بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۳
کد خبر : ۱۱۵۰۲۹

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران پس از نزديك به 4هزار واحد نوسان در روزهاي يكشنبه و دوشنبه ديروز شرايط آرامي را تجربه كرد كه در آن شاخص كل 26/10واحد افت را تجربه كرد.

در حالي كه بازار در خلال دو روز گذشته با نوسان‌هاي شديدي مواجه شد ديروز آرامشي نسبي را شاهد بود كه در آن معامله‌گران در انتظار تحولات آتي موثر بر بازار بودند. در بازار ديروز در كنار تحولات مثبت سياسي معامله‌گران در انتظار اعلام عرضه اوليه بودند. امري كه احتمالا در هفته آينده با عرضه سهام هلدينگ دارويي تيپيكو محقق خواهد شد.
در همين حال ديروز اعلام شد كه فولاد هرمزگان نيز به زودي روي تابلو خواهد رفت. فولاد هرمزگان جديدترين واحد توليد فولاد كشور به شمار مي‌رود كه در زيرمجموعه فولاد مباركه قرار دارد.
در اين رابطه مدير پذيرش فرابورس گفت: شركت فولاد هرمزگان جنوب از شركت‌هاي زيرمجموعه فولاد مباركه پس از احراز تمامي شرايط پذيرش از 23 دي‌ماه در فهرست نرخ‌هاي فرابورس درج شده است.
در همين حال ديروز اعلام شد روز دوم بهمن ماه امسال، سازمان خصوصي سازي به وكالت از وزارت امور اقتصادي و دارايي 5 درصد از سهام پست بانك را به صورت عمده غيرمديريتي در بورس اوراق بهادار عرضه مي‌كند.بر اساس اطلاعيه معاونت بازار، وزارت امور اقتصادي و دارايي 28 ميليون و 57 هزار و 150 سهم از سهام پست بانك را روز دوم بهمن در بازار اول بورس اوراق بهادار
مي‌فروشد.
اين تعداد از سهام به صورت يكجا و نقد يا نقد و اقساط (40 درصد نقد و مابقي اقساط)، با قيمت پايه هر سهم 11 هزار و 919 ريال واگذار مي‌شود.البته حداكثر مهلت پرداخت حصه نقدي 20 روز كاري از تاريخ مشخص شدن برنده رقابت اعلام شده است. همچنين قيمت پايه، قيمت پاياني روز قبل از عرضه به اضافه 15 درصد، به شرط آنكه از 11 هزار و 919 ريال كمتر نباشد خواهد بود. در بازار ديروز در شروع معاملات همچنان نمادهاي بازار پايه با صف فروش مواجه بودند، هر چند كه از شدت صف‌هاي فروش كاسته شده در گروه خودرويي تعديل منفي سايپا ديزل ديروز گروه خودرويي را دچار ترديد كرد. «خكاوه» گزارش اخير را با تعديل منفي 93 درصدي به بازار ارائه داده و علت را كاهش توليد و فروش به دليل ركود بازار و افزايش هزينه‌هاي مالي شركت و هزينه تسعير ارز تا پايان سال اعلام كرده است.
در گروه پتروشيمي نماد هلدينگ خليج فارس متوقف شد. اين توقف همزمان با انتشار آگهي فروش پتروشيمي پارس از سوي ساتا انجام شد كه مي‌تواند نقش موثري در شفاف‌سازي ارزش دارايي‌هاي فارس داشته باشد. انتظار مي‌رود اين مزايده با استقبال سرمايه‌گذاران عمده مواجه شود. ارزيابي‌هاي اوليه ارزش بالايي را براي اين بلوك نشان
مي‌دهد.
پتروشيمي پارس يكي از عظيم‌ترين واحدهاي تفكيك گاز منطقه خاورميانه به شمار مي‌رود.در گروه پتروشيمي ديروز گزارش 9 ماهه خارك رشد 28درصدي سود شركت را نشان داد. انتشار اين گزارش وضعيت مثبتي را در نمادهاي پتروشيمي برجاي گذاشت.
در همين حال ديروز همچنان روند مخالفت وزارت نفت با خصوصي‌سازي در اين وزارتخانه ادامه داشت. رئيس امور مجامع شركت ملي گاز ايران از تاكيد وزير نفت براي خروج پالايشگاه‌هاي گازي از ليست واگذاري خبر داد و گفت: اين موضوع در كميته مشترك ميان وزارت نفت و سازمان خصوصي‌سازي، در حال پيگيري است.
ناصر آبگون در گفت و گو با «شانا»، با اعلام اينكه آنچه براساس قانون در رابطه با اجراي اصل ٤٤ به شركت گاز ابلاغ شده است موظف به پيگيري مي‌دانيم، اظهار كرد: وزير نفت نظراتي درخصوص برخي از واگذاري‌ها در صنعت نفت داشت كه در ٢ گزارش مكتوب به وزير اقتصاد ارائه كرد و پس از آن نيز در كميته مشتركي ميان سازمان خصوصي‌سازي و معاونت برنامه‌ريزي وزارت نفت، نحوه واگذاري شركت‌ها در حال بررسي است.
وي افزود: شركت انتقال گاز، سال‌هاي قبل در ليست واگذاري‌ها بوده كه به دليل نقش اصلي آن در انتقال گاز (براي مصارف داخلي و صادراتي)، از حساسيت بالايي برخوردار است و وزير نفت موافق واگذاري اين شركت نيست. وي اظهار كرد: در ميان شركت‌هاي زيرمجموعه گاز، تنها شركت خدمات غيرصنعتي گاز ايران سال ٩١ در فرابورس عرضه شد و به فروش رسيد.
در گروه معدني ديروز كميسيون تلفيق با تصويب بخشي از لايحه بودجه شرايط پيچيده‌اي را براي بخش معدن تعيين كرد.
به گفته كاتب يكي از اعضاي كميسيون تلفيق مقرر شد استخراج‌كنندگان سنگ‌آهن كه بيش از 30 درصد سود داشته باشند، بهره مالكانه پرداخت كنند، به همين خاطر مقرر شد كه 30 درصد از ارزش فروش كنسانتره سنگ‌آهن را به عنوان حق انتفاع پرداخت كنند.
توقف دسته‌جمعي اوراق حق‌تقدم تسهيلات مسكن
تمامي اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس ايران به منظور ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا متوقف شدند.
به ‌دنبال مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و افزایش تقاضا برای خرید این تسهیلات، اداره عملیات بازار فرابورس به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا تمامی نمادهای معاملاتی اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را متوقف کرد.
پس از افزايش سقف وام مسكن به سطح 35 ميليون تومان، تقاضا براي خريد اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس افزايش يافت كه اين امر منجر به تشكيل صف خريد براي اين نمادها شد، اما در اين ميان يكسري افراد نوسان‌گير و سفته‌باز با خريد اوراق و نفروختن آن به منظور كسب سود بيشتر مانع از خريداري اوراق توسط افراد عادي و نيازمندي شدند كه خواستار دريافت وام مسكن بودند. به اين ترتيب اداره عمليات بازار فرابورس تصميم به توقف تمامي نمادهاي «تسه» گرفت تا در جلسه‌اي كه قرار است با مسوولان وزارت مسكن، بانك مسكن و مديران بازار سرمايه برگزار ‌شود، راهكاري براي اين امر اتخاذ شود. به احتمال زياد نمادهاي «تسه» امروز بازگشايي خواهند شد.
در مجموع بازار ديروز بازاري آرام بدون تحول خاصي بود كه در آن شاخص با كاهش 10واحدي به 87هزار و 102واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز به 667ميليارد تومان بالغ شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر