بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر : ۱۱۴۶۵۱

به گزارشخبرگزاری فارس، علی سنگینیان، مدیرعامل تأمین سرمایه امین با اشاره به اینکه اوراق اجارة رایتل، با مبلغ 300 میلیارد تومان با نرخ اجاره بهای 20 درصد و به مدت 4 سال، از روز یکشنبه 22 دی در شبکة کارگزاری فرابورس پذیره‌نویسی می شود، اظهار داشت: این پذیره‌نویسی به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه توضیح داد: اوراق اجاره، اوراق بهاداری است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف‌کننده یا بانی واگذار شده است. در این نوع اوراق، حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می‌شود.

وی افزود: به زبان عرف، می‌توان گفت در اوراق اجاره سرمایه‌گذار با خرید بخشی از یک دارایی (زمین، ساختمان، ماشین آلات و در این مورد دارایی‌های مخابراتی شرکت رایتل)، آن را به مالک اولیه آن اجاره داده و اجاره بها دریافت می‌کند.

سنگینیان ادامه داد: ضمانت بازپس‌گیری اصل و بهره توسط رایتل به سرمایه‌گذاران نیز همین دارایی‌های به اجاره رفته رایتل است که پس از خرید اوراق، این دارایی‌ها متعلق به دارنده اوراق شده و در صورت عدم پرداخت اصل و سود توسط رایتل، برای بازپرداخت تمامی تعهدات رایتل، به فروش خواهد رفت.

مدیرعامل تامین سرمایه امین تاکید کرد: این رویداد با تلاش و همکاری طولانی میان دو مجموعه رایتل و تأمین سرمایه امین به وقوع پیوسته که با وجود مشکلات فراوان پیش‌رو با توجه به تازگی اوراق اجاره، مسائل مرتبط با ارزش‌گذاری دارایی‌های مخابراتی، اولین تجربه اپراتور تازه تأسیس رایتل در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و لزوم جلب اعتماد نهادهای نظارتی و ... موفق به ایجاد ساختارهای لازم برای ورود رایتل به عرصه استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی برای توسعه خود شدند؛ پیش از این تامین سرمایه امین بزرگترین پذیره نویسی اوراق صکوک به میزان 200 میلیارد تومان را برای شرکت مپنا منتشر کرده بود.

این فعال بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: این نکته قابل تأمل است که رایتل، سومین اپراتور مخابراتی کشور، اولین اپراتوری است که بر خلاف دو غول مخابراتی فعلی (همراه اول و ایرانسل) نه با استفاده از منابع استفاده‌کنندگان خدمات در فضای محدودیت‌های رقابتی، بلکه بر اساس ابزارهای مالی پیشرفته در بازار سرمایه کشور تأمین مالی می‌کند. این امر نشانه‌ای از عزم این اپراتور برای استفاده از ابزارهای نوین، چه در عرصه تجهیزات مخابراتی و ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه، چه در عرصه ساختارهای به روز تأمین مالی و حاکمیت شرکتی، که نویدبخش ورود یک اپراتور پاسخ‌گو برای کاربران خدمات مخابراتی در کشور است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر