بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۹
کد خبر : ۱۱۴۴۰۸

مجله آمریکایی بلومبرگ بیزنس ویک در گزارشی نوشت: بهبود روابط ایران با غرب، ایرانیان را به آینده اقتصاد این کشور خوش‌بین کرده، زیرا این اقدام جریان سرمایه را از هر سو به بازار سهام این کشور خواهد کشاند. به گزارش «ایرنا» و به نقل از این نشریه، جریان تازه و قدرتمندی از سرمایه در حال ورود به بازار سهام تهران است و این می‌تواند نویدبخش رشد بخش تولید در این کشور باشد. بلومبرگ گزارش خود را این گونه شروع می‌کند که صبح یکی از روزهای ماه دسامبر یک دختر 23 ساله تحصیلکرده به نام سمیرا در کنار صدها نفر دیگر در داخل بازار سهام تهران واقع در مرکز این شهر ایستاده و در این اندیشه است که آیا 600 دلارش را روی سهام سرمایه‌گذاری کند یا خیر؟


انتخابات خرداد ماه امسال ایران كه در آن دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری، جایگزین محمود‌احمدی نژاد شد، به پیشرفت سریع بازار سهام ایران کمک زیادی کرده است. شاخص پایه بازار سهام تهران در سال 2013 که 30 دسامبر به پایان رسید، 131 درصد افزایش یافت و با پیشی گرفتن شاخص بازده سهام آن از شاخص بازده 93 سهام اصلی جهان، رکورد زد. بخش اعظم افزایش شاخص بازار سهام تهران به پس از انتخاب روحانی برمی‌گردد، رئیس جمهوری که قول داد روابط ایران با اقتصاد جهان را پس از مدت‌ها تحریم، دوباره احیا کند. مدیرعامل شرکت شرکای فیروزه، یک شرکت سرمایه‌گذاری در تهران، گفت: جریان عظیم و جدید پولی مشاهده می‌شود که از سوی افراد به بازار سهام در جریان است. رامین ربیعی افزود: انتظارات مردم پس از انتخابات به طور کلی تغییر کرده زیرا خطرات سیاسی، جنگ و افزایش تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است. در آذر‌ماه امسال و در پی توافق اولیه مذاکرات ایران با گروه 1 + 5 قرار شده بخشی از دارایی‌های مسدود شده این کشور رها شود که این امر می‌تواند زمینه دستیابی ایران به بخشی از پول‌های بلوکه شده این کشور را در خارج فراهم سازد. با توافق هسته‌ای، این گمان قوت گرفت که كشور تولیدکننده بزرگ اوپک، به روند افت تولید نفت که این کشور را به یک رکود بی‌سابقه کشاند، پایان خواهد داد. در این گزارش به نقل از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت آمده است: به محض برداشته شدن تحریم‌ها، در صدد جذب شرکت‌های بین‌المللی از جمله اکسون‌موبیل آمریکا و رویال داچ شل انگلستان هستیم.
در حالی که حجم خرید و فروش روزانه بازار سهام تهران که 47 سال پیش تاسیس شده معادل 22 ثانیه معامله سهام در بازار سهام آمریکا است، لیکن این حجم در حال افزایش است. از ابتدای سال 2013 تا پایان نوامبر (اواسط اسفند 91 تا 9 آذر 92) روزانه به طور متوسط 203 میلیون دلار سهام در بازار تهران دست به دست شده که از میانگین 83 میلیون دلاری آن در سال 90 و میانگین 20 میلیون دلاری آن در سال 2006 بیشتر است.
ربیعی گفت: ایرانیان اکنون از سرمایه‌گذاری در طلا، دلار و ملک که در جمهوری اسلامی به روش‌های مطمئن برای حفظ ارزش تبدیل شده بودند، دست می‌کشند و در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. صعود شاخص سهام تهران در سال 2013 در پی صعود 55 درصدی آن در سال 2012 و صعود 24 درصدی آن در سال 2011 اتفاق افتاد. در سال 2013 ارزش بازاری مجموع شرکت‌های بازار سهام تهران در مقایسه با سال 2011، برحسب دلار تقریبا دو سوم افزایش پیدا کرده و به 174 میلیارد دلار رسیده است. اطلاعات به‌دست آمده از بازار سهام تهران نشان می‌دهد، نسبت قیمت به درآمد بازار سهام تهران در سال 2013 معادل 34 درصد افزایش یافته و به 7/8 رسیده است. اندازه نسبت یادشده از اندازه 11/8 نسبت کشورهای نوظهور تحت شاخص ام‌اس‌سی‌آی این بازار کمتر است. در میان 314 شرکت زیرمجموعه بازار سهام تهران، سهام بانک‌ها و شرکت‌های نفتی از همه سودآورتر است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر