بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر : ۱۱۴۱۲۷
یک کارگزار بورس تهران با بیان اینکه روند بورس تا پایان سال مثبت است، شرایط فعلی بازار سرمایه را تحلیل کرد‌‌. اسماعیل فرقی، رییس هیات‌مدیره کارگزاری بانک دی در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت فعلی بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر تعیین نرخ خوراک مهم‌ترین موضوع شرکت‌های پتروشیمی است و این شرکت‌ها به دلیل وجود ابهام در نرخ خوراک با نوسان قیمت مواجه شده‌اند زیرا تعیین نرخ خوراک هنوز قطعی نشده و در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد‌‌. وی با بیان اینکه روند بازار سرمایه طبیعی است، عنوان کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه از شرکت‌های کمتر دیده شده استقبال کرده و به سمت این شرکت‌ها سوق یافته است‌‌.
این کارگزار بورس روند بازار سرمایه تا پایان سال را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: روند بازار سرمایه تا پایان سال مثبت بوده و با شرایط ثبات سیاسی و اقتصادی قطعا مثبت خواهد بود اما این روند دلیل نمی‌شود که عده‌ای هیجانی عمل کرده و بدون تحلیل اقدام به خرید و فروش کنند زیرا روند فعلی قطعا به تحلیل نیاز دارد و سهامداران باید با بررسی وضعیت شرکت‌ها از نظر تولید و فروش اقدام به سرمایه‌گذاری کنند‌‌. فرقی به افزایش P/E ‌بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه به سمت حبابی شدن در برخی صنایع پیش می‌رود اما اگر چشم‌انداز آتی اقتصاد ایران را در نظر بگیریم، نمی‌توانیم با صراحت عنوان کنیم که بورس حبابی شده است ولی باید با احتیاط نسبت به خرید و فروش اقدام کرد‌‌.
وی اضافه کرد:بنابراین با شرایط فعلی نه می‌توان به صراحت عنوان کرد که بازار حبابی شده و نمی‌توان به صورت قطعی گفت که حبابی نشده است تنها باید جانب احتیاط را در سرمایه‌گذاری رعایت کرد‌‌. رییس هیات‌مدیره کارگزاری بانک دی در مورد گزارش 9 ماهه شرکت‌ها گفت: ارایه برخی از گزارش‌های 9 ماهه و روند خرید و فروش در بازار سرمایه نشان می‌دهد که عملکرد شرکت‌ها در گزارش 9 ماهه مثبت است و برخی گروه‌ها همچون بانک‌ها گزارش‌های خوبی را ارایه می‌دهند‌‌.
چشم‌انداز صنایع روشن‌تر از سال‌های گذشته
در سویی دیگر، شهریار شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اشاره به وضعیت بازار اظهار داشت: از ابتدای سال و با امیدهایی که در جامعه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به‌وجود آمد؛ چشم‌انداز صنایع روشن‌تر از سال‌های گذشته شد‌‌. وی خاطرنشان کرد: روند سودآوری‌ها و نقدشوندگی در بورس در سال‌جاری باعث ایجاد حس امنیت سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه شده است با توجه به رشد سودآوری شرکت‌ها در سال‌های اخیر به خصوص در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ و توجه به افزایش امید‌ها نسبت به رونق اقتصادی در سال آتی می‌توان امیدوار بود این روند در سال ۹۳ نیز ادامه یافته و از این محل نیز می‌توان رشد شاخص بورس را متصور بود‌‌.
شهمیری معتقد است، بورس به هیچ عنوان حبابی نیست و عرضه‌های جدید در بورس می‌تواند تحرکات جدیدی در بازار ایجاد کند‌‌. وی افزود: حجم نقدینگی در جامعه می‌طلبد تا با گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس مردم را به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کنیم‌‌. شهمیری درخصوص سهام عدالت گفت: آزادسازی سهام عدالت کمک می‌کند تا سهام بیشتری در بازار عرضه شود، واگذاری سهام عدالت به شکل مردمی بهترین نحوه واگذاری سهام است زیرا علاوه بر جلوگیری از انحصار موجب گسترش بازار سرمایه و دارایی‌ها در کشور و همچنین ارتقای فرهنگ سهامداری در کشور می‌شود‌‌. وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر همانطور که آمار و ارقام نشان می‌دهد بورس در دو زمینه گسترش ابزار‌ها و جذب سرمایه پیشرفت چشمگیری داشته و هم‌اکنون شاهد حضور سرمایه‌گذاران جدیدی در این عرصه هستیم که این موضوع تلاش بیشتر مسوولان و فعالان عرصه‌های مختلف بازار سرمایه را نسبت به حفظ و گسترش آن می‌طلبد‌‌.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر