بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
براساس مطالعات و تحقیقاتی که در خصوص سودآورترین صنایع طی سال 2013 میلادی انجام پذیرفته، صنعت دارو رتبه هفت را به خود اختصاص داده است. در مجموع 34 درصد از سهم بازار تولید داروهای انسانی، 70 درصد از بازار تولید مواد اولیه مؤثر و 33 درصد از بازار توزیع دارو به "تیپیکو" اختصاص دارد.
کد خبر : ۱۱۴۸۳۷
جلسه معارفه ای طی روز گذشته به منظور اطلاع رسانی در خصوص وضعیت بزرگترین هلدینگ دارویی کشور در آستانه عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین در بازار دوم بورس برگزار شد. در این جلسه علاوه بر حضور برخی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیر عامل "تیپیکو"، مدیر عامل سرمایه گذاری صبا تأمین و عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، مدیر عامل شرکت دارویی داروپخش، معاونت مالی و اقتصادی "تیپیکو" و سایر مدیران این شرکت حضور داشتند.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین ضمن اشاره به وضعیت صنعت دارو در جهان و کشور عنوان کرد: براساس مطالعات و تحقیقاتی که در خصوص سودآورترین صنایع طی سال 2013 میلادی انجام پذیرفته، صنعت دارو رتبه هفت را به خود اختصاص داده است.

فرهاد زرگری به پتانسیل های موجود در این صنعت جهت رشد سودآوری اشاره کرد و ابراز داشت: حجم تولید دارو در دنیا از سال 2006 میلادی تاکنون حدود 90 درصد رشد داشته که این میزان رشد از نظر منطقه جغرافیایی به طور عمده در مناطقی همچون قاره آسیا و اقیانوسیه که کشورها نیز جز آن است، اتفاق افتاده است. برهمین اساس می توان گفت پتانسیل زیادی در این گروه وجود دارد که در صورت تخصیص منابع به آن و سرمایه گذاری در آن می تواند به شکوفایی این صنعت و اعطای بازدهی های مناسب به سرمایه گذاران منجر شود. علاوه بر این، با بکارگیری فناوری های پیچیده و تکنولوژی های جدید در فرآیند تولید دارو، سبدی متنوع از محصولات جدید فراهم شده که از ارزش افزوده بالایی برخوردارند که در نهایت مجموع این عوامل بیانگر رشد حجم تولید دارو و پتانسیل های این صنعت جهت رشد سودآوری است.

وی شرکت های موجود در پرتفوی بورسی و غیر بورسی "تیپیکو" را به هفت گروه همچون تحقیقات، تولید مواد اولیه، تولید محصولات نهایی، توزیع و پخش و ... تقسیم بندی کرد و گفت: در مجموع 34 درصد از سهم بازار تولید داروهای انسانی، 70 درصد از بازار تولید مواد اولیه مؤثر و 33 درصد از بازار توزیع دارو به "تیپیکو" اختصاص دارد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت فروش و سودآوری شرکت های موجود در پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت ابراز داشت: درآمد فروش تلفیقی گروه طی سال 92 نسبت به سال 91 حدود 15 درصد و سود خالص تلفیقی گروه طی دوره مذکور حدود 27 درصد رشد داشته است.

افزایش سرمایه 

مدیر عامل بزرگترین هلدینگ دارویی کشور به برنامه افزایش سرمایه 11 شرکت زیرمجموعه "تیپیکو" اشاره کرد و گفت: حدود 90 قلم محصول جدید طی سال 91 تولید شده که هشت درصد از این مقدار برای اولین بار در کشور تولید شده و جایگزین برخی داروهای وارداتی گردیده است. علاوه بر این، حدود 467 داروی جدید در شرکت های زیرمجموعه تولید شده که از ارزش حدود یک هزار میلیارد تومانی برخوردار هستند، همچنین حدود 259 نوع محصول در بخش تولید مواد اولیه مؤثر تولید شده که ارزش فعلی آنها حدود 200 میلیارد تومان می باشد و به زودی به بازار فروش عرضه خواهند شد.

زرگری در خاتمه به برنامه های آتی "تیپیکو" اشاره کرد و اظهار داشت: راه اندازی پالایشگاه پلاسما و بهره برداری از پروژه آب اکسیژنه از مهمترین برنامه ها شرکت برای سال آینده است.

عرضه های جدید در راه بورس و فرابورس

در ادامه مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین و عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به زمان احتمالی انجام عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین اشاره کرد و گفت: شستا در نظر دارد 10 درصد از سهام تحت تملک خود در "تیپیکو" را در بازار دوم بورس عرضه کند. این امر پس از دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار جهت پذیره نویسی انجام خواهد شد که البته پیش بینی می شود این برنامه تا پایان دی ماه جاری اجرایی شود.

محمدرضا رستمی به برنامه های شستا جهت تعامل بیشتر با بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در همین راستا عرضه سهام برخی شرکت های زیرمجموعه شرکت همچون پتروشیمی غدیر، کلر پارس، سیمان خوزستان و ملی نفت کش جز برنامه های آتی شستا به شمار می روند، بطوریکه اقدمات لازم جهت انجام این برنامه در حال پیگیری است. همچنین مراحل پذیره نویسی شرکت سیمان آبیک پایان پذیرفته و شرکت هلدینگ صدر تأمین نیز در مرحله پذیره نویسی قرار دارد.

پاسخ به پرسش ها 

در پایان جلسه مدیران حاضر در جلسه به برخی سوالات خبرنگاران و فعالان بازار سرمایه پاسخ دادند. مدیر مالکیت سهام و امور مجامع شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در پاسخ به این سوال که قیمت احتمالی سهام "تیپیکو" در جریان عرضه اولیه چه میزان خواهد بود، پاسخ داد: کشف قیمت سهام این شرکت به متغیرهای زیادی همچون نسبت P/E صنعت، وضعیت پرتفوی بورسی و غیر بورسی و نیز نسبت P/NAV بستگی دارد که قیمت سهم مذکور پس از رقابت در روزعرضه مشخص خواهد شد.

معاونت مالی و اقتصادی "تیپیکو" همچنین در بیان دلایل زیان غیر عملیاتی شرکت عنوان کرد: این زیان به دلیل هزینه های مالی بالای شرکت و گردش نقدینگی آن محقق شده است. چراکه هزینه های مربوط به خرید مواد اولیه و تولید محصولات در حالی به صورت نقد پرداخت می شود که درآمد حاصل از فروش محصولات طی بازه زمانی تولید به حساب شرکت واریز می شود. از این رو پروسه طولانی میان زمان تولید و فروش محصولات و دریافت مبالغ حاصل از فروش موجب تحقق این زیان شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حجاری
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
باسلام. بورس نیوز چرا از اعتراض فعالان بازار بورس که در مجمع معارفه بودند و به مدیر سرمایه گذاری صباتامین و نحوه فروش های صبا تامین در منفی کامل و صف فروش در نماد ولصنم اعتراض کردند هیچ مطلبی ننوشته اید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! و اعتراض دیگر سهامداران در نمادهایی که صباتامین در آنها حضور دارد و باعث ضرر و زیان آنها شده است هیچ مطلبی ننوشته اید. افسوس که بصورت گزینشی مطالب را چاپ می کنید!!!!!!!!!!!!!!!
حمید
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
عرضه اولیه چه فایده داره وقتی همشو میدن کارگزارا اونام بین خودشون و نورچشمیا تقسیم میکنن.
حسن
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
عرضه اوليه برا نورچشمي ها عاليه و براي حقيق هاي جزو بي ارزش .....
نمونه اش سهامهاي مفاخر و حسينا كه بازدهي عالي در ظرف چند روز برا كله گنده ها به ارمغان آورد.
دزدي از بيت المال در روز روشن...
مجید آباد
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۷
عرضه اولیه ها رو که به دوروبریها و نورچشمیها میدن بماند که کارگذار بانک ک...درمشهد رسما میگویدکه عرضه اولیه نمیخریم . تمام سهمیه برای دفتر مرکزی درتهران است . جالبه که همین کارگذاری دقیقا زمانیکه عرضه برای مشتریان برخط شروع میشود سایت معاملات برخطش از دسترس خارج میشود.تماس با دفترمرکزی هم به هیچ عنوان میسر نیست چون تمام خطها مشغول میشود.نمیدانم این تخلف را چگونه باید پیگیری کرد
m
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۰
بله- مثل بلایی که کارگزاریم روز خرید مفاخر سرم آورد دقیقا ساعت 12 قطعم کرد
بهزاد
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۲
سلام
کاش ناظر بازار برای هر شخص حقیقی و حقوقی هم حداکثر سهمیه تعیین کند تا تبعیض در بازار از بین برود.
محسن لزگی
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۳
سلام خواستم بدونم به چه علتی عرضه اولیه ها رو, اونم با حجم بالا( برا مفاخر 126000کجاو 350 تا کجا) میدن به کارگزاریها
؟فلسفش چیه؟یعنی واقعا راه کار بهتری برا عرضه اولیه وجود نداره تا حق دوستان پایمال نشه؟در ضمن به کارکزاری ها هم بگین روز عرضه سرور ها رو دسکاری نکنن خدا رو خوش نمیاد
بهزاد
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۱
حالا اگه قطع نمیشدیو الان 300 تا مفاخر داشتی چه فرقی میکرد
شکیب
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۶
من مفاخر رو گرفتو ولی نمیدونستم انقد صود میده او کاری.. اینم مثل همونه؟
جمال
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۳
زندگی مسالمت آمیز یعنی این! ناظر هوای کارگزار را دارد و کارگزار هوای ناظر را. سهامداران جزء هم که ...
مجید آباد
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
دوست عزیز بحث سر داشتن چند عدد سهم از عرضه اولیه نیست .بحث بر سر عدم دسترسی به خرید برای سهام عرضه اولیه است .ای کاش فقط برای یک عرضه اولیه و300سهم سهمیه بود .حساب کندرطول سال چندتاعرضه اولیه انجام میشودوچندباراین بلا سرسهامداران وسرمایه گذاران کوچک وبینام ونشان درمی آید.لطفا فقط جلوی پایت را نبین
alireza
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
سلام:یادتونه تاپیکو وقتی عرضه شد چندماه درجا زد به نظرتون تیپیکو هم میخواد اونطوری کنه یا زود رشد میکنه؟