بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷
کد خبر : ۱۱۴۱۱۹

همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز با رشد 613واحدی به 88هزار و 926واحد رسید.
در بازار دیروز معامله‌گران پس از يك هفته نيمه‌تعطيل در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشت قیمتی نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی به همراه رشد قیمت چند نماد بزرگ دیگر از جمله فولاد مبارکه و سرمایه گذاری غدیر موجب شد تا شاخص با رشد 7/0 درصدی مواجه شود.

روز گذشته معامله‌گران در مهم‌ترین خبر شاهد مصوبه‌ای امیدوار‌کننده از سوی دولت بودند و دولت در مصوبه خود برای یک سال خیال سهامداران سیمانی را راحت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران قیمت هر لیتر مازوت مصرفی کارخانه‌های سیمان که به شبکه سراسری گاز اتصال ندارند را تا پایان شهریور ماه سال 93 و آن دسته از کارخانه‌های سیمان که به دلیل کمبود گاز در زمستان سال جاری مجبور به استفاده از مازوت هستند را تا پایان سال 1392 معادل قیمت گاز مصرفی تعیین کرد.
بر‌اساس این مصوبه، هزینه حمل مازوت از مبدا تامین بر عهده مصرف‌کنندگان است. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده و از اول آبان ماه سال 1392 لازم‌الاجرا است. در همین حال این مصوبه امیدواری‌ها برای تامین نظر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تعیین نرخ مناسب خوراک پتروشیمی‌ها را افزایش داده است. در همین رابطه معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در حوزه نرخ خوراک به خاطر ابهامات موجود هیچ‌گاه اجرایی نشد، گفت: امیدواریم امسال که پس از چندین سال لایحه‌ بودجه‌ سال 93 در موقع مقرر به مجلس تقدیم شد به همان نسبت نیز دقت لازم صورت گرفته و قیمت گاز به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها و درجهت توسعه صنعت پتروشیمی در قالب قانون مدون و غیر‌قابل تفسیر توسط سلیقه‌ها مصوب شود. پيوندي در گفت‌وگو با «ايسنا» با اشاره به اینکه در گذشته پتروشیمی در اختیار دولت بود و کسی اخبار نرخ خوراک را دنبال نمی‌کرد، گفت: اکنون سهام بخش زیادی از پتروشیمی متعلق به مردم است و جامعه نسبت به قیمت گاز حساس شده و سلیقه‌ها نیز تاثیرگذار شده‌اند. اکنون با مصاحبه هر یک از مسوولان ممکن است شرایط سهام در بورس تغییر کند، بنابراین توقع من به عنوان یکی از افراد خانواده پتروشیمی از مجلس و دولت این است که مجموع تمام مصالح را در تثبیت نرخ گاز در نظر بگیرند.
وي با تاکید بر اینکه وظیفه ما توسعه صنعت پتروشیمی به گونه‌ای است که سرمایه‌گذار میل به سرمایه‌گذاری را حفظ کند، گفت: نباید فراموش کنیم بخشی از تحولات مربوط به نرخ حامل‌های انرژی ناشی از تغییر ناگهانی قیمت ارز بوده که به نحوی در تورم اثر داشته است. در گروه بانکی دیروز تغییر مدیرعامل بانک ملت و حضور دیواندری در بانک پارسیان به رشد تقاضا برای سهام بانک پارسیان و ریزش قیمت بانک ملت منجر شد.
در گروه خودرویی، افت تولید خودرو سازان براساس آمار منتشره متوقف شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در 9 ماهه امسال توليد خودروهاي سواري بالغ بر426 هزار و 674 دستگاه گزارش شده است. گروه ساختماني نيز در بازار ديروز همچنان مورد توجه خريداران بود به طوري كه باوجود عرضه‌هاي سنگين در نمادهاي مختلف اين گروه همچنان با صف‌هاي خريد به كار خود پايان دادند. در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن حجم کل معاملات بورس و فرابورس به 585میلیاردتومان رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر