بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۸
کد خبر : ۱۱۴۱۱۱
بانک‌مرکزی بعد از اظهار مخالفت با پیشنهاد کارشناسی‌شده وزارت راه‌وشهرسازی برای افزایش موثر سقف تسهیلات خرید مسکن، در مواجهه با درخواست تعدیل ‌شده‌ای که بانک‌مسکن برای تغییر سقف این نوع تسهیلات ارائه کرده بود، موافقت خود را اعلام کرد.

بانک ‌مرکزی چهارشنبه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای در سایت رسمی بانک، از موافقت با پیشنهاد اخیر بانک‌مسکن برای افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن خبر داد و با اعلام اینکه این پیشنهادها در کمیسیون اعتباری بانک‌مرکزی به تصویب رسیده است، پرداخت آنها را به تصویب‌نهایی در شورای پول‌واعتبار منوط کرد.

به این ترتیب اگر چه سیاست مدنظر دولت برای افزایش وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان فعلی به 100 میلیون تومان آن هم با هدف تقویت موثر قدرت خرید مسکن و رونق‌بخشی به معاملات مصرفی، هنوز نظر رئیس‌کل را جلب نکرده است، اما رضایت او به خاتمه پرداخت وام ناکارآمد و غیرموثر 20 میلیونی، می‌تواند نشانه‌ای از احتمال دو مرحله‌ای شدن افزایش سقف وام مسکن باشد.

در اطلاعیه بانک‌مرکزی هیچ اشاره‌ای به میزان ریالی آنچه در قالب سقف جدید وام مسکن در کمیسیون اعتباری این بانک به تصویب رسیده، نشده است، اما آرشیو مکاتبه‌هایی که تقریبا از اسفندماه سال گذشته بین بانک‌مسکن و بانک‌مرکزی در این باره انجام شده و همچنین پیگیری جلسات اخیر در ستاد اقتصادی دولت با موضوع وام مسکن، نشان می‌دهد: در صورت موافقت شورای پول و اعتبار با پیشنهاد به تصویب‌ رسیده بانک‌مسکن در بانک‌مرکزی، وام خرید و ساخت مسکن به ترتیب به 50 و 60 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بعد از چندین جلسه مشترک بین مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی و مدیران بانک‌مرکزی برای صدور مجوز تشکیل صندوق‌های سپرده‌گذاری مسکن و پرداخت 100 میلیون تسهیلات خرید، به‌رغم آنکه اخیرا اکثریت اعضای ستاد اقتصادی دولت از جمله وزیر اقتصاد و مشاور اقتصادی رییس‌جمهور به نوعی با راه‌اندازی بازار رهن موافقت کرده‌اند، اما بانک‌مرکزی پیشنهاد وزارتخانه برای وام 100 میلیونی را هنوز نپذیرفته است.

این در حالی است که وزیر راه‌وشهرسازی نسبت به موافقت بانک‌مرکزی خوش‌بین است. وزیر به دنبال رفع انحصار پرداخت وام‌مسکن از بانک مسکن است و بنا دارد با ایجاد فضای رقابتی در همه بانک‌های تجاری به متنوع‌سازی تسهیلات مسکن و در عین حال پوشش نیمی از قدرت خرید متقاضیان دامن بزند.

در این میان، گزینه‌ای که بانک‌مسکن در لابه‌لای رایزنی‌های فشرده وزارت راه‌وشهرسازی با بانک‌مرکزی، برای سقف جدید وام ارائه کرده و توانسته نظر مثبت سیاست‌گذار پولی را جلب کند، حد وسط خواسته وزیر و مشاور مالی او است.

حسین عبده‌تبریزی مشاور مالی وزیر راه‌وشهرسازی روز گذشته در این باره اعلام کرد: محاسباتی که در وزارتخانه برای قدرت خرید مسکن و سقف پیشنهادی وام خرید انجام شده بود نشان می‌داد متوسط قیمت آپارتمان 70‌متری در تهران 200 میلیون تومان است که اگر قرار باشد 50 درصد آن را از طریق تسهیلات بانکی تامین کرد باید سقف تسهیلات به 100‌میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره اینکه پیشنهادی که از طرف بانک‌مسکن در کمیسیون اعتباری بانک‌مرکزی به تصویب رسیده است، سقف این تسهیلات را چقدر افزایش می‌دهد، گفت: پیشنهاد شده بود سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن به ترتیب به 60 میلیون تومان و 50 میلیون تومان افزایش یابد که البته این تسهیلات همان وام‌هایی است که بانک‌مسکن در حال حاضر از طریق صندوق سپرده‌گذاری در حد 20 تا 30میلیون دارد،‌پرداخت می‌کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» هم‌اکنون بانک‌مسکن در ازای 15 میلیون تومان سپرده‌گذاری از طرف سازنده‌ها در مدت یک سال، 30 میلیون تومان وام ساخت به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌کند و برای خرید مسکن نیز در ازای سپرده‌گذاری 10 میلیون تومان در یک سال، 20 میلیون تومان وام خرید ارائه می‌دهد.

بانک‌مسکن اسفند سال گذشته نیز در پیشنهادی به بانک‌مرکزی خواستار افزایش سقف وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 40 میلیون تومان شده بود طوری‌که در این پیشنهاد قید شده بود سقف تسهیلات سپرده‌گذاری خرید مسکن به 30 میلیون و سقف اوراق 20 میلیونی نیز به 40 میلیون تومان تبدیل شود.

اکنون بعد از گذشت 9 ماه از پیشنهاد اول بانک‌مسکن برای 2 برابر شدن سقف تسهیلات خرید مسکن با توجه به تورم حداقل 50 درصدی در بازار مسکن – میانگین قیمت مسکن در تهران طی بهار امسال 57 درصد افزایش یافت - پیشنهاد تازه‌ای برای افزایش 5/2 برابری سقف تسهیلات خرید به بانک‌مرکزی ارائه شده که این ‌بار موافقت اولیه با آن صورت گرفته و قرار است در اولین جلسه شورای پول‌ و اعتبار مجوز نهایی پرداخت وام 50 میلیونی خرید مسکن در صورت موافقت اعضای شورا صادر شود. اگر این افزایش به تصویب نهایی برسد، با توجه به زمانبر بودن تدوین دستورالعمل اجرایی آن، پرداخت وام جدید به سال93 موکول خواهد شد.

در عین حال، تاکید اخیر وزیر راه‌وشهرسازی بر تامین 50 درصد قدرت خرید مسکن از طریق وام بانکی و تداوم نشست‌های مشترک با بانک‌مرکزی، حکایت از امیدواری به سه‌رقمی شدن سقف وام مسکن لااقل در دو مرحله را دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر