بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶
کد خبر : ۱۱۴۰۳۴
آرزو علیمدد
 
هفته گذشته بازار سرمایه رمق چندانی نداشت. تعطیلی میان هفتگی هم بر این بی‌حوصلگی بازار افزود و سبب شد تا معاملات بورس هم به کندی بگراید. مذاکرات هسته‌ای به آرامی پیگیری می‌شد و سرمایه‌گذاران تنها گوش به زنگ اخبار بودند اما تمایل چندانی به تغییر رویه در سرمایه‌گذاری‌شان نشان ندادند. شاخص هم هفته گذشته با تمام تلاشش تنها نیم‌درصد رشد کرد و از 87‌هزار به 88‌هزار واحد رسید.
تنها خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به 18‌سنت بود که همانند جرقه‌ای در انبار کاه، سهامداران این گروه را شوکه کرد. بلندای صف‌های فروش شرکت‌های این گروه در چشم برهم‌زدنی افزون می‌شدند. اما با تکذیب این خبر، همانند آب سردی بر آتش، از تب و تاب بالای فروشندگان کاسته شد.
به هر رو در آخرین اخباری که هفته گذشته (11 دی) درخصوص پتروشیمی‌ها منتشر شد، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت و از قول منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: «توجیه اقتصادی طرح‌ها به‌شدت متاثر از قیمت خوراک و قیمت فروش است، ضمن آنکه نرخ خوراک باید مزیت توسعه باشد. بازار سرمایه حکایت از شادابی شرکت‌های پتروشیمی در بورس دارد. بنابر این هر چه قیمت محصول افزایش یابد، نرخ خوراک بیشتر می‌شود، ضمن آنکه نرخ به‌دست‌آمده خوراک حداقل 17سنت است. همچنین براساس مصوبه ستاد تدابیر، قیمت خوراک گاز 13‌سنت در نظر گرفته شده که این مصوبه تاکنون اجرا نشده است. براساس قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها قیمت خوراک باید حداکثر 65‌درصد نرخ سبد صادراتی در مبدا خلیج‌فارس باشد. این قانون چند مشکل دارد از جمله اینکه در خلیج‌فارس سبد صادراتی نیست؛ همه در خلیج‌فارس خریدار هستند نه فروشنده و از سوی دیگر 65‌درصد حدود 33‌سنت می‌شود. مشکل قیمت خوراک نیازمند مطرح‌شدن در مجلس نیست و دولت باید آن را حل کند. در صورتی خوراک را با تخفیف عرضه می‌کنیم که بخش عمده سود در توسعه پتروشیمی به کار گرفته شود.» از آنجایی که پتروشیمی‌ها در آخرین روز معاملاتشان روی خوشی به بازار نشان دادند، باید ببینیم تبادلات این هفته این گروه چگونه خواهد بود.
پتروشیمی‌های پرتلاطم
ذات بازار سرمایه سبب نوسان قیمت‌ها می‌شود. بنابراین سهمی که چند روز مثبت را سپری می‌کند، تغییر جهت داده و منفی می‌شود. در مقابل سهام شرکتی که چند روز مثبت را سپری کرده منفی می‌شود. بنابراین با ثبت یک روز مثبت یا منفی در روند تبادلات یک شرکت نمی‌توان جویای دلیلی برای تغییر مسیرش شد. کامیار فراهانی‌فرد با ذکر این دلیل ادامه داد: «شرکت‌های پتروشیمی پتانسیل رشد بالایی دارند و تاثیر تغییر نرخ خوراک 13‌سنتی احتمالی‌شان را باید برای هر یک به صورت جداگانه بررسی کرد. از سوی دیگر نباید از توجه به این نکته غافل شویم که قیمت محصولات پتروشیمی نسبت به شش‌ماهه گذشته در سطح بالاتری قرار گرفته است. همین امر سبب می‌شود تا قیمت محصولات صادراتی این گروه عایدی مناسبی را نصیبشان کند. بنابراین شاید بتوان مدعی شد که روند قیمت شرکت‌های این گروه در ماه‌های آینده مثبت باشد هرچند بعید است بتوانند سقف‌های قبلی خود را بشکنند.»
رشد جهانی قیمت فلزات
این تحلیلگر بازار سرمایه با ارایه این نظر که فلزات اساسی می‌توانند گروه پیشتاز بازار باشند، اذعان کرد: «در گروه فلزات اساسی هم نسبت پی به ای از متوسط بازار کمتر است و هم به دلیل رشد قیمت‌های جهانی از یک‌سو و عوامل تولیدی از سوی دیگر، پتانسیل تعدیل خوبی در این گروه مشاهده می‌شود، مثلا فولاد مبارکه و ذوب‌آهن، طرح‌های توسعه خوبی را تعریف کرده‌اند که با اجرایی‌شدنشان، سبب می‌شود تا تولید محصولات این شرکت‌ها در سال‌های آینده با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو باشد و به تبع آن، عایدی‌شان نیز متحول خواهد شد. درخصوص فولاد می‌توان به عایدی فولاد هرمزگان که از سال آینده در صورت‌های مالی مبارکه مشاهده خواهد شد نیز اشاره کرد. بنابر این رشد قیمتی حدود‌ پنج‌درصد در فروش محصولات، می‌تواند جنب‌وجوش خوبی را برای فولاد، ذوب یا فخوز به همراه داشته باشد.» وی در ادامه به قیمت بودجه شرکت‌های روی اشاره و خاطرنشان کرد: «شرکت‌های گروه روی اکثرا بودجه خود را بر اساس قیمت روی هزارو900دلار بسته‌اند. این در حالی است که قیمت جهانی کنونی این محصول، حول دوهزاروصددلار در نوسان است. به این ترتیب چنانچه این روند قیمتی ادامه‌دار باشد، شرکت‌های این گروه را با تعدیل عایدی حدود 20‌درصد روبه‌رو خواهد کرد.» فراهانی در ادامه به فملی هم اشاره و ابراز کرد: «اگر این شرکت بتواند سال آینده بر مشکلات کنونی‌اش غلبه کند، به طور حتم عایدی خوبی را نصیب سرمایه‌گذارانش می‌کند چرا که هم با رشد تولید روبه‌رو خواهد بود و هم افزایش قیمت‌های جهانی سودش را در مسیر صعود قرار می‌دهد.»
وی ادامه داد: «البته از توجه به این نکته نیز نباید غافل شد که شرکت‌های این گروه به دلیل ارزش بازار بالایی که دارند، سرعت رشد قیمت‌شان نسبت به سایر گروه‌ها کند‌تر است. اما می‌توان مدعی شد که شرکت‌های این گروه با توجه به پتانسیل‌های بالایشان، گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری چند ماهه آینده خواهند بود.»
بانکی‌ها در انتظار تغییرات فاندامنتال
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازدهی ماه‌های گذشته بانکی‌ها ابراز کرد: بازدهی چند صد‌درصدی بانکی‌ها در یک سال گذشته، سبب شده تا به‌خوبی نیازشان به استراحتی هرچند کوتاه‌مدت مشهود باشد. به این ترتیب ما در این گروه از یک‌سو با فروشندگان شجاعی که بازدهی بالایی از خرید ماه‌های گذشته‌شان کسب کرده‌اند، روبه‌روییم و در مقابل خریداران محتاطی را می‌بینیم که با امید به بازدهی ماه‌های گذشته، درصدد خریدند. بنابراین اگر اتفاق فاندامنتال خاصی برای شرکت‌های این گروه رخ ندهد، بعید است در پنج یا شش‌ماه آینده گروه بانکی سقف قیمتی آنچنانی را تجربه کنند.
سرمایه‌گذاری‌ها از سایر گروه‌ها تاثیر می‌پذیرند
فراهانی‌فرد تغییرات گروه سرمایه‌گذاری را متاثر از سایر گروه‌ها دانسته و مطرح کرد: «شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری را نمی‌توان به صورت گروهی واحد بررسی کرد، به‌عنوان مثال،«وصنا»کاملا در مدار بانک اقتصاد نوین قرار دارد.«سرمایه‌گذاری سپه» بیشتر با معدنی‌ها همگراست. «وبانک» از تغییرات قیمت پتروشیمی اراک متاثر می‌شود. «وغدیر» هم کاملا از جنس پارسان است. «و امید» و «ومعادن» هم به گروه معدن وابسته‌اند. بنابراین نمی‌توان شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری را جدای از تغییرات این گروه‌ها دانست. همین امر سبب شده تا تغییر قیمت شرکت‌های این گروه اکثر اوقات با یکدیگر همسو نباشند چرا که تغییراتشان از صنایع مختلف متاثر می‌شود.»
گروه سیمان
اکثر شرکت‌های سیمانی سال‌جاری با تعدیل ‌ای‌پی‌اس همراه خواهند بود. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به این نکته اذعان کرد: «شرکت‌های سیمانی احتمالا سال آینده افزایش نرخ فروش را نیز تجربه خواهند کرد. اما شرکت‌های این گروه نیز مشابه بانکی‌ها، رشد قیمتی بیشتر از صددرصد را در کارنامه‌شان به ثبت رسانده‌اند و همین امر ممکن است صعودشان را با مشکلاتی مواجه کند. یعنی آنکه این احتمال وجود دارد که در یک روند دو یا سه‌ماهه سیمانی‌ها جهش قیمتی چندانی نکنند ولی با دیدگاه سرمایه‌گذاری یک‌ساله، از گزینه‌های مطلوب بازار به شمار می‌آیند.»
اشتراک گذاری :
ارسال نظر