمان دارند و به دلیل تحریم‌ها نصیب‌شان شده کمک کنیم.

تعهداتمان را درباره خط لوله گاز انجام دادیم، پاکستان تعهداتش را عملی کند

در شرایط کنونی امکان پرداخت وام نداریم

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه درباره برخی انتقادات مطرح شده در رسانه‌های پاکستان مبنی بر اینکه ایران نمی‌خواهد وامی که پیش از این قصد داشت به پاکستان بدهد را دنبال کند، تصریح کرد: قرار اصلی ما با پاکستان این بود که خط لوله را تا کنار مرز بکشیم، آنها نیز در سمت خود خط لوله را تا مرز ایران بیاورند. اینکه ما بتوانیم وام بدهیم بحث دیگری است، اصل موضوع نیست. ما خط لوله‌مان را تا نزدیک مرز برده‌ایم، تعهدات خود را اجرایی کرده‌ایم، قسمت کوچکی از آن مانده است اما پاکستان این کار را نکرده است؛ بنابراین اگر گاز می‌خواهند باید تعهد خود را انجام دهند. صحبت‌هایی در دولت قبل بوده است که به آنها وامی تعلق بگیرد که کمک‌کننده باشد اما در شرایط کنونی امکان پرداخت این وام را نداریم اما اصل موضوع دادن وام نبوده است، بلکه اصل موضوع فروش گاز بود بنابراین ما در این باره تعهد خود را انجام داده‌ایم.اینکه آنها بخواهند گازی که ما تا مرز آنها برده‌ایم را هر کجا ببرند مشکل ما نیست.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه افزود: وزیران نفت دو طرف ابتدا مقداری رسانه‌ای صحبت کردند، سپس توصیه شد که مذاکره‌ای انجام دهند. وزیر پاکستانی به تهران آمد، مذاکراتی انجام دادند و رودررو مشخص شد که آنها باید سهم طرف پاکستانی را خود دنبال کنند. حتی قرارداد طوری است که ما می‌توانیم ادعای خسارت کنیم اما به هر حال چندان دنبال آن نبوده‌ایم.

اگر عربستان مخالف خط لوله است مشکل ما نیست

رحیم‌پور گفت: پاکستان تصمیم گرفت این موضوع را در داخل کشور خود حل کند و مانند یک تاجر خیلی ثروتمند صحبت نکند، بلکه مانند یک کشور دوست ما که نیازهایی دارد که باید بخشی از آن را از طریق ما رفع کند و بخشی دیگر را از دوستان دیگرش عمل کند. می‌توانند از عربستان یا هر کشور دیگری که می‌خواهند وام بگیرند. اگر عربستان مخالف این خط لوله است مشکل ما نیست. اگر آمریکایی‌ها نظراتی می‌دهند پاکستان مستقل قاعدتا می‌تواند بر اساس منافع خود حرکت کند و ما امیدواریم به همین ترتیب اقدام کند.

نمی‌خواهیم امنیت را بخریم

وی درباره اینکه برخی انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه پروژه خط لوله گاز با پاکستان به جهت افزایش همکاری‌های سیاسی و امنیتی میان دو کشور نیز اهمیت دارد، توضیح داد: ایران کشوری است که به ناحق تحریم شده و در این زمینه مشکلات مختلفی متحمل شده است. در درجه اول ما باید مسائل معیشتی‌مان را حل کنیم و البته امنیت قبل از معیشت است که ما از این جهت نیز مشکلی نداریم و خود را از هر جهت یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه معرفی کرده‌ایم. اگر بعضا اتفاقاتی در مرز می‌افتد و یا ایذاهایی می‌شود باز هم امن‌ترین کشور منطقه هستیم. نمی‌خواهیم امنیت را بخریم، امنیت‌مان را داریم و آن را تثبیت کرده‌ایم. می‌خواهیم گازمان را بفروشیم. بنابراین در شرایطی طبیعتا با همسایگان‌مان درباره اهداف مشترک مذاکره می‌کنیم و حتی ممکن است خرج کنیم اما معنایش این نیست که گاز بدهیم که امنیت بخریم.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ادامه داد: خوشبختانه پاکستان نیز چندان از این پنجره به ایران نگاه نکرده است. آنها فقط ایران را یک فروشنده گاز دیده‌اند. زیربنای این همکاری صرفا این موضوع بوده است همان‌طور که درباره ترکیه این رابطه وجود داشته است. ما درباره ترکیه نیز خط لوله را کشیده‌ایم و گاز را می‌فروشیم. ممکن است چند سنت زیر قیمت داده شود یا خیر. این موضوع به هر حال هیچ پیش‌شرطی نیست. شرط این است که دو طرف مشکلات خود را حل کنند. دوست هستند اما به هر حال هر متر مکعب گاز قیمت خود را دارد که باید پرداخت شود. بنابراین حتی اگر در چارچوب کمک‌های توسعه‌ای نیز این موضوع بیان شود، آن هم چارچوب خاص خود را دارد که بحث دیگری است که باید شرایطش فراهم شود.

وی درباره اینکه آیا دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبل تلقی متفاوتی نسبت به خط لوله گاز با پاکستان دارد، گفت: ممکن است زمانی هدف از یک اقدام، استفاده رسانه‌ای باشد و زمانی دیگر تحقق امر مفید. به هر حال هر دولتی می‌تواند برای خود اولویتی تعریف کند. در طرف پاکستانی، معتقدیم نیاز مردمی وجود دارد اما از جهت اولویت‌ها و مسائل مالی و البته تحریم که مقداری سایه می‌اندازد باید نکاتی را درنظر گرفت. شرایط تحریم وجود دارد اما ما درباره این موضوع التماس نمی‌کنیم همان‌طور که در این شرایط تحریم به ترکیه گاز می‌فروشیم و با کشورهای دیگر قرارداد فروش نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی داریم. با چین و ترکیه با در نظر گرفتن موارد مربوط به تحریم، بالاترین داد و ستدها را داریم. پاکستان نیز باید این موارد را جزو مناسبات خود بیاورد و تا جایی که نیاز دارد و علاقه‌مند است به عنوان کشور همسایه مسلمان وارد کار با این کشور خواهیم شد اما با حساب و کتاب.

پاکستان برای تامین امنیت مرزهایش با ایران هزینه نمی‌کند

وی درباره آخرین پیگیری‌های ایران در خصوص تفاهمنامه امنیتی با پاکستان و تامین امنیت مرزهای شرقی کشور به ویژه پس از حادثه تروریستی سراوان، گفت: متاسفانه پاکستان خیالش از مرزها با ایران راحت است و هزینه نمی‌کنند و نیرو نمی‌گذارند. تمام نیروهایشان را به مرزهای هند و افغانستان منتقل کرده‌اند. این موضوع از دیدگاه ما امر مثبتی نیست. کافی نیست که فقط آنها از بابت ما خیال آسوده‌ای داشته باشند. ما هم باید این اطمینان خاطر را داشته باشیم. این موضوع یکطرفه نیست. خیال‌شان راحت است که ما برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کنیم بنابراین مرزها را رها کرده‌اند و این منطقه مورد ایذای افرادی که مشخص است از پاکستان نیز حقوق نمی‌گیرند و حقوق‌بگیر کشور دیگر هستند قرار می‌گیرد.

کمیسیون مشترک مرزی بین ایران و پاکستان به زودی تشکیل می‌شود

رحیم‌پور توضیح داد: نشست کمیسیون مشترک مرزی بین ایران و پاکستان به زودی تشکیل می‌شود و در سطح وزیران خارجه، معاونین امنیتی وزرای کشور و استانداران و مرزبانان رایزنی‌هایی انجام شده است. باید همکاری‌ها را گسترده‌تر کنیم تا موارد مشابه رخ ندهد و اگر چنین موضوعاتی پیش آید دو طرف همکاری قوی‌تری داشته باشند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه همچنین درباره برگزاری نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران، افغانستان و پاکستان که قرار است در اسلام‌آباد برگزار شود نیز گفت: پیگیری‌های مربوط به آن در دستور کار است. ضمن اینکه در سال 2014 افغانستان شاهد تحولات مهمی خواهد بود. ما در این باره با همه کشورهای منطقه در حال رایزنی هستیم و پاکستان نیز در افغانستان صاحب نفوذ است و دولت افغانستان با ایران دوستی تاریخی دارد و طبیعی است که ما به این مشورت‌ها ادامه بدهیم.

وزیران خارجه ایران و افغانستان متن توافق‌نامه امنیتی را با یکدیگر نهایی می‌کنند

این دپلمات ارشد کشورمان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا درباره سفر اخیر حامد کرزی به تهران و بررسی تدوین یک توافقنامه امنیتی بین تهران و کابل، گفت: یادداشت تفاهمی در دولت قبل بین دبیران شورای امنیت ایران و افغانستان امضا شد. این یادداشت تفاهم چندان محکم نبود و از جهت مسائل امنیتی تعهد‌آور نیست. در این سفر بین دو رییس‌جمهور تفاهم شد که توافقنامه جامع شامل موضوعات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ... بین دو کشور ایجاد شود. این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. وزیران خارجه دو کشور قرار است متن آن را با یکدیگر نهایی کنند و به امضا برسانند.

قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا را برای آینده افغانستان مفید نمی‌دانیم

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این تفاهمنامه واکنشی به تفاهمنامه امنیتی آمریکا و افغانستان است، گفت: ما به هر حال قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا را برای آینده افغانستان مفید نمی‌دانیم و درباره آن نگرانی‌ داریم. موضع‌مان را پیش از این به صراحت اعلام کرده‌ایم. با توجه به نگرانی‌هایی که داریم و نیازهای دو طرف موافقتنامه با ایران تفاهم شده و در دستور کار قرار دارد.

رفع مشکل کم آبی استان‌های شرقی و رودخانه هریررود موضوعی ملی است

رحیم‌پور همچنین درباره آخرین مذاکرات ایران در رابطه با حل مشکل آب رودخانه هریررود و رفع مساله کم‌آبی در برخی استان‌های شرقی ایران، توضیح داد: این موضوع در دستور کار قرار دارد و پیش از این نیز در مذاکرات بوده است اما تمام این موضوع در اختیار وزارت خارجه نیست و موضوعی است که در آن وزارت نیرو و کشور و محیط زیست دخیل هستند و به هر حال موضوعی ملی است و وزارت خارجه نهایتا با طرف خارجی مذاکرات را تسهیل می‌کند.

وی گفت: به تازگی سفری به زابل و مرز میلک داشته‌ام و از نزدیک منطقه را بازدید کرده‌ام. با اینکه سفر داخلی در حیطه کار و مسوولیت ما نیست. وضعیت در آنجا خوب نیست. این موضوع در دستور کار همه هیات‌هایی که با افغانستان کار می‌کنند قرار دارد. ما دارای مشکلی هستیم که اگر مشکل هریررود هم با تکمیل سد سلما در افغانستان به آن اضافه شود این مشکل زابل به استان خراسان نیز منتقل می‌شود و بنابراین فاجعه‌ای ملی برای کشور ما است. برای آن در حال طراحی هستیم البته قسمتی از مشکل مربوط به افغانستان است زیرا ما قرارداد مشخص آبی با افغانستان برای میزان دریافتی که باید دریافت کنیم داریم البته میزانی که دریافت می‌کنیم کمتر از حدی است که باید دریافت کنیم اما اگر همان حدی که در قرارداد وجود دارد را نیز ما دریافت کنیم باز هم مشکل خشکسالی ما در آن منطقه حل نمی‌شود. باید تدابیر دیگری بیندیشیم و یا مذاکرات بیشتری با افغانی‌ها برای موارد جدید داشته باشیم.

درباره نحوه دریافت بهای نفت با هند هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در خصوص مذاکرات با هند درباره حل مشکل پرداخت قراردادهای نفتی به ایران، تصریح کرد: آقای کامیاب، معاون رییس بانک مرکزی به هند سفری داشته است و مذاکراتی با طرف هندی دنبال کرد. هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. با یک سفر همه مشکلات حل نشده، اما حل آن رو به جلو بوده‌است. بنابراین امیدواریم در مذاکرات دیگری که داریم بتوانیم درباره فروش نفت‌مان به هند و بهره‌مند شدن از پول‌هایی که بابت فروش نفت داریم و داشته‌ایم به توافق برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران همچنان خواهان دریافت بهای نفت به روپیه است، گفت: ما دنبال دریافت 45 درصد روپیه‌ای و 55 درصد یورویی بوده‌ایم و بر همان موضع هستیم. اگر نتوانستیم به دلایلی از درصد مربوط به یورو استفاده کنیم به دلایل مشکلات دیگر است. هنوز هم همان موضع را داریم و مایل هستیم از خارج از هند خرید کنیم، چه هند برای ما خرید کند و یا چه خودمان در کشورهای دیگر این کار را انجام دهیم. مذاکرات انجام شده، خوب بوده اما نهایی نشده است.

برای گفت‌وگو با آمریکایی‌ها درباره موضوع هسته‌ای نیازی به واسطه نداریم

وی درباره سفر لاوروف به تهران و برخی موضوعات مطرح شده دررابطه با اینکه لاوروف در این سفر پیامی را برای ایران آورده است و یا باعث انجام گفت وگوی تلفنی بین وزیر خارجه ایران و آمریکا شده است گفت: این موضوع را تایید نمی کنم. برای گفت وگو با آمریکایی ها درباره موضوع هسته‌ای نیازی به واسطه نداریم.

تفاهم سیاسی ایران و روسیه بسیار خوب است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ادامه داد: تفاهم سیاسی ایران و روسیه بسیار خوب است اما در حوزه اقتصادی هنوز سطح بالایی ندارد. خواسته دو رییس کشور است که در موضوعات اقتصادی دو کشور همکاری های بیشتری داشته باشند. در این جهت مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم که امیداوریم نهایی شود.

رحیم پور درباره رابطه ایران و چین نیز با اشاره به دیدارهای رییسان جمهور دو کشور در بیشکک و سفر رییس مجلس به پکن و سفر معاون نخست وزیر چین به تهران نیز گفت: بین دو کشور رفت آمدهای دیگری طراحی شده است که به زودی انجام خواهد شد. نگرانی از کار با چین نداریم.

ژاپنی‌ها برای بهره‌برداری از بازار ایران کاملا عجله دارند

وی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با آسیا پس از اعلام لغو تحریم ها علیه ایران به تردد هیات های سیاسی ژاپن به تهران اشاره کرد و افزود: ژاپنی ها برای بهره‌برداری از بازار ایران کاملا عجله دارند. اخیرا مدیرعامل سازمان "جترو" که بزرگ‌ترین سازمان صادرکننده در ژاپن است به تهران سفر کرد و مذاکرات خوبی با مقامات ایران داشت.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه گفت: کره‌جنوبی که معمولا محافظه‌کارتر عمل می‌کند معاون وزیر خارجه‌اش را به تهران فرستاد که رایزنی‌هایی در تهران انجام شد. به نظر می‌رسد آنها که با ایران پیش از این کار سنتی کرده‌اند از جمله شامل ژاپن، هند، کره، چین، روسیه، ترکیه در این حوزه با شتاب بیشتری وارد شده‌اند. ضمن اینکه استرالیا نیز با وجود برخی ژست‌ها علاقه‌مند است در بازار ایران کار اقتصادی بیشتری کند. رفت و آمدهایی در این زمینه انجام شده از این جهت مجموعا نگاه کشورهای آسیایی نسبت به ایران در حال تغییر است. آنهایی که زرنگ‌تر هستند و بویایی‌شان قوی‌تر است وارد شده‌اند. برخی که دید چشم‌شان ضعیف است و بویایی‌شان هم خوب نیست. آنها نیز به زودی خواهند آمد.

رحیم‌پور در ادامه درباره برخی مشکلات ایجاد شده برای ایرانیانی که به مالزی و اندونزی سفر می‌کنند و رایزنی‌های ایران با مقامات این کشورها به دلیل ایجاد برخی محدودیت‌ها برای صدور ویزا، گفت: متاسفانه بعضا برخی از اتباع ایرانی برای نیت‌های نه چندان صواب مانند قاچاق موادمخدر سفرهایی انجام می‌دهند. آنها کار 95 درصد دیگر را خراب می‌کنند و مشکلاتی برای ایرانیانی که برای تحصیل، توریسم یا تجارت و هر علت دیگری به کشورهای دیگر سفر می‌کنند ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما حدود شش هزار زندانی و 700 اعدامی در کشورهای دیگر داریم. اینها ارقام خوشایندی نیستند از این نظر وقتی کشورها از یک حدی شاهد افزایش این ارقام هستند طبیعتا محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند. مالزی نیز به دلیل قاچاق موادمخدر با مشکلاتی در این باره روبروست و افرادی که اقدام به قاچاق موادمخدر می‌کنند باعث بدنامی ایرانی‌ها می‌شوند و مانع فعالیت آسان حجم زیادی از ایرانی‌های خوش نام می‌شوند و برای تردد و سفرهای آنها مشکل ایجاد می‌کنند. در کشورهایی که قرارداد لغو روادید داشتیم عده‌ای با برخی اقدامات خود ایجاد تردید و سوء ظن کردند و آن کشورها نیز در پاسخ یا لغو روادید را برداشتند یا محدود کرده‌اند و یا مراقبت‌های بیشتر از حد می‌کنند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه با تحولات ایران پس از انتخابات روز به روز با اخبار بهتری مواجه هستیم و تلاش همه ما این است که دولت بتواند دوره رنج و محنت را به سر ببرد و اخبار خوبی برای مردم داشته باشد، افزود: خوشبختانه در این دوره کوتاهی که دولت جدید روی کار آمده همدلی بیشتری بر ارکان کشور ایجاد شده که مشخصا با گفتار مقام معظم رهبری این اجماع ملی بیشتر شده است.

وی گفت: البته سلایق مختلف سیاسی در کشور وجود دارند که هر کدام می‌توانند نظرهای خود را اعلام کنند اما همه جا این مساله وجود دارد که وقتی منافع ملی در میان است باید مواردی در نظر گرفته شود. برای ما حتی در مواردی که لطمه به منافع ملی زده نمی‌شود اتفاقا شنیدن صداهای مختلف سودمند بوده است و نه مضر. ما نمی‌خواهیم به دنیا به صورت مصنوعی بگوییم دموکراسی داریم. برخی دموکراسی‌های مصنوعی دارند. دموکراسی طبیعی ایران باید در همه ارکان نمایش داده شود. به هر حال در هر کشوری سلایق و دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد اما باید در نظر داشت آنجا که پای منافع ملی در میان است و اجماع ملی وجود دارد اقدامات خشن و تند انجام نداد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: این اجماع ملی برای ما بسیار اهمیت دارد. حتی گاهی طرف‌های مقابل ما اجماع ملی‌مان را بهتر از خود ما می‌فهمند و در مقابل مواردی که خواست ملی است چندان ایستادگی نمی‌کند. ما با اجماع ملی خودمان ماهی می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم آنها ماهیگیری کنند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر