بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۷
کد خبر : ۱۱۴۹۲۷
در اصل حمایت دولت از تولید داخلی شکی نیست بحث برسر شیوه حمایت است که چگونه بتوانیم در رقابت های بین المللی برنده شویم 
 
به گزارش ایلنا، در مراسم تودیع حمیدرضا رازقی رئیس سابق هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و معارفه بهزاد سلطانی رئیس جدید این صندوق که در محل دفتر ریاست جمهوری برگزار شد، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور با ابراز امیدواری از اینکه با تشکیل صندوق،پیوند علم و اقتصاد قوی تر شود، اظهار داشت: این صندوق حرکتی بود که لازم بود در اقتصاد کشور ایجاد شود زیرا اگر بخواهیم چالش اصلی اقتصاد ایران را در یک کلمه خلاصه کنیم و کل نگرانه و در روند مطالعه شود انتقال از یک اقتصاد با رشد متکی بر منابع و ذخایر باید به بهره وری و نوآوری منتقل شود. 
 
وی با اشاره به تقسیم بندی های اقتصادی در دنیا، اظهار داشت: یک دسته از اقتصادها در دنیا رشدشان براساس داده ها یعنی استخراج بیشتر ذغال سنگ، نفت و یا منابع معدنی است و دسته دیگر رشدشان براساس بهره وری است. دسته سوم نیز اقتصادی است که رشدش متکی بر نوآوری است که در بین این سه دسته ایران در دسته اول و دوم می گنجد ضمن اینکه باید گفت هنوز به دسته دوم نیز نرسیده است. 
 
نهاوندیان چالش اصلی اقتصاد ایران را جزیی نگری دانست و توضیح داد: در حال حاضر ما از اینکه فلان تولید نفت یا خودرو افزایش پیدا کند خوشحال می شویم در حالی که باید گفت؛ در این افزایش تولید،درآمد از چه حاصل شده است و این سوال اصلی است و بدهی ما به نسل آینده این است و اینکه مرتبا از منابع بین نفتی خرج کنیم خدمت نیست خدمت این است که در نسل ما جنس رشد عوض شود. لذا در صندوق این مسئله باید مورد تأکید قرار گیرد. 
 
وی خاطرنشان کرد: اگر صندوق بر این هدف متفق باشد این سوال پیش می آید که چگونه باید به این هدف برسیم جنس سوال کلان است و مسئول پاسخگویی به این سوال نیز دولت است. بنابراین دولت باید جنس رشد اقتصاد را از ذخایر محور به نوآوری محور تبدیل کند که این نیز اشتباه است. 
 
وی ادامه داد: باید پرسید این جوشش چگونه می تواند اتفاق بیفتد و پاسخ آن این است که با استفاده از تجربیات گذشته جوشش از نوع نوآوری در بروکراسی دولتی قابل وصول نیست چرا که نوآوری با بخشنامه و ایجاد سازمان دولتی حاصل نمی شود. چشمه جنس خودش را می خواهد و این چشمه در ارتباط بین سرمایه انسانی و بازار متکی بر تقاضای نو حادث می شود. 
 
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: البته دولت می تواند مثل هر وظیفه توسعه ای نقش توسعه ای ایفا کند اما نقش توسعه ای دولت در ارتباط دادن این دو طرف به یکدیگر است یعنی در صنعت و بازار در طرف تقاضا مرتبا مطالبه کیفیت بالاتر صورت گیرد. 
 
وی یکی از زیان های محدودیت تعرفه ای وسیاست تجاری استاتیک را این مسئله دانست که منجر به توقف در موتور تقاضا می شود و گفت: این جهت ممکن است سیاست های حمایتی دولت در تجارب اعمال شود اما محدود می شود به اینکه طرف تقاضا از عرضه ای که در این بازار وجود دارد استفاده کند و این بلایی است که در خودرو و صنایعی که حمایت کردیم نازل شده است. 
 
وی خاطرنشان کرد: در اصل حمایت دولت از تولید داخلی شکی نیست بحث برسر شیوه حمایت است که چگونه بتوانیم در رقابت های بین المللی برنده شویم بنابراین اگر حمایت هوشمندانه باشد، دولت باید ابتکار و نوآوری حمایت مالی داشته باشد. 
 
وی تأکید کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند نقش تعیین کننده ای در گذر مرحله اقتصادی ایران ایفا کند به شرط اینکه شأن خودش را بداند و در نقطه عصب خودش کار کند. 
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه در کار نوآوری حتما باید بخش خوصی احساس پرواز کند، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان باید احساس امتیاز کنند و در مجموعه سیاست های تشویقی میدان برایشان باز شود و اعتبارات و تسهیلات ویژه در اختیارشان قرار گیرد. 
 
وی یادآور شد: صندوق نباید تصور کند که با تأمین مالی مشکلات حل می شود بلکه باید و مجموعه نظام مالی علامت بدهد که این حوزه مورد تشویق است.و ضمن اینکه باید توجه داشت بدانیم که شرکت های دانش بنیان در دنیاچگونه رشد کردند. 
 
وی ادامه داد: صندوق نوآوری باید نمونه های موفق را معرفی کند و در این رابطه باید مسابقه های پرسودی شکل گیرد و به جوانان القا کنیم که با ایده های نوآورانه می توانند پولدار شوند و برای توفیق صندوق پیوند با سطح سیاست گذاری صنعت و بانک ایجاد شود. 
 
وی با اشاره به اهتمام دولت و رئیس جمهور در توجه به امر نوآوری و توجه ویژه به صندوق، توضیح داد: اهتمام به بحث اهداف صندوق مورد تأکید و تصویب رئیس جمهور قرار گرفته اما نکته این است که باید از گذشته نیز درس بگیریم و تصمیم واقع گرایانه بگیریم یعنی وقتی می گوییم هزار میلیارد به طرحی اختصاص داده می شود 25 میلیارد کنار نگذاریم. و همچنین وقتی در استان ها پروژه ای را کلنگ می زنیم میزان تخصیص درآمد به آن یک سی ام نباشد چرا که الآن می بینیم پروژه هایی در دولت های گذشته داده شده 30 سال زمان دارد که اجرایی شود و اآیا این نمی تواند آینده فروشی باشد. 
 
نهاوندیان گفت: رقمی برای صندوق تخصیص داده شده که با همین میزان کار خود را آغاز خواهد کرد و سپس منابع مورد نیاز بیشتر نیز تاختصاص خواهد یافت. ضمن اینکه باید گفت اصل تصویب این قانون قدمی رو به جلو بوده و تصویب اساسنامه و گام های نخستین نیز قابل تقدیر است زیرا تاکنون با نبود امکانات صندوق توانسته ادامه مسیر دهد. 
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه با هماهنگی هایی که معاونت علمی و فناوری با صندوق دارد حتما اهداف صندوق محقق می شود، گفت: امیدواریم برخی ناهماهنگی هایی که درگذشته بوده و باعث کندی در تصویب آیین نامه ها و پیشبرد کار شده بود رفع شود و بتوانیم با استفاده از تجربه گذشته استکاک ها را کم کرده و هماهنگی ها بیشتر شده و حاصل تلاش این باشد که مردم در اقتصاد حل مشکلات را ببینند. 
 
نهاوندیان یادآور شد: بعد از سه دهه این افتخار نیست که هنوز اقتصاد ما با روی کارآمدن دولت جدید این باشد که آیا گندم وارداتی به موقع می رسد یا خیر در حالی که سالها پیش جشن خودکفایی گندم را گرفته ایم ما هنوز در اولیات مشکل داریم. 
 
نهاوندیان خاطرنشان کرد: توقع از این صندوق این است که به سوال و نیاز مبرم اقتصاد کشور بپردازند که مردم حاصل این نوآوری را در شکوفایی ببینند. 
 
گفتنی است، در این مراسم که با حضور ستاری معاون علم و فناوری رئیس جمهور، و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور برگزار شد از رئیس سابق صندوق حمیدرضا رازقی تقدیر و حکم انتصاب بهزاد سلطانی رئیس جدید صندوق از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر