بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر : ۱۱۴۵۷۵

آنچه از واکنش خودر سازان به سخنان نوبخت بر می آید این است که اکنون خودروسازی ها با قلبی آرام و مطمئن و بدون هیچ واهمه و نگرانی از افکار عمومی و به پشتوانه آنچه طی این چند ماه بدست آورده اند، رویه های سابق خود را حتی با قدرتی بیشتر دنبال میکنند و به راحتی و صراحت از عدم کاهش قیمت خودرو حتی با تغییر شرایط حرف میزنند.
به گزارش «تابناک» چندی پیش سخنگوی دولت، محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت اشاره کرده بود که در خصوص قیمت خودروها، دستگاه‌ها را موظف خواهیم کرد با توجه به کاهش قیمت ارز، قیمت‌ها را کاهش دهند.

اشاره نوبخت به تکلیف به دستگاهها برای کاهش قیمت خودرو در حالی بود که نعمت زاده وزیر صنعت چندین بار در حمایت از لزوم افزایش یا حداقل ثابت ماندن قیمت خودرو سخنانی گفته بود و در حمایت از خودروسازان در چند مصاحبه خود اشاراتی صریح و ضمنی را بیان کرده بود. اشاراتی که منجر به آن شد که یکی از موارد طرح استیضاح عقیم مانده مجلسیان در خصوص وزیر صنعت به همین موضوع اختصاص یابد.

اما این سخنان نوبخت صرف نظر از تناقض آشکارش با سخنان و موضع وزیر صنعت و معدن و تجارت، همانگونه که انتظار آن میرفت با واکنش صریح خودرو سازان و انجمن خودروسازان مواجه شده است.

بر این اساس که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به این سخنان اعلام کرده است: این اظهارات با واقعیت‌های صنعت خودرو همخوانی نداشته و غبر قابل اجرا است.

نعمت بخش تصریح کرده است: گرچه قیمت ارز در بازار آزاد به 3000 تومان رسیده اما مبنای فعلی قیمت‌گذاری خودروها براساس ارز مبادله‌ای 2500 تومانی بوده است. بنابراین حتی اگر قیمت دلار آزاد به 2500 تومان نیز برسد قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت. علاوه بر آن با فرض استفاده خودروسازان از ارز 2500 تومانی نیز به دلیل نادرست بودن قیمت‌های پایه، تولید خودروها همچنان زیان‌ده خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرده که طی جلسه ای با نوبخت خودروسازان بتوانند با ارائه مستندات وضعیت صنعت خودرو و زیان‌دهی خودروسازان را تشریح کنند تا وی براساس اطلاعات نادرست از کاهش قیمت خودرو سخن نگوید.

اساسا انتظار واکنش به سخنان نوبخت از سوی خودروسازان انتظار عجیبی نبود، اما نوع واکنش کاملا جالب توجه است.

اول آنکه دبیر انجمن خودروسازان با صراحت از عدم کاهش قیمت خودرو حتی با کاهش نرخ ارز سخن گفته است که نکات بسیاری در آن نهفته است. سال گذشته و در بحبوحه افزایش قیمت خودرو در توضیحات مربوطبه یک جوابیه از سوی انجمن خودرو سازان، تابناک یک سوال را از دبیر انجمن خودروسازان پرسیده بود.

در آن زمان خودروسازان به شدت بر موضوع افزایش نرخ ارز برای توجیه افزایش قیمت خودرو مانور میدادند.سوال این بود که اگر بهای ارز در اقتصاد کشور کاهش یابد آیا در آن زمان نیز خودروسازان نرخ ارز را برای کاهش قیمت خودرو شاهد می آورند یا خیر؟ اکنون پاسخ این سوال از سوی انجمن خودرو سازان داده شده و مشخص میشود که نرخ ارز تا زمانی که افزایش میابد برای خودروسازان خوب است!

از سوی دیگر نکته جالب، سفسطه ها و بازی های جالبی است که خودروسازان با شرایط و موقعیت های خاص میکنند. به عبارتی اکنون انجمن خودروسازان برای آنکه موضوع عدم منطقی بودن کاهش قیمت خودرو در پی کاهش قیمت ارز را ثابت کند به این اصل چنگ میزند که قیمت گذاری خودرو بر اساس دلار 2500 تومانی صورت گرفته است و بنابراین اگر قیمت ارز کاهش یافته اما باز هم نمیتوان قیمت خودرو را کاهش داد.

اما در جایی که خودروسازان قرار است از افزایش قیمت خودرو و منطقی بودن آن سخن گفته و در مورد آن استدلال کنند، به یکباره تمام ارز خود را از بازار آزاد تهیه میکنند و دلار 2500 تومانی به آنها تعلق نمیگیرد!

حتی بر فرض آنکه گفته نعمت بخش در خصوص قیمت گذاری خودرو صحیح باشد – که البته هنوز تکلیف معیار و مبنای قیمت گذاری خودرو درشورای رقابت مشخص نشده – باز هم موضوع استدلالهای خودروسازان و مصادره به مطلوبی که انها از شرایط میکنند، جای تحسین بسیار دارد(!).

صرفنظر از همه اینها خود واکنش و صراحت آن نیز جالب توجه است. نعمت بخش به راحتی و با اطمینان از عدم کاهش قیمت خودرو سخن میگوید و گویا این اطمینان نتیجه یکسری از روندها و رویه هایی است که طی چند ماه گذشته شاهد آن بوده ایم.

در جایی که وزیر صنعت و معدن و تجارت بدون در نظر آوردن توقعات افکار عمومی و انتظارات جامعه در همان شروع به کار خود به حمایت از خوردوسازان و افزایش قیمت خودرو میپردازد، و در این حمایت کمترین تردیدی روا نمیدارد نباید انتظاری جز این داشت که اکنون خودروسازان با پشتوانه ای محکم و مطمئن اینگونه در برابر سخنان سخنگوی دولت واکنش نشان دهند.

وقتی جلسات مربوط به تحقیق و تفحص از خودروسازان در بیرون از مجلس برگزار میشود و به گفته برخی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن میرود تا به شکل یک «تفاهم» حل و فصل شود، آیا باید انتظار دیگری جز این داشت که انجمن خودروسازان و شرکتهای خودروسازی به راحتی به رویه معمول خود ادامه داده و بی اعتنا به هرگونه فشاری از سوی جامعه و افکار عمومی بر طبل افزایش قیمت بکوبند و در برابر کاهش قیمت اینگونه موضع بگیرند؟

بدون شک وضعیت صنعت خودروی کشور در حال حاضر نتیجه یکسری از روندهای اشتباه است که از گذشته تا کنون تکرار شده است و برای شناخت این روندها کافی است مشتی از این خروار را از چند ماه گذشته تا کنون برداریم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰
با سلام وقتی قراره دولت و مجلس قیمت انرژی سال آینده سی درصد گران کنند پس دیگه نباید انتظار ارزنی هیچیو داشته باشید باعث تمام بدبختی این مملکت مجلسه
منوچهر حشمتی
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
: جناب نعمت بخش چگونه است در کشور ترکیه بهتر از خودروهای موجو د درکشورمان به یکسوم قیمت عرضه می گردد. کسی ضرر نمیکند ولی خودرو ساز ما ضرر میکند .آقای نعمت بخش شما می دانیدقیمت واقعی یک خودرو کره ای 2014تحویل در بنادر آزاد چقدر است . ما حاضریم به دلار قیمت واقعی را پرداخت کنیم.
علی
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
اقا جون یک کم تعرفه خود رو را کاهش دهید انوقت احتیاج به التماس نخواهد بود هر چیزی راه حلی دارد که باید به ان عمل کرد
یاحق
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
بسمه تعالی
خودروساز که نه خودرو دزد.
تبریزی
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
خوب ما هم نمی خریم اگه ملت غیرت کنند و پول به این ماشین های آشغال ندهند ببینیم می خواهند چند بفروشند
ناشناس
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
آقا نمی خواهند قیمتها بیاید پایین ، زور که نیست !
ما که چند ساله با مترو و اتوبوس جابجا می شویم .

فقط خدا کنه وقتی مردیم با اتوبوس و .... نریم " بهشت زهرا ......"
دلسوز
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
امان از دست این مافیای خودرو که فقط مختص ایران است . این مافیا آنقدر قدرتمند استکه حتی دولت هم حریف آن نخواهد شد . هر خودرو آشعالی را با هر قیمتی که میخواهند به مردم میفروشند . مردم هم هیچ چاره ای ندارند چون دولت در هماهنگی با این مافیا با افزایش تعرفه خودروهای خارجی عملا قدرت انتخاب را از مردم گرفته اند .
فرزند ایران
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
تعطیل کنید در این آفتابه و لگن سازی رو که اسمشو گذاشتین خودروی ملی!!!
amir
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۲
گردنشون کلفت شده از پول بیتالمال
جاوید
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۶
خودرو سازی باتلاقی است که هر دولتی سعی در بیرون آمدن از آن میکند بیشتر در آن فرو میرود، بخاطر همین است که تا کنون هیچ دولتی حریف خودروسازها نشده . هر خودرویی با هر کیفیت و هرقیمت که میل مبارکشان بوده به خلق ا.. فروخته اند مردم هم ناچار به خرید . از طرفی سودهای نجومی و رانتی آنچنان مانند اختاپوس در همه جای این صنعت ریشه دوانده که متنفعین از این صنعت برای خود کم از مافیا ندارند . اگر زیان ده است خوب جمعش کنید ، سی سال است مرتب گفته میشود صنعت خودرو ضرر میدهد یادمان نرفته از زمانی که فقط پیکان تولید میشد همیشه دبیر انجمن خودرو سازان می گفت ضرر دارد تا الان ، اگر از ان زمان ضرر میداده پس اینهمه ملک و .... از ضرر خریداری شده ؟ زمین خواری خودروسازهای بزرگ از تهران به شهرستانها هم سرایت کرده ، اینهمه زمین در تهران کم بوده که در شهرستانها هم مالک زمین های هکتاری شده اند . ولی یه چیزی که خیلی جالبه دبیران همه دوران های انجمن خودرو ساز ها همیشه با رگ های متورم گردن درحال فریاد ضرره ،آی ضرره هستند .اگر دولتها و مطبوعات دنبال راه حل باشند باید در انجمن خود روسازها باریک شوند ، شاید متعصبین در انجمن خودروسازها خود یکپا تامین کنندگان اقلام قابل توجهی از ملزومات خطوط تولید باشند ،شاید!! (هرچند ظاهر قضیه حکم به این میکند که انجمن هر صنعت باید از آن صنعت پشتیبانی کند ولی ترا به هر که وهر چه قبول دارید اینقدر نگویید ضرر )
اسماعیل
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
35 سال صبر کردیم این صنعت درست نشد امدواریم خداوند ریشه این صنعت را از کشورمان بخشکاند بلکه ایرانی جماعت هم بتواند ماشین سوار شود نه ارابه مرگ .
ایمان
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۹
آقای نوبخت عزیز به آنها التماس نکن . کافی است ترتیبی بدهید که حق گمرک خودرو های خارجی برداشته شود تا ریشه مافیای خودرو و این ستمکاری آشکار از کنده شود و آنها به تو التماس کنند به مردم التماس کنند تا این آهن ها یشان را یکی به اسم اتومبیل 4 میلیون بخرد. متشکرم نوبخت جانم