بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
با بررسی معاملات هفته گذشته بورس کالا

صدای پای طلای سرخ در بورس

بی تردید بورس کالا یکی از ارکان بازار سرمایه بشمار می رود و آمار و ارقام نشان می دهد که در اقتصادهای پیشرفته این بخش از رونق بسیار بالایی برخوردار است. بورس کالا نیز در تنظیم و شفاف سازی قیمت ها و حتی تنظیم بازار های کالایی که هدف مهم نهادهای نظارتی محسوب می شود، نقش بسیار مهمی دارد.
کد خبر : ۱۱۴۷۳۸
بی تردید بورس کالا یکی از ارکان بازار سرمایه بشمار می رود و آمار و ارقام نشان می دهد که در اقتصادهای پیشرفته این بخش از رونق بسیار بالایی برخوردار است. بورس کالا نیز در تنظیم و شفاف سازی قیمت ها و حتی تنظیم بازار های کالایی که هدف مهم نهادهای نظارتی محسوب می شود، نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش بورس نیوز، در کشور ما نیز بورس کالایی از سابقه نسبتاً مطلوبی برخوردار است اما آمار و ارقام نشان می دهد رشد بورس کالا در مقایسه با بورس اوراق بهادار با سرعت بسیار پایین تری دنبال می شود. اگر نگاهی دقیق تری هم داشته باشیم بخش هایی مختلف بورس کالا یا به عبارت دیگر رینگ های مختلف بورس کالا نیز رشد یکنواختی نداشته اند.

دلایل مختلفی برای این وضعیت می توان نام برد اما در یک نگاه کلان می توان گفت با توجه به اینکه تنها سازمان بورس نیست که باید وظیفه رشد بورس کالا را به دوش بکشد به نوعی این بخش از توجه مسئولین اقتصادی کشور دور مانده و قوانین مناسبی برای ترغیب متقاضیان و عرضه کنندگان تدوین نشده است که این نقیصه در بخش کالای کشاورزی بیشتر به چشم می خورد.

رسانه ها نیز در معرفی این بخش به فضای اقتصادی کشور به نوعی دچار کم کاری هستند و در مجموع بورس کالا همچنان در سایه قرار دارد و همین موضوع باعث گشته تا این بازار تخصصی که می تواند با ابزارهای متنوع خود حتی در تنظیم بازار کالا فیزیکی نقش مؤثری داشته باشد مهجور بماند یا حتی برخی اوقات متهم به دستکاری قیمت شود.

لذا بورس نیوز در راستای رسالت خبری خود قصد دارد از این پس نگاه ویژه ای به تحولات این بخش از بازار سرمایه خواهد داشت و خوشحال می شویم که خوانندگان محترم نیز با نظرات وپیشنهادات خود ما را در ایفای هرچه بهتر این وظیفه یاری رسانند.

پس از این مقدمه به مهمترین اتفاقات بورس کالا در هفته ای که گذشت می پردازیم و درآخر نیز نگاهی خواهیم داشت به آمار معاملاتی در بورس کالا.

به گزارش بورس نیوز: در خرید و فروش های بورس کالا ،یکی از مهمترین عوامل تعیین قیمت پایه محصولات مختلف می باشد قیمتی که حراج یا رقابت خریداران آغاز می شود.از آنجا که در بورس کالا عرضه کننده عمده عرضه ها بخصوص در بخش هایی همچون محصولات پتروشیمی و فلزی توسط نهادهای دولتی انجام می شود و رقابتی در این بخش وجود ندارد به نوعی می توان گفت در سمت عرضه به دلیل عدم وجود عرضه کننده غیر دولتی به نوعی شاهد نارضایتی های فراوانی در خصوص نحوه تعیین قیمت پایه هستیم.

سودهای باد آورده در بورس کالا

به عنوان مثال مدیر فروش پتروشیمی جم در این هفته طی اظهاراتی صزیح و بی پرده گفت: باید معاملات بورس را به سمت عرضه و تقاضای واقعی سوق دهیم تا دیگر واسطه ها به هر طریق ممکن سعی نکنند به بورس بیایند و از نوسان قیمت بورس و بازار سودهای باد آورده به جیب بزنند.

وی در گفتگو با سنا تأکید کرد: متأسفانه در بازار برخی محصولات مشاهده می شود که افرادی با خرید از بورس کالا به اندازه خود تولید کننده سود کسب می کنند و محصول را دوبرابر قیمت بورس در بازار آزاد می فروشند که عامل اصلی این موضوع پایین نگه داشتن دستوری قیمت ها و گذاشتن کف و سقف قیمت غیر منطقی است؛ البته ناگفته نماند که در این بین برخی اعلام می کنند که بورس کالا باید تعطیل شود که بحثی کاملاً غیر منطقی و جهت دار است و فقط صورت مساله را پاک می کنند.

محدودیت های بی دلیل و حذف واسطه ها

مدیر فروش پتروشیمی جم ادامه داد: از دید کلان نیز معاملات بورس کالا به نفع کشور است اما باید محدودیت های بی دلیل از معاملات این بورس توسط وزارت صنعت برداشته شود.

محسن فراهی مدیر فروش پتروشیمی جم ابتدا در خصوص اقدام جدید این شرکت برای عرضه مستقیم در بورس کالا گفت: پتروشیمی جم در گذشته از طریق یک شرکت واسطه محصولاتش را در بورس کالای ایران عرضه می کرد اما به تازگی تصمیم گرفتیم تا به طور مستقیم در معاملات بورس کالا حضور پیدا کنیم تا به خوبی در جریان نیاز خریداران قرار بگیریم.

وی افزود: در شیوه قبل بروکراسی های اداری وجود داشت که دارای نواقص و تأخیرات زیادی بود اما برای حفظ منافع مشتریان بورس کالا و همچنین صرفه جویی در هزینه های شرکت تصمیم گرفتیم تا به طور مستقیم محصولاتمان را در بورس عرضه کنیم. با اینکار هزینه های انبار داری شرکت پایین می آید و می توانیم در مواقع لازم حجم عرضه ها را بیشتر کنیم و یا حتی روزهای عرضه را بنا به شرایط عوض کنیم. اما در گذشته برای انجام چنین کارهایی باید با شرکت واسط نامه نگاری می شد و آن شرکت درخواست را به شرکت کارگزاری می داد که دیگر آن روند طولانی پایان یافته است.

معاملات طلایی بورس کالا

به گزارش بورس نیوز خبر دیگر در خصوص بورس کالا مربوط به معاملات طلا می شد قرارداد آتی سکه طلا، تحویل تیر ماه سال 93 از روز شنبه بیست و یکم دی ماه 92 راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.

پدرام زادنو عزیزی مدیر قراردادهای مشتق کالایی با اعلام خبر فوق افزود:لازم به ذکر است قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.

صدای پای طلای سرخ در رینگ کشاورزی

در خصوص بورس کالای کشاورزی نیز خبر می رسد که وزارت جهاد کشاورزی با جدیت در تلاش است تا پای زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ نیز نام برده می شود نیز به بورس کالا باز شود.به نظر می رسد که مسئولین در سال جاری با اهتمام بیشتری به این بخش نگاه می کنند.

در مجموع باید گفت در سال جاری معاملات بورس کالا نسبت به سال گذشته از رونق بالاتری برخوردار بوده و این روند در هفته های اخیر با سرعت بیشتری دنبال می شود.

همچنین محصولات سنگ آهنی به لحاظ حجم معاملاتی از رشد قابل توجهی در مقایسه با هفته های گذشته بوده است .




اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
اين واسطه ها كي ها هستند مگر نه اينكه اينها از جا هايي حمايت مي شوند
اااااااااا
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
جالب بود
احمدنوابی
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
تومگه مال این مملکت نیستی که این سوال رامیکنی
حسین
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
سلام خسته نباشید منم با شما موافقم بورس کالا در سایه قرار گرفته باید خبر رسانی بیشتری انجام بشه تا مردم نسبت به این نوع کالا اگاهی بیشتری پیدا کنند.
حسین
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
سلام وقت بخیر خواستم در مورد بورس کالا راهنمائی فرمائید.ایا مثل بورس اوراق بهادار میشه از طریق سیستم آنلاین خرید و فروش کرد یا نه.مراحل کاریش چطوریه.سپاسگذرم