بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر : ۱۱۴۳۳۲

مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه اعضای کمیسیون انرژی با منطقی شدن قیمت خوراکگاز پتروشیمی‌ها مخالف نیستند، گفت: در عین حال ما معتقدیم دو مولفه را باید در نظر گرفت که یکی از این موارد آن است که قیمت خوراک را به‌گونه‌ای افزایش ندهیم که روی قیمت تمام شده تاثیر داشته باشد و قیمت فروش این محصولات و صادرات آنها افزایش یابد بلکه قیمت باید متناسب یا واقعیت‌ها وضع شود.

وی افزود: نکته دوم آن است که صنعت پتروشیمی تنها صنعتی است که صادرات آن در حال جایگزینی با صادرات فروش نفت به خصوص در شرایط تحریم‌ها شده است و این مساله هم نباید از دست برود چنانکهوقتی قیمت‌های خوراک بگونه‌ای تعیین شود که صادرات امکان پذیر نشود انگیزه احداث پتروشیمی‌های جدید کم می‌شود چراکه ما در جهت تامین خوراک پتروشیمی‌ها مشکلی نداریم و می‌توانیم ‌آن را تامین کنیم .

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: در عین حال نباید درباره خوراک، ارزان فروشی رخ دهد و بیت المال و سرمایه‌های مردم در اختیار عده خاصی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: باید یک تیم کارشناسی باید تولید، صادرات و امثال آنها را در نظر بگیرند و متناسب با آن قیمت خوراک را تعیین کنند.

وی در پاسخ به پرسشیموضع اعضای کمیسیون انرژی درباره گزارش کارشناسی نهاد‌های پژوهشی مانند مرکز پژوهش‌های مجلسی درباره لزوم افزایش قابل توجه قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در کنار اظهارات منتشر شده از قول وزیرنفت درباره سود آور بودن پتروشیمی‌های گازی حتی با خوراک 20 سنتی اظهار داشت : ما هیچ مخالفتی با نظر کارشناسی نداریم و به هر صورت ما حافظ منافع و سرمایه‌های مردم هستیم.

موسوی نژاد اظهار داشت:در عین حال با توجه به اینکه تولیدات پتروشیمی در زندگی مردم و اشتغال و تولید تاثیرگذار است معتقدیم باید با حساسیت بیشتری در این مورد تصمیم گرفت ودر کنار آن باید از منفعت‌جویی و دست اندازی عده‌ای خاص به سرمایه‌های عمومی مردم جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به پرسشیدرباره ارزان‌تر بودن قیمت صادراتی محصولاتی مانندمتانول از قیمت صادراتی گازی که برای تولید آن مصرف می‌شود و بهصرفه بودن صادرات گاز برای کشور از صادرات متانول و نظر کارشناسان درباره تاثیر بسیار پایین پتروشیمی‌های گازی در آینده صنعت پتروشیمی ایران و لزوم تعیین قیمت‌های خوراک برای متمایل کردن سرمایه‌گذران به سرمایه‌گذاری در بخش‌های موثرتر صنعت پتروشیمی به جای اختصاصرانت بی‌زحمت چند هزار میلیارد تومانی به پتروشیمی‌های گازی گفت: متاسفانه در حوزه پتروشیمی و در دیگر حوزه‌ها هدف گذاری دقیقی در کشور انجام نشده و وجود ندارد تا سرمایه‌گذاری‌ها به سمت تولید محصولات با ارزش‌تر و افزایش منابع درآمدی کشور متمایل شود.

عضو کمیسیون انرژی افزود: هدف گذاری دقیق برای سرمایه‌گذاری روی بخش‌هایی که منفعت بیشتری برای مردم و نه فقط برای عده‌ای خاص دارند انجام نشده است تا بخش‌هایی که احیانا سرمایه‌های ملی را می‌بلعند و سودی هم عاید کشور نمی‌کنند از گردونه سرمایه‌گذاری‌های جدید حذف شود.

وی تصریح کرد: این یکی از نقاط ضعف است و در کمیسیون انرژی و کمیسیون صنایع باید این هدف گذاری مورد توجه قرار بگیرد و مخصوصا آنهایی که بی محابا منافع ملی را به خود اختصاص می‌دهند احصا شوند تا سرمایه‌گذاری روی بخش‌هایی انجام شود که منافع بیشتری برای اقتصاد ملی داشته باشد.

به گزارش فارس پیش از این بعضی ذینفعان پتروشیمی‌های گازی از مخالفت بعضی اعضای کمیسیون انرژی با منطقی شدن قیمت خوراک گاز این پتروشیمی‌ها و حذف رانت کلان آنها خبر داده بودند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۴
نرخ 8تا9سنت بدون افزایش قیمت محصولات شرکتها بازی برد برد است که بهتر است از طرف دولت تدبیر و امید پیاده شود