بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر : ۱۱۴۴۳۸

شرکت های بزرگ با عرضه در روزهای پر رونق به دنبال تأمین نقدینگی برای روزهای افت و رکود بازار هستند و سهامداران نباید عرضه حقوقی ها را در دوران حاضر تضعیف سهم تعبیر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس با بیان مطلب فوق درباره اصلی ترین ریسک حاضر در بازار به اقبال سهامداران برای خرید سهام شرکت های کوچک اشاره کرد و گفت: برخی سهامداران با طرح این نکته که دولت و یا سهامداران حقوقی در روزهای مثبت با عرضه های سنگین قیمت سهام شرکت های بزرگ را کنترل می کنند به سمت شرکت های کوچک گرایش پیدا کرده اند.

وی با ذکر این نکته که اخیراً برخی سرمایه گذاران با این استدلال به دنبال شرکت های کوچک هستند، گفت: سرمایه گذارن سهامی که کمتر متولی دارد را به عنوان مقصد سرمایه گذاری در نظر می گیرند درحالی که پتانسیل رشد برخی از این شرکت های کوچک کم است به طوریکه زیرساخت این گونه صنایع ، چنین جهش هایی را در سودشان نشان نمی دهد.

این مقام مسئول افزود: شرکت های بزرگ در شرایط ویژه مانند رکود یا افت در بازار حامیانی دارند که می توانند از سهامداران حمایت کنند و ریسک سهامدار را از طریق نقدینگی که در روزهای رونق تأمین کردند، پایین بیاورند و مانع بلوکه شدن و توقف نقدینگی در معاملات سهام شرکت شوند در حالیکه بعضاً شرکت های کوچک از چنین ظرفیت و پتانسیلی برخوردار نیستند.

خواجه نصیری با اشاره به نزدیک شدن به انتشار صورت های مالی دوره 9 ماهه شرکت ها خاطر نشان کرد: این امکان وجود دارد که با انتشار صورت های مالی 9 ماهه، انحرافات زیادی بین وضعیت سودآوری شرکت ها و انتظارات سهامدارن مشاهده شود که این موضوع از جمله ریسک های معامله شرکت های کوچک است.

مدیر نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس با تأکید مجدد بر این نکته که سهامداران مطلقاً با چنین فاکتورهایی اقدام به خرید و فروش نکنند، اظهار داشت: بهترین راهبرد در شرایط فعلی برای سهامداران نگاه بلند مدت است بنابراین بهتر است سهامداران از معامله سهام شرکت هایی که نمی شود با دید بلند مدت روی آنها سرمایه گذاری کرد با این نگاه که در زمان مغتنم از سهم خارج می شوند، اجتناب کنند چون اگر سرمایه گذار با نگاه کوتاه مدت وارد معامله این دسته از سهم ها شود در صورت رکود و افت بازار ، امکان خروج از این سهم ها برایشان فراهم نمی شود زیرا شرکت از حامی قوی برای حمایت از سهامداران خرد برخوردار نیست و این امکان وجود دارد که سهم روی دست سرمایه گذار بماند.

وی با بیان این نکته که عرضه در بازار مثبت از طرف شرکت های بزرگ نه در جهت تضعیف سهم، بلکه در جهت تثبیت سهم است، گفت: اگر سرمایه گذاران نگاه بلند مدت داشته باشند این عرضه ها را برای تأمین نقدینگی و آمادگی سهامدار عمده برای حمایت از سرمایه گذار در روزهای افت تعبیر می کندبه عبارتیاین نقدینگی از طرف سهامدار عمده از بازار جمع آوری می شود تا پشتیبان خود سهامدار در روزهای رکود و افت باشد.

خواجه نصیری شرایط کلی بازار را مثبت ارزیابی کرد و وجود حباب در بازار را رد کرد و گفت: افزایش نقدینگی و سرازیر شدن سرمایه های خارج شده از بازارهای رقیب باعث شیب افزایش شاخص شد اما از نیمه آذرماه با هماهنگی ها و رایزنی هایی که با دولت و سهامداران حقوقی انجام گرفت، عرضه های قابل توجهی در بازار رخ داد که توانست تعادل در بازار ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکهبرآیند نوسان شاخص در یک هفته گذشته منفی بود، گفت: همین امرحاکی از فضای متعادل در بازار است و نگرانی هایی که پیش از نیمه اذر ماه به دلیل رشدهای فزاینده ایجاد شده بود به طور عمومی کاهش یافته است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ابی
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۰
واقعا عالیه .همین طور است باید سهام بنیادی خرید نه سهام بی بنیاد