بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰
کد خبر : ۱۱۴۹۳۷

حدیث موسوی: انتشار جزئیاتی از 8 مرحله آزادسازی اموال بلوکه شده ایران به مبلغ 2/4 میلیارد دلار از سوی آمریکا که اولین مرحله آن در یکم فوریه به مقدار 550 میلیون دلار صورت خواهد گرفت، بازار فولاد را که خود به واسطه رکود تقاضا بسیار مستعد افت قیمت است، روز گذشته وارد فاز کاهشی جدیدی کرد. در واقع صرف‌نظر از اثرات واقعی این موضوع که در میان‌مدت بر اقتصاد کشور آشکار خواهد شد، اثرات روانی انتشار این اخبار در کوتاه مدت موجب شد تا در روز نخست، بسیاری از بازارهای کالایی از جمله فولاد با ریزش قیمت تازه‌ای مواجه شوند.
بر‌اساس توافق ماه نوامبر سال گذشته میلادی ایران تعهد کرد که غنی‌سازی اورانیوم را به 5 درصد برساند و روند غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند، در مقابل غرب نیز متعهد شد تحریم‌های اقتصادی ضدایرانی را در بازه زمانی 6 ماهه کاهش دهد که از تاریخ 20 ژانویه (30 دی)، با اعلام رضایت طرف‌های غربی و ایرانی روند تدریجی رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی طرفین آغاز خواهد شد.
به هر ترتیب روز گذشته فولادسازان خصوصی مانند فولاد یزد، شیراز و زنجان میلگردهای تولیدی را در اکثر سایزها 5 تا 30 تومان کاهش دادند و از سوی دیگر برخی محصولات وارداتی به کشور نیز از جمله شمش‌های بلوم روس در بنادر شمالی، 5 تومان افت قیمت را در هر کیلو تجربه کردند. در بازار آزاد هم قیمت‌ها همانند روزهای اخیر و البته با شیب تندتری کاهش یافتند به طوری‌ که به عنوان مثال تیرهای ذوبی به خصوص شاخه سنگین‌ها تا سقف 2 درصد ریختند. همین موضوع بر معاملات روز دوشنبه بورس کالا و رفتار خریداران نیز اثر گذاشت. در این روز ذوب‌آهن اصفهان، نقدی سبد طول کوتاه میلگرد و تیرآهن را با قیمت پایه 1440 تومان عرضه کرد که خریداران با توجه به انتظار افت بیشتر قیمت در روزهای آتی، با آنکه تقاضای بیش از 8 هزار تنی را ثبت کرده بودند، از پذیرش نرخ پایه صرف نظر کردند و به این ترتیب معامله‌ای روی این محصول صورت نگرفت. به گفته یکی از کارگزاران این سبد نرمال در سایزهای 5/5 تا 5/11 متری عرضه شده بود و در مقایسه با قیمت‌های بازاری - با آنکه غالبا اختلاف قیمت حدود 100 تومان میان طول 12 متری و نرمال این سبد وجود دارد- بهای مناسبی داشت، اما مساله اخبار مربوط به رفع تحریم‌ها موجب شد تا معامله‌گران از خرید این محصول عقب بکشند. روز گذشته سلف شمش بلوم هم به دو شرکت فولاد آذربایجان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران با قیمت 1400 تومان در حجم 19 هزار و 50 تن فروخته شد، اما کارگزاران در ارتباط با عرضه امروز همین محصول معتقدند، با دیدی که خریداران نسبت به تداوم روند کاهشی قیمت‌ها پیدا کرده‌اند، اين محصول چندان مورد اقبال قرار نگیرد.
از سوی دیگر روز گذشته فولاد مبارکه نیز ورق‌های گرم B، C و سرد B را در مجموع حجم 24 هزار تن عرضه کرد که تا پایان زمان معاملات 23 درصد از آنها به فروش رسید، مضاف بر اینکه این شرکت بیش از 121 هزار تن انواع ورق علاوه را نیز در سیستم مبادلات مچینگ ثبت کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۷
خوبه که اگر ادعای حرفه داریم کار حرفه ای هم بکنیم، تیترتان سیاهه متنتان است. لطفا مثلا روزنامه های زرد برخورد نکنید