بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۱۱۴۸۲۳

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت شدید 7/2 درصدی شاخص کل مواجه بود که بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در طول 5 سال گذشته چنین افتی در طول یک روز بی‌سابقه بوده است. در معاملات روز گذشته، از میان 38 صنعت بورسی، تنها 4 گروه مثبت بودند. همچنین، در بررسی دیگر مشاهده شد 5/92 درصد از نمادهای بورسی، روز منفی را سپری کردند (در بین بیش از 400 نماد، تنها 31 نماد مثبت وجود داشت).

ابوالفضل ابراهیم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، در این رابطه می‌گوید: هیچ دلیل بنیادی خاصی برای افت بازار وجود ندارد؛ در حالی که بر اساس تحلیل‌های تکنیکال، بازار نیاز به تعدیل داشت. این کارشناس بورس، ضمن اشاره به اخبار خوشایند مربوط به نزدیک شدن موعد اجرای توافقات هسته‌ای، می‌افزاید: اگرچه این خبر باید برای بازار مثبت تلقی می‌شد، اما برخی شایعات دیگر موجود در بورس، عامل اصلی افت بازار است. وی در این رابطه به خبر بورس نیوز اشاره می‌کند که طی آن استعفای 7 نفر از 17 نفر اعضای کانون کارگزاران گزارش شده است. به گفته ابراهیم‌زاده، برخی شایعات در رابطه با احتمال تغییرات مدیریتی در سازمان بورس، باعث بی‌اعتمادی سهامداران به وضعیت فعلی بازار شده است. این تحلیلگر همچنین اظهار می‌کند: بسیاری از سهامداران سودهای فراوانی را از ابتدای سال کسب کرده‌اند و به همین علت، هر‌گونه اخبار منفی می‌تواند به شدت بازار را منفی و سهامداران را ترغیب به فروش کند. به عقیده وی بورس محل حضور سرمایه‌گذاران بلندمدت است و این افت‌های ناگهانی باعث می‌شود سرمایه برخی افراد عجول که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند از این بازار خارج شود که این امر، نکته مثبتی برای ایجاد ثبات در بازار سرمایه به شمار می‌آید. ابراهیم‌زاده در انتها، وضعیت روز گذشته را ناشی از شایعاتی دانست که تکذیب آنها در ساعات پایانی معاملات و حمایت برخی سهامداران حقوقی، منجر به توقف این روند نزولی شد.
درهمين‌حال به گزارش «سنا»، خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بازارها و بورس‌های سازمان بورس، به سهامداران توصیه کرده است به شایعات بی‌اساس موجود در بازار توجه نکنند و معاملات خود را بر پایه تحلیل‌های واقعی انجام دهند. به گفته وی، طرح چنین شایعاتی توسط کسانی است که قصد دارند سهام مورد نظر را در قیمت‌های مطلوب خریداری کنند و در نتیجه با ایجاد ترس در بازار و افت قیمت‌ها به هدف خود می‌رسند. همچنین، حجم بالای معاملات دیروز که در حدود 600 میلیارد تومان بود، شاهدی دیگر بر رفتار هیجانی سهامداران، اما این بار در جهت معکوس و نزولی به شمار می‌آید.
در این میان، گروه دارویی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. به گزارش بورس نیوز، شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین که قرار است با نماد «تیپیکو» وارد بورس شود، در جلسه‌ای طی روز گذشته به سهامداران معرفی شد. «دلقما» با حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار، بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
حمل و نقلی‌ها نیز روند منفی خود را ادامه دادند. «حکشتی» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که 46 درصد خریداران را حقوقی‌ها تشکیل می‌دادند.
در این شرایط، روند منفی اخیر گروه غذایی ادامه یافت. «غشصفا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور کامل سهامداران حقیقی در اختیار گرفت.
همچنین، گروه رایانه‌ای روند منفی خود را ادامه داد. «مداران» که بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت با حضور چشمگیر حقوقی‌ها در نقش خریدار و حمایت‌کننده مواجه شد.
از سوی دیگر، گروه ساختمانی که پیش‌بینی می‌شد پیرو افزایش وام مسکن و رونق بیشتر این بازار روزهای رو‌به رشدی را سپری کند، برای دومین روز متوالی همگام با شاخص کل بورس منفی شد. «وآذر» که از معدود نمادهای مثبت روز گذشته به شمار می‌آید بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با عرضه‌های سنگینی از سوی سهامداران حقوقی مواجه شد.
گروه برقی نیز روند منفی خود را ادامه داد. «بترانس» با حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار، بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
از طرف دیگر، گروه ماشین آلات و تجهیزات بر خلاف بازار روند مثبت خود را ادامه داد. «لبوتان» که پس از تعدیل پیش‌بینی EPS، برای دومین روز متوالی حراج شده بود، بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت و به تنهایی باعث رشد شاخص گروه شد؛ عرضه سنگین حقوقی‌ها در روز گذشته در این نماد قابل توجه است.
اما، گروه لاستیک و پلاستیک روند منفی خود را ادامه داد. «پلاسک» با حضور مطلق سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
گروه کاشی و سرامیک نیز روند منفی خود را ادامه داد. «کحافظ» همچنین با حضور حقیقی‌ها بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
در نهایت، قندی‌ها بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفتند. «قنیشا» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش خریدار این سهم حضوري قابل توجه داشتند.
 



 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
اين ديگه نياز به تحليل و دانش نداره . وقتي سرعت بالا رفتن روزانه و بيش از هزار واحد ميشه حبابي و بوچ بودن قيمتها كاملا مشهود بود و به ضرر گروهي از مردم و سود كلان نوسان گيران تمام شد كه تا نقطه تعادل فاصله زيادي دارد مثل طلا كه با سرعت اوج گرفت و حالا بيش از يك سوم ارزش خود را از دست داده است
صابر
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
دوست عزیز در مورذ طلا قیمت طلای جهانی باعث ریزش قیمت ها در داخل شده است، این که خیلی موضوع پیش پا افتاده و قابل فهم است.