{mosimage}رایزنی های بسیاری برای ورود شکر به بورس با دولت صورت گرفته است اما موانع نگهداری سقف قیمت همچنان وجود دارد و دولت نیز وضعیت قیمت تمام شده را مشخص نمی کند. به این ترتیب کارخانجات تولید قند و شکر با توجه به روشن نبودن وضعیت قیمت تمام شده و قیمت فروش شکر در بازار ، نمی توانند آن را در بورس عرضه کنند.

"> عدم قیمت گذاری مانع ورود شکر به بورس کالا

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۰

{mosimage}رایزنی های بسیاری برای ورود شکر به بورس با دولت صورت گرفته است اما موانع نگهداری سقف قیمت همچنان وجود دارد و دولت نیز وضعیت قیمت تمام شده را مشخص نمی کند. به این ترتیب کارخانجات تولید قند و شکر با توجه به روشن نبودن وضعیت قیمت تمام شده و قیمت فروش شکر در بازار ، نمی توانند آن را در بورس عرضه کنند.

کد خبر : ۱۱۴۴۷

عدم قیمت گذاری مانع ورود شکر به بورس کالا

به رغم رایزنی های صورت گرفته برای ورود شکر به بورس کالای کشاورزی، این کالا همچنان در انتظار مشخص شدن قیمت تمام شده توسط دولت است. این در حالی است که تا روشن شدن وضعیت قیمت واقعی شکر، هیچ فروشی توسط کارخانه ها در بازار صورت نمی گیرد.

به گزارش بورس نیوز، رضا رحمتی معاونت مالی و اداری انجمن صنعتی کارخانه های قند و شکر با اشاره به این مطلب گفت: (( رایزنی های بسیاری برای ورود شکر به بورس با دولت صورت گرفته است اما موانع نگهداری سقف قیمت همچنان وجود دارد و دولت نیز وضعیت قیمت تمام شده را مشخص نمی کند. به این ترتیب کارخانجات تولید قند و شکر با توجه به روشن نبودن وضعیت قیمت تمام شده و قیمت فروش شکر در بازار ، نمی توانند آن را در بورس عرضه کنند. ))

وی با اشاره به نا مناسب بودن بازار داخلی شکر گفت: (( به دلیل نامشخص بودن قیمت واقعی شکر، هیچ فروشی توسط کارخانه ها در بازار داخلی نداریم شکر مصرفی هم شکر وارداتی است که یا توسط دولت عرضه می شود و یا تجار آن را وارد می کنند. در این شرایط کارخانه ها نیز شکر تولیدی خود را به ازای هر کیلو، 560 تومان به دولت می فروشند. ))

هم اکنون قیمت شکر در بازار حدود 700 تومان است که با توجه به قیمت تمام شده وارداتی آن، 350 تومان به ازای هر کیلو شکر وارداتی نصیب دلالان و وارد کنندگان شکر می شود. با این حال کاهش ناگهانی تعرفه های شکر نیز منجر به واردات انبوه شکر به کشور و فلج شدن صنعت قند و شکر در کشور شده است .

رحمتی درباره این موضوع اظهار داشت: (( چندی پیش دولت تعرفه های جدیدی را برای شکر سفید (20 در صد) و برای شکر خام (10 در صد) تصویب و به گمرک ابلاغ کرد این تعرفه ها اگرچه توانست تاثیر ناچیزی را به نفع کارخانه های تولید قند و شکر در پی داشته باشد اما این تاثیر قابل ملاحظه و کاری نبود. هم اکنون قیمت جهانی شکر رو به افزایش است و بالا رفتن قیمت نفت و سوخت هم بر این افزایش تاثیر گذاشته به این دلیل که به هر تن شکر وارداتی حدود 110 دلار هزینه حمل می خورد و این هزینه حمل هم به طور یقین طی 5 یا 6 ماهه آینده با توجه به روند صعودی بهای سوخت و وارداتی بودن شکر مصرفی بالاتر هم می رود به این ترتیب کشور تولید داخل را از دست داده و با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد. ))

برای حضور شکر در بورس دولت معتقد است که کارخانه ها نباید بالاتر از قیمت تثبیتی شکر خود را به فروش برسانند در حالی که این موضوع به اعتقاد دست اندرکاران این صنعت ایجاد رقابت منفی بین کارخانه های زیرقیمت تثبیتی را به دنبال دارد.

معاونت مالی و اداری انجمن صنعتی کارخانه های قند و شکر با تاکید بر اینکه شکر برای ورود به بورس به غیر از مشخص نبودن قیمت هیچ مشکلی ندارد، درباره تعلل دولت برای روشن کردن وضعیت ورود شکر به بورس می گوید: (( تصمیم دولت این است که قیمت تمام شده به نفع مصرف کننده باشد و در بازار افزایش پیدا نکند. البته صنف هم، همین نیت را دارد اما معتقد است مانند گذشته دولت قبل از تثبیت قیمت ، باید یارانه ای را مشخص کرده آن را یا به تولیدکننده اختصاص دهد و یا به چغندرکار تا این صنعت متضرر نشود. چون 70 در صد قیمت تمام شده متعلق به مواد اولیه است دولت آن را مشخص می کند بنا بر این برای آنکه قیمت تمام شده با بازار جهانی همخوانی داشته باشد باید این یارانه به چغندرکار یا تولیدکننده اختصاص یابد.

در حال حاضر بیش از چهار میلیون تن شکر در کشور وجود دارد که بین یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 700 هزار تن مصرفی داخلی است شکر به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی و به دلیل آنکه در کشور نرخ تثبیتی دارد کارخانه ها نمی توانند بالا تر از نرخ تثبیتی شکر تولیدی خود را به فروش برسانند. این نرخ تثبیتی نیز به اعتقاد دانایی دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنعتی کارخانه های قند و شکر ماهیتاً با درون مایه اصلی بورس یعنی نرخ شناور آزاد در تضاد بوده و باید این تضاد به گونه ای بر طرف شود تا شکر بتواند در بورس کالای کشاورزی عرضه شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر