بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
مستطيل شيشه اي تالار

همه جا آرام به جز تالار حافظ

نکته کلیدی که اهالی تالار برای شروع مجدد حرکت قیمت سهام شرکت ها و صنایع بزرگ مطرح می کنند، تصویب بودجه سال 93 جهت برطرف شدن برخی ابهامات موجود اثرگذار بر درآمد این قبیل شرکت ها و نیز اعلام گزارش های عملکرد 9 ماهه آنهاست تا وضعیت و چشم انداز آتی چنین شرکت هایی برای سرمایه گذاران شفاف تر شود.
کد خبر : ۱۱۳۷۱۴
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.10.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 225 واحد کاهش به رقم 66356 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 364 واحد افت عدد 160565 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 266 واحد کاهش به رقم 87425 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک پاسارگاد با 62 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 79 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 7 واحد کاهش به رقم 870 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی زاگرس با 0.81 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی مارون با 5 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 3978 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، با به حاشیه رفتن صنایع بزرگ به دلیل وجود ابهامات پیرامون متغیرهای اثرگذار بر آنها در لایحه بودجه سال 93 و نیز انتظار برای ارایه گزارش های عملکرد 9 ماهه این قبیل شرکت ها، امروز باز هم سهام صنایع کوچک حرکت های پرقدرتی را از خود به نمایش گذاشتند.

بطوریکه صنایع بزرگ همچون پتروشیمی، پالایشی و خودرویی در حالی چندان با اقبال سرمایه گذاران همراه با رشد قیمت سهام تا آستانه مثبت حداکثری رو به رو نبودند که حرکت های پرشتابی در قیمت سهام گروه های کوچک قابل مشاهده بود.

اما در میان آنها، گروه پتروشیمی نیز همچنان منتظر اعلام نظر قطعی مسئولان پیرامون نرخ خوراک هستند. هرچند گمانه زنی ها از تصویب نرخ 13 سنت برای گاز مصرفی شرکت های فعال این صنعت حکایت دارد. از این رو سرمایه گذاران در نمادهای پتروشیمی بیشتر به نظاره نشستند.

در نتیجه امروز تالار نشینان شاهد رشد قیمت سهام شرکت های فعال در صنایع کوچکتر تا سقف مجاز قیمت های روزانه بودند که در میان آنها سهام شرکت های فعال در حوزه قطعه سازی، ساختمان و املاک، کاشی و سرامیک، دارو، غذایی و قندی حضور داشتند و سهام آنها موفق شدند با جلب توجه تعداد زیادی از سرمایه گذاران، سرمایه های بیشتری را به سمت خود کشیده و در تمامی نمادهای فعال خود تا سقف قیمت ها رشد کنند.

نکته کلیدی که اهالی تالار برای شروع مجدد حرکت قیمت سهام شرکت ها و صنایع بزرگ مطرح می کنند، تصویب بودجه سال 93 جهت برطرف شدن برخی ابهامات موجود اثرگذار بر درآمد این قبیل شرکت ها و نیز اعلام گزارش های عملکرد 9 ماهه آنهاست تا وضعیت و چشم انداز آتی چنین شرکت هایی برای سرمایه گذاران شفاف تر شود تا بتوان بازگشت دوباره سرمایه ها به سمت سهام آنها را در بازار مشاهده کرد.

امروز باز هم حجم معاملات در کلیت بازار سهام چندان قابل توجه نبود و در میان گروه های مختلف فولادی ها در حالی در آستانه منفی قیمت ها معامله شدند که سرمایه گذاران به دلیل تردید در تداوم روند صعودی قیمت های جهانی منتظر بازگشایی بورس لندن و از سرگیری معاملات این بازار، پس از سپری شدن تعطیلات سال جدید میلادی هستند.

هرچند معاملات سهام شرکت های این گروه در مقایسه با سایر صنایع از حجم های بیشتری برخوردار بودند. بطوریکه سهام "ذوب" بیش از 15.5 میلیون، سهام "فملی" بیش از 14 میلیون و سهام "فولاد" نزدیک به 11 میلیون معامله شدند.

در مجموع، معاملات روزانه بازار سهام با کلیتی منفی در روند شاخص کل و قیمت سهام بزرگان بورس در حالی پایان یافت که از امروز معامله گران حاضر در تالار حافظ نیز از سامانه معاملاتی جدید موسوم به نامک استفاده کردند تا افزون بر ارتقای سطح کیفی معاملات و رفع مشکلات پیشین مربوط به سامانه پم، از این پس عدالت و انصاف نیز در بازار رعایت شود.

اما این اتفاق در حالی امروز افتاد که معامله گران تالار حافظ در استفاده از سامانه جدید به دلیل عدم آشنایی کافی با آن، دچار سردرگمی شده و برخلاف دیگر معامله گران فعال در تالارهای سراسر کشور، بیشتر روز را ناآرام سپری کردند.

در پایان گفتنی است بازار سهام در حالی معاملات فردا را پیش رو دارد که مذاکرات مقامات ایرانی با گروه 1+5 در سطح معاون وزرا نیز در آخرین روزهای سال 2013 میلادی انجام خواهد شد. هرچند به اعتقاد اهالی تالار بیشتر توجه سرمایه گذاران به مباحث داخلی و تصمیم گیری ها پیرامون بودجه سال آتی کل کشور معطوف شده تا مباحث سیاسی؛ بطوریکه مشخص شدن هر تصمیم جدیدی می تواند از حجم ابهامات موجود در بازار بکاهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر