بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
کد خبر : ۱۱۳۵۷۵

همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران نخستین هفته کاری خود در فصل زمستان را با برخورد سنگین عرضه و تقاضا پشت سر گذاشت.
در بازار سهام با پایان فصل پاییز نگاه‌ها به سوی گزارش‌های سه ماهه سوم شرکت‌های بورسی است؛ گزارش‌هایی که می‌توانند با خود خبرهای مهمی را در مورد شرکت‌ها و وضعیت مالی آنها به همراه بیاورد.

از دیدگاه کارشناسان این گزارش‌ها دارای اهمیت زيادي است و تاثیرات فعالیت‌های دولت بر شرکت‌های بورسی را به خوبي به نمایش خواهد گذاشت. در همین حال این گزارش‌ها برای تایید یا عدم تاييد حمایت از قیمت‌های رشد یافته کنونی بازار نیز دارای اهمیت است.از این دیدگاه شرکت‌هایی که نتوانند گزارش‌های متناسب با قیمت‌های رشد یافته کنونی را ارائه كنند با خطر ورود به شرایط حباب قیمتی و لزوم اصلاح قیمت مواجه خواهند شد. در همین حال شرکت‌هایی که بتوانند تداوم رشد فروش و سود‌آوری خود را به نمایش بگذارند می‌توانند گزارش‌های پیش‌بینی سود بهتری را برای سال 93 ارائه كرده و در انتهای سال جاری نیز شرایط مناسب خود را حفظ کنند. از این رو بازار در انتظار گزارش‌های شرکت‌ها به ویژه در گروه‌هایی نظیر پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، دارویی، بانک‌ها و معادن است.
در همین حال در تحولات مهم موثر بر بازار سرمایه به دلیل فرارسیدن کریسمس و سال نوي میلادی عملا از تب و تاب سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته‌ای و حواشی آن کاسته شده و آرامشی در این بخش حاکم است. در سطح داخل نگاه‌ها به سوی مجلس و تعاملات آن با دولت است؛ جايي که با شروع بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، بحث استیضاح برخی از وزرا نیز مطرح شده است که در همین رابطه خبرهای متعددی در هفته گذشته به ویژه در مورد احتمال استیضاح وزیر صنعت منتشر شد.گفته می‌شود این استیضاح روز یکشنبه تقدیم هیات ريیسه مجلس خواهد شد؛ هر چند که تلاش‌های فراوانی برای عدم طرح این مساله نیز در جریان است.
دولت و شروع عرضه خرد سهام
اما در تحولات اقتصادی مهمترین مساله در هفته گذشته مصوبه هیات دولت برای واگذاری 5 درصد سهام 10 شرکت بورسی بود که این10 شرکت در دو اولویت یک و دو دسته بندی شده است.
هیات وزیران در جلسه مورخ 24 آذرماه خود بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند «ب» ماده 3 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی مصوب 1386 با واگذاری بخش دیگری از سهام دولت «تا 5 درصد سهام» در 2 شرکت بزرگ بیمه شامل بیمه‌های البرز و آسیا، سه بانک دولتی خصوصی شده بانک‌های ملت، صادرات ایران و تجارت، دو شرکت خودروساز بزرگ کشور سایپا و ایران خودرو و دو شرکت بزرگ دیگر کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت مخابرات موافقت کرده است.
البته طبق این مصوبه واگذاری سهام دولت در این شرکت‌ها بر اساس سه شرط خواهد بود؛ اول آنکه «فهرست و قیمت آنها در هیات عالی واگذاری» تصویب شود و دوم آنکه واگذاری این شرکت‌ها «توسط سازمان خصوصی سازی به صورت نقدی و غیربلوکی» صورت گیرد.
بر‌اساس شرط سوم در تصویب نامه هیات وزیران نیز فرآیند عرضه و واگذاری این شرکت‌ها باید به صورتی باشد که همچنان یکی از اعضای هیات مدیره در اختیار دولت باشد.این مصوبه فرصتی را به سرمایه‌گذاران در بورس می‌دهد تا بتوانند سهام درصدی این بنگاه‌ها را به قیمت خرد خریداری کنند. در همین حال با توجه به ارزش بالای این سهم انتظار می‌رود بازار با خروج نقدینگی جهت خرید این گروه از سهام آرامشی را شاهد باشد.
از دیدگاه کارشناسان اگر چه این مصوبه برای شرکت‌های بزرگ بورسی یک فرصت سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، اما برای سرمایه‌گذاران خرد که بیشتر به عرضه‌های اولیه سهام دولتی تمایل دارند موضوع مهمی به شمار نرفته و تنها باعث هدایت بخشی از سرمایه‌گذاران حقیقی به سوی نمادهای کوچک بازار شود.
در تحولات اقتصادی همچنین در مورد رایزني‌هاي نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها و عوارض معدنی هفته گذشته نیز ادامه یافت. در حالی که انتظار نمی‌رود نرخ خوراک گازی حتی در سطوح پیشنهادی کنونی تاثیری عجیب بر وضعیت شرکت‌های در حال فعالیت داشته باشد، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این نرخ‌ها برای اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی مناسب نبوده و عملا توسعه صنعت پتروشیمی کشور را متوقف خواهد ساخت. این در حالی است که عوارض معدنی نیز در همین راستا ارزيابي مي‌شود؛ امری که موجب می‌شود طرح‌های جدید معدنی در کشور ایجاد نشده و سرمایه‌گذاری در این بخش با مشکل مواجه شود. از سوی دیگر با تصویب یک فوریت طرح تسهیل بازپرداخت بدهی‌های ارزی واحدهای تولیدی، شرایط برای شرکت‌های بدهکار ارزی می‌تواند بهتر شود.
در صحنه اقتصاد بین‌الملل با توجه به تعطیلی ایام کریسمس آرامش نسبی برقرار است؛ در بازار فلزات بهای مس در حد 7هزار و 280دلار رقم خورده است. در همین حال بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب هزار و 710 دلار، دو هزار و 223دلار و 2هزار و 77دلار ثبت شده است. در بازار محصولات پتروشیمی نیز شرایط قیمتی همچنان مثبت است؛ در این زمینه بر طبق تخمین‌های موسسه آی‌سی‌ای‌اس، انتظار می‌رود که تقاضا برای متانول در آسیا طی سال آینده رشدی چهار تا پنج میلیون تنی را تجربه کند.
در اين ميان، در حالی که بازار متانول آسیا توانست سال خوبی را پشت سر بگذارد، فعالان بازار این محصول اعتقاد دارند که رشد محسوس تقاضا برای این محصول در سال 2014 نیز ادامه خواهد یافت و باید شاهد رشد بیش از پیش قیمت این محصول باشیم.
به گزارش بولتن‌نیوز، انتظار می‌رود تقاضا برای متانول در سال آینده بیشتر از سوی چین و هند تحریک شود که عمده علت این امر نیز بهبود وضعیت رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه بالا رفتن تقاضا برای محصولات تولید شده از متانول به ویژه فرمالدئید، اسید استیک، متیل آمین و کلرومتان است.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار سهام روز چهارشنبه معامله‌گران شرایط متعادلی را پشت سر گذاشتند که البته تحت تاثیر اعلام مصوبه دولت در مورد واگذاری سهام 10 بنگاه بزرگ بود. این امر موجب شد تا از تب و تاب بازار کاسته شود و معامله‌گران در انتظار مشخص شدن نحوه اجراي این مصوبه و همچنین تبعات آن بمانند. در همین حال همچنان بحث در مورد دو موضوع چالش برانگیز بازار یعنی نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و همچنین عوارض معدنی نیز ادامه داشت که این دو موضوع و برخی خبرهای منتشره در مورد آنها موجب شد تا بازار با تلاطماتی همراه باشد. در بازار روز چهارشنبه در گروه بانکی همچنان عرضه‌های سنگین در نمادهای بانک‌های دولتی خصوصی‌سازی شده از جمله بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ادامه داشت که اوج آن جابه‌جایی یک بلوک 543میلیون سهمی بانک صادرات توسط گروه مالی سینا بود. در این گروه امروز بانک کارآفرین برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف می‌شود.
در گروه شرکت‌های بیمه‌ای انتشار آمار هشت‌ماهه شرکت‌های بیمه‌ای، نشان‌دهنده تداوم وضعیت نامناسب شرکت بیمه دی است که با نسبت خسارت 368 درصد وضعیت خاصی را در صنعت بیمه تجربه می‌کند.
در گروه فلزی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد شرایط مناسب گروه فولادی بودند؛ جایی که ذوب آهن اصفهان که موفق به فروش بالاتر از قیمت پایه تیرآهن خود شد با صف خرید همراه شد. به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌های دولت برای افزایش فعالیت‌های عمرانی بازار محصولات فولادی تکان اندکی را تجربه می‌کند. دیگر فولاد‌سازان از جمله مبارکه نیز با توجه به احتمال ورود فولاد هرمزگان به بازار سرمایه شرایط بهتری را تجربه می‌کنند.در گروه پتروشیمی، شرکت‌های پتروشیمی خوراک مایع روز چهارشنبه با رشد قیمت مواجه شدند که در اين ميان، بیشترین سهم را پتروشیمی شازند داشت؛ هر چند که هنوز مشخص نیست دولت از چه محلی برای شرکت‌های پتروشیمی که خوراک مایع خود را از شرکت‌های پالایشگاهی دریافت می‌کنند تخفیف قایل خواهد شد.در این گروه با شفاف‌سازی 4 شرکت پتروشیمی دهدشت، زنجان، ممسنی وکازرون این نمادها به بازار بازگشتند. در همین حال با انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی باقی پتروشیمی‌های متوقف و همچنین پترول انتظار می‌رود این نمادها نیز به زودی به تابلو باز‌گردند.در همین حال انتشار آمار 10 ماهه بارگیری محصولات پتروشیمی نشان‌دهنده شرایط بهبود‌ یافته صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته است. براساس آمار در 10ماهه منتهی به پایان دی‌ماه سال جاری،‌ بارگیری محصولات پتروشیمی از بنادر پارس و ماهشهر از 10 میلیون تن گذشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 27 درصد رشد داشته است.
در گروه سرمایه‌گذاری رویکرد مثبت معامله‌گران به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ادامه دارد و برخی از نمادهای این گروه با صف خرید همراه شدند. در همین حال با نزدیکی زمان برگزاری مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سال مالی منتهی به پایان شهریور و آذر ماه شرایط این گروه از شرکت‌ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در اين ميان، شرکت‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری ملی، توسعه صنعتی، گروه صنایع بهشهر، بانك اقتصاد نوین، کارکنان بانک‌ها و بوعلی شرایط مناسبی را تجربه کرده‌اند.
در نماد مخابرات، مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت از رفع مشكل میان این شركت و شركت مخابرات ایران تا چند روز آینده خبر داد و گفت: دستور توقف فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات لغو شده و این شركت نیز مانند سایر شركت‌ها، می‌تواند از پهنای باند اینترنت استفاده کند.
بر این اساس محمود خسروی، مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر، اظهار كرد: به دلیل آنكه توقف فروش پهنای باند اینترنت، عدم توسعه را به همراه دارد و این مساله باعث ضرر و زیان مردم، دولت و مخابرات می‌شود دستور توقف فروش پهنای باند را لغو کرده‌ایم و فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات از سر گرفته می‌شود.
وی مشكل موجود میان مخابرات و این شركت را مربوط به بدهی‌های جاری معوقه عنوان کرد و گفت: براساس برآوردها مخابرات 270 میلیارد تومان تا پایان سال 91 به شركت زیرساخت بدهی دارد و این در حالی است که این شركت رقم 120 میلیارد تومان را به عنوان بدهی به زیرساخت در حساب‌های خود دیده است؛ با این وجود ما معتقدیم که مخابرات حداقل نسبت به همین مبلغی که با آن موافقت دارد بدهی خود را تسویه کند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینكه بخشی از بدهی‌های مخابرات نیز مربوط به املاکی است که قبل از خصوصی سازی مخابرات در اختیار این شركت بوده و جزو شبكه زیرساخت به حساب می‌آید اظهار امیدواری کرد که این اختلاف حساب‌ها تا یک هفته آینده رفع شود.
در گروه ساختمانی، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان با توجه به فروش برخی از سهام پرتفوی خود در گزارش سه ماهه تعدیل سودی را اعلام کرده است. انتظار می‌رود این نماد امروز بازگشایی شود.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در آن شاخص 77 واحد رشد كرد و به 88هزار و 191 واحد رسید. ارزش معاملات در بورس و فرابورس نيز به 786میلیارد تومان بالغ شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر