بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶
کد خبر : ۱۱۴۹۳۴

سحر نمایشی: ابهام در مورد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و امیدواری تجار برای افزایش قیمت‌هاي پايه و قيمت نهايي همچنان ادامه دارد، به طوری که جو منفی به وجود آمده بسیاری از متقاضیان را راهی بازار کرده است.

از طرفی نیز برخی از تولید‌کنندگان به بهانه کمبود گاز میزان کمی از محصولات خود را عرضه می‌کنند، البته این در شرایطی است که برخی از فعالان آگاه معتقدند، اگر چه مجتمع‌های پتروشیمی با مشکل کمبود گاز مواجه هستند اما این دلیل نمی‌شود که موجودی انبارهایشان هم کاهش یافته باشد، با این وجود حتی با سهمیه اندک گاز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما موضوعی که در اینجا قابل توجه است این است که بسیاری از تولیدکنندگان، بازار آزاد را به بورس ترجیح می‌دهند، چرا که بازار علاوه بر اینکه سقفی برای افزایش قیمت‌ها ندارد بلکه به‌دليل حضور واسطه‌گران و دلالان سودآورتر از معاملات در بورس است.
البته نرخ خوراک گاز یکی از چهار مشکلی است که این روز‌ها موجب ابهام در قیمت پتروشیمی‌ها شده است. برنامه دولت برای هدفمندی یارانه‌ها، مذاکرات در ژنو و ابهام در لایحه بودجه سال 93 از دیگر مشکلاتی هستند که آینده نرخ پايه پتروشیمی‌ها را نا مشخص کرده است. از سوی دیگر تقاضای فصلی موجب شده تا تفاوت قیمت زیادی بین بورس و بازار آزاد وجود داشته باشد که همین موضوع موجب افزایش تقاضا و سقف قیمت‌ها در بورس کالا شده است.
به این ترتیب روز دوشنبه 23 دی ماه، شرکت پالایش نفت بندرعباس با 10هزار تن لوب کات سنگین و 6 هزار تن وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی حضور یافت. در گروه قیر نیز 25 هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی، 20 هزار تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد و 700 تن انواع قیر شرکت همیار جی یزد روی تابلوی عرضه رفت.
در گروه مواد پلیمری، مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، مارون و نوید زرشیمی نیز انواع مواد پلیمری چون پلی اتیلن، پلی استایرن، ABS و پلی پروپیلن را راهی تالار معاملات کرد که در این میان پلی اتیلن سبک خطی 0209KJ شرکت پتروشیمی تبریز بیشترین تقاضا را در این روز تجربه کرد در حالی که این شرکت تنها با 150 تن عرضه این محصول را با قیمت 3 هزار و 882‌تومان در هر کیلو به فروش رساند. همچنین پلی پروپیلن نساجی ZH550J شرکت نوید زرشیمی نیز با تقاضای 4809 تنی با قیمت رقابتی 3 هزار و 874 تومان در هر کیلو به فروش رسید. از طرفی نیز پلی استایرن معمولی 1460 شرکت پتروشیمی تبریز با 70 تن تقاضا کمترین حجم خرید را در این روز ثبت کرد اما این در حالی است که قیمت نهایی این محصول نسبت به قیمت پایه ثابت باقی ماند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آرش هاشمي
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰
اين داستان شما چي تا يه كمي قيمت پتروها ميره بالا سريع مياييد يه بحثي راه ميندازيد مه جلو رشد سهم رو بگيريد من يه چند وقتي دارم اين مسئله رو پيگيري ميكنم دقيقاً تا يه كمي بازار به حالت و روال عادي بر ميگرده تو بورس نيوز مياييد دقيقاً يه حالت هيجاني ايجاد ميكنيد البته مطمئنم كه اين مطلب روي صفحه نخواهد اومد اما واقعاً دليل اين كار خودتون رو پرسيديد ؟
مجتبی
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
گازگرون شه محصول باید گرون شه وچه بهتر