بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲
کد خبر : ۱۱۴۴۱۰

همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم کاهش قیمت‌ها بود، به گونه‌ای که شاخص با 7/0 درصد افت به کانال 88هزار واحد بازگشت.
دیروز شاخص کل بورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای عمده با افت 606واحدی مواجه شد که در نهایت موجب شد تا شاخص به 88هزار و 749واحد عقب‌نشینی کند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی شاهد تداوم تلاش‌ها برای به جریان انداختن توافق ژنو بودند. در این زمینه به گزارش بولتن نیوز،عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از دیدار خود با هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری (9 و 10 ژانویه) در شهر ژنو سوئیس خبر داد. 20 ژانویه (30 دی) تاریخ پیشنهادی کارشناسان ایران و 1+5 برای اجرای توافق‌نامه ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک است. کارشناسان ایران و 1+5 در سومین دور مذاکرات کارشناسی خود که نهم دی ماه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، توانستند ساز و کار اجرایی توافق‌نامه ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک را تعیین کنند که به گفته عراقچی دو، سه مورد باقی مانده است که باید در سطح سیاسی حل شود. در تحولات سیاسی همچنین دیروز رئيس‌‌جمهوری در جمع استانداران از تلاش دولت برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌‌ها خبر داد.
وی با تاکید بر اینکه برای هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها را واقعی می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری‌ها درست انجام شود و مساله عدالت اجتماعی محقق شود، ادامه داد: این قانون در مجلس تصویب شد و برای اجرا با مشکلاتی همراه بود. باید برای مردم توضیح دهیم، چرا که مردم فکر می‌کنند مساله یارانه‌ها مانند حقوق هسته‌ای است و می‌گویند یارانه حق مسلم ما است. در بازار دیروز عرضه سهام «مفاخر» در فرابورس انجام شد که به دلیل کوچکی سهم تاثیر خاصی روی سرمایه‌گذاری خوارزمی برجای نمی‌گذارد. دیروز همچنین اعلام شد نفت سپاهان از بازار پایه به بازار اول بورس منتقل می‌شود. براساس اطلاعیه منتشر شده با توجه به انتقال نماد معاملاتي شركت نفت سپاهان (شپاها1) از بازار پايه توافقي فرابورس ايران به بازار معاملاتي شركت بورس اوراق بهادار تهران، نماد معاملاتي مذكور متوقف شد. در گروه سیمانی، عبدالرضا شیخان در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاري فارس با بیان اینکه گاز اکثر کارخانه‌های سیمانی همچنان قطع است، اظهار كرد: در سال‌های گذشته معمولا با افت فشار گاز روبرو بودیم، به طوری که 30 درصد انرژی مصرفی کارخانه‌های سیمان از طریق گاز و 70 درصد نیز از طریق مازوت تأمین می‌شد، ولی امسال قطع گاز به طور کامل اتفاق افتاده است. شیخان با اشاره به موافقت دولت برای تحویل مازوت به واحدهای سیمانی با نرخ معادل گاز گفت: گاز کارخانه‌هایی که نزدیک به لوله‌های اصلی انتقال گاز هستند، قطع نشده است.
در گروه خودرویی گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با انتشار اطلاعیه‌ای فروش سهام بانک پارسیان را از سوی این شرکت رد کرد. این در حالی است که هنوز ایران خودرو در مورد این شایعه چند ساله موضع‌گیری نکرده است. فروش سهام بانک پارسیان همچنین با محدودیت‌های بانک مرکزی مواجه است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به 698میلیارد تومان رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر