بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر : ۱۱۴۴۱۸
رئيس ديوان عالي كشور گفت: هر فردي در هرجا براي ايجاد ترس به روي مردم اسلحه بكشد، محارب است. به گزارش روابط عمومي ديوان عالي كشور، آيت‌ا... محسني گركاني در جلسه هيات عمومي ديوان عالي كشور اظهار كرد: قوانين جزايي به ويژه قوانين جزايي اسلام درباره تمامی كساني اعمال مي‌شود كه در قلمرو حاكميت زميني، دريايي و هوايي كشورهاي اسلامي كه از جمله آنها نظام جمهوري اسلامي ايران است زندگي مي‌كنند. وي افزود: در مقررات و نظامات حكومتي مجازات و اقدامات تاميني و تربيتي بايد طبق قوانين اسلام باشد.
آيت‌ا... محسني گركاني خاطرنشان كرد: مجازات‌هاي مقرر در قوانين اسلام كه هدف از تدوين و تصويب آن امنيت اجتماعي و تربيتي جامعه اسلامي است پنج قسم و عبارتند از حدود، قصاص، ديات، تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده. رئيس ديوان عالي كشور افزود: حد، به مجازاتي گفته مي‌شود كه ميزان و اندازه و كيفيت آن در كتاب و سنّت تعيين شده است و قصاص، كيفري است كه شخص جنايتكار به آن محكوم مي‌شود و ديه، مالي است كه ازطرف شارع براي جنايت تعيين كرده است و تعزير، عقوبتي است كه نوع و ميزان آن در شرع معين نشده و به نظر حاكم واگذار شده است. وي تصريح كرد: مجازات بازدارنده، عقوبتي است كه از طرف حكومت براي حفظ نظم و مصلحت اجتماع در مقابل تخلف از مقررات و نظام حكومت اسلامي تعيين مي‌شود مثل حبس، جزاي نقدي، تعطيلي محل كسب، لغو پروانه كسب و محروميت از حقوق اجتماعي و تبعيد از محل زندگي به نقطه ديگر. آيت‌ا... محسني گركاني گفت: يكي از قوانين مترقي حقوق جزايي اسلام درباره كيفر افرادي است كه جان و مال مردم را مورد تجاوز و حمله قرار مي‌دهند و مجازات افرادي كه به روي مسلمانان اسلحه مي‌كشند، محارب است.
فقهاي اسلام در تعريف محارب گفته‌اند: « كل من جرد السلاح لاخافه الناس»؛ هر كس در هر جا به روي مردم براي ترساندن اسلحه بكشد محارب است. محارب كسي است كه با تهديد به مرگ، اموال مردم را غارت كند. افراد شرور كه با چاقوكشي به جان و مال و نواميس مردم تجاوز مي‌كنند محارب هستند. وي ادامه داد: لذا اگر قانون اسلامي به نحو احسن اجرا شود جلوي خيلي از تخلفات گرفته مي‌شود و اگر دست سارقي قطع شد اين عمل در اصل به نفع جامعه مسلمين است و اگر كسي كه با احكام خدا مخالفت كند مثل آن است كه با خداوند در جنگ است. وي با قرائت آيه 33 سوره مائده تصریح کرد: خداوند در اين آيه مي‌فرمايد كيفر آنانكه با خدا و رسولش در ستيزند و پيوسته در روي زمين فساد مي‌كنند اين است كه، كشته شوند يا به‌دار مجازات آويخته شوند يا دستان و پاهايشان برخلاف يكديگر قطع شود يا از جايگاه زندگي‌شان تبعيد شوند. اين تنها رسوايي دنيايي آنان است و در آخرت عذابي بزرگ خواهند داشت.
 رئيس ديوان عالي كشور ادامه داد: مجازات‌هاي چهارگانه را حكومت اسلامي متناسب با چگونگي جرم و جنايتي كه جاني مرتكب شده براي اجراي آن در نظر مي‌گيرد. اگر افراد محارب دست به كشتن انسان‌هاي بي‌گناهي زده‌اند مجازات آنها كشتن است اگر اموال مردم را با تهديد به اسلحه غارت كنند دست و پاي آنها قطع مي‌شود تا عبرتي باشد كه ديگران جرات نكنند با ارتكاب جنايات و ريختن خون بي‌گناهان جامعه را ناامن كنند لذا در نظام جمهوري اسلامي ايران براي هر جرمي، جزايي طبق قوانين و شريعت در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
a
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
همان افرادی که به حق و حقوق مردم تجاوز میکنند و با سلاح سرد و گرم تهدید میکنند به اصطلاح همان ارازل و اوباش هستند که امنیبت جامعه را تهدید میکنند اگر اقدام قانونی صورت نگیرد همه انوقت برای دفاع از خود باید مسلح شوند که این امر د رنظام اسلامی قابل قبول نخواهد بود
00000
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
یعنی آقای کریمی محارب محسوب می شه .ببینیم آیا این حکم رو در مورد این شخص اجرا می کنند یا نه یا اینکه فقط کسانی که ...
ج.ر
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
اگر یک فرد عادی چنین کاری می کرد خدایش قوه قضاییه و نیروی انتظامی یک روزه دستگیر و یک هفته ای دستور قضایی ان صادر و چند مرتبه از صدا وسیما پخش می شد.
ولی حالا چی ? منتظر خواهیم ماند.
تا زمانی تبعیض باشد ........
احمدنوابی
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۷
این بابافکرکرده میکروفن مداحی است که هرکاری بخوادباهاش بکنه...