بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
کد خبر : ۱۱۳۶۶۴

مسعود‌رضا طاهری: کاهش 8/6 واحدی شاخص بازار فرابورس (آيفكس) در اولین روز هفته رقم اين شاخص را تا 6/877 تنزل داد. در عين حال دیروز بیش از 495 میلیون سهم در اين بازار به ارزش 3581 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.


اين در حالي است كه چالش نرخ خوراك همچنان بازار اوراق بهادار را تحت تاثير قرار مي‌دهد و انتقاداتی نیز از سوی مدیران شرکت‌ها و فعالان این صنعت در این مورد به گوش می‌رسد. دیروز هم براساس آخرین خبرها، افزایش 5/4 برابری نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و افزایش آن به 13 سنت که تقریبا نرخ ریالی آن را به 3250 ریال به ازای هر مترمکعب می‌رساند، برای برخی شرکت‌ها خبري نگران‌كننده بود، به ویژه اینکه ممكن است حساب افزایش قیمت خوراک در این شرکت‌ها از مهر ماه سال 91 محاسبه شود که انتظار افزایش قیمت از نیمه سال گذشته، خود شوک جدیدی به شرکت‌ها وارد مي‌كند. این اتفاقات در حالی بازار سهام و اوراق بهادر را متاثر می‌کند که نگرانی از برخی رویدادهای منطقه‌ای بازار ارز و سکه را به تحرک واداشته و نوسان بازار سکه و ارز شائبه جذابیت دوباره در این بازارها را مطرح ساخته است.
دیروز نمادهای پتروشیمی جم و زاگرس و همچنین پتروشیمی خراسان در بین تاثیرگذارترین نمادهای منفی بر شاخص فرابورس قرار گرفتند. در این میان البته نمادهای ذوب‌آهن اصفهان و نفت ایرانول نیز در رده‌های بعدی تاثیر‌گذاری منفي بر شاخص حضور يافتند. در عین حال نماد بانک گردشگری و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین نماد پتروشیمی مارون و پالایش نفت لاوان نیز به افت شاخص فرابورس کمک كردند.
روز گذشته البته نماد معاملاتی جم با ارزش معامله 996 میلیاردو 320 میلیون ریال و دادو‌ستد تقریبا48 میلیون سهم به صورت بلوکی، بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد؛ ضمن اینکه نماد اوراق مشارکت گهر 3 ماهه با نرخ سود 20 درصدی با داد‌و‌ستد بیش از 298هزار برگه اوراق بهادار تقریبا 298‌میلیارد ريال معامله شد که جایگاه دوم را در این میان به دست آورده است. نماد پتروشیمی جم البته دیروز پس از این معامله به منظور برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام روز دوشنبه (فردا)، بسته شد.
در بازار دیروز همچنین همین نماد به لحاظ حجم معامله نیز حایز بیشترین رتبه بود. نماد ذوب‌آهن اصفهان نیز با معامله 20 میلیون و 408 هزار برگه اوراق بهادار در رتبه دوم بالاترین حجم معامله قرار داشت.
در بین نمادهای پر طرفدار دیروز البته می‌توان به نماد حسینا (توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) و «وگردشگری» (بانک گردشگری) اشاره کرد. نماد حسینا در قیمت 19 هزار و 142 ریالی برای 8 میلیون و 996 هزار سهم آن، تقاضایی برابر با 172 میلیارد و 196 میلیون ریال داشت.
نماد بانک گردشگری نیز در قیمت 1590 ریال بیش از 41 میلیون صف خرید برای آن تشکیل شد.
همچنین در بازار دیروز نزدیک به 38 هزار سهم 32‌هزار و 360 ریالی از نماد پالایش نفت لاوان نيز در صف فروش قرار داشت.
دیروز در بازار برخی نمادها باز و برخی بسته و در عین حال معامله در برخی از آنها باطل اعلام شد.
بنا بر اطلاعیه‌های بازار فرابورس تمامي معاملات انجام شده دیروز در نماد معاملاتي شركت بيمه آرمان (آرمان1) ابطال شد. همچنین به دليل رقابت در دقايق پاياني جلسه معاملاتي در نماد آريان4 تا قيمت 3،048 ريال، ادامه رقابت به امروز (یکشنبه) موکول شد.
همچنین دیروز نماد معاملاتي حق تقدم خريد سهام شركت بيمه ما (سهامي عام)، در نماد وماح1 بازگشایی شد.
در عين حال ديروز گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن به عنوان چهلمین شرکت و با سرمایه 1200میلیارد ریال در بازار اول فرابورس درج شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر