بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱
کد خبر : ۱۱۳۵۷۹

حدیث موسوی: نخستین هفته معاملاتی بازار فولاد در ابتدای فصل زمستان چندان متفاوت از هفته‌های گذشته نبود؛ چرا که نقدینگی در سطح پایینی میان خریداران و فروشندگان جریان داشت و بهای مقاطع موجود در بازار به خصوص تولیدات فولادسازان خصوصی نیز مسیر کاهشی را در طول هفته پیمود.
در همین حال قیمت شمش بلوم وارداتی در هفته گذشته تقریبا ثابت بود و نشانه‌ای از بهبود قیمت در آن دیده نشد. روز شنبه که بیلت 150 میلی‌متر ترک و کره‌ای در بندر امام 1490 تومان به ازای هر کیلو قیمت داشت، پس از پشت سر گذاشتن هفته‌ای آرام در انتهای هفته نیز در همین سطح قیمتی باقی ماند. هرچند در سمت دیگر محموله‌های شمش محصول روسیه در بندر انزلی از 1515 تومان به ازای هر کیلو در روز شنبه، به 1505 تومان در روز چهارشنبه رسید.
معامله‌گران معتقدند به دلیل رکود موجود در بازار مقاطع و رقابت میان تولیدکنندگان داخلی شمش بعید است در این هفته نیز شاهد بهبود قیمت این محصول باشیم.
البته به رغم ثبات قیمت شمش‌های وارداتی شاهد دو حرکت متفاوت در بازار مقاطع طی هفته گذشته بودیم به طوری که قیمت میلگردهای تولیدی فولادسازان خصوصی و دولتی در اکثر سایزها روند کاهنده‌ای را دنبال می‌کرد، اما تیرآهن‌های ذوبی خصوصا سایزهای سنگین با رشد روبه‌رو بود. علاوه بر مساله اتمام موعد تحویل یکسری از سررسیدهای بار ذوب‌آهن که موجبات افزایش قیمت این کالا را از هفته پایانی آذر تا هفته اول دی به وجود آورده بود، رقابت صورت گرفته در رینگ فولاد روز چهارشنبه، 4 دی ماه نیز برای عرضه نقدی تیرآهن شاخه 22 موجب شد تا شاخه‌های سنگین این کالا در بازار آزاد در انتهای هفته با متوسط رشد 4/7 درصدی مواجه شوند.
از سوي ديگر در بورس کالا نیز بالغ بر 169 هزار و 412‌تن انواع محصولات فولادی اعم از شمش و مقاطع عرضه شد که نزدیک به 117 هزار تن از آنها (معادل 70 درصد) به فروش رسید. هم‌اکنون بسیاری از تولیدکنندگان بخش خصوصی نسبت به ادامه رکود و روند نزولی قیمت‌ها در بازار ابراز نگرانی کرده و می‌گویند، بهای تمام شده تولید برای آنها بالاتر از قیمت‌های بازاری است که تداوم این وضعیت در طول چندین ماه متوالی موجب شده تا آنها علاوه بر تحمل فشار بالای هزینه‌ها ضرر ناشی از این شکاف قیمتی را نیز تحمل کنند، بنابراین قیمت‌ها باید افزایش یابند تا بخشی از ضررهای آنها پوشش داده شود. هرچند در مقابل این ادعا، معامله‌گران معتقدند، تا اردیبهشت سال جدید بعید است معاملات محصولات فولادی با تحرک و جنب و جوش روبه‌رو شود از این رو قیمت‌ها به تاسی از رکود میل به کاهش خواهند داشت نه ثبات یا افزایش.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر