بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر : ۱۱۵۲۱۸

دنياي اقتصاد- قیمت هر اونس طلای جهانی، پس از رویدادهای مهم روز پنج‌شنبه قدری افزایش یافت. آمارهای اقتصادی که در آخرین روز هفته گذشته منتشر شد، حالتی بینابینی داشت و بازار طلا را خیلی تحت‌تاثیر قرار نداد. براین اساس، کارشناسان اقتصادی علت تقویت اخیر فلز زردرنگ را اظهارات رئیس فعلی «فدرال رزرو» عنوان کردند. «بن‌برنانکه» در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود به تاثیر سیاست‌های انبساطی و تزریق نقدینگی در تحریک تولید و برون‌رفت اقتصاد آمریکا از رکود اشاره کرد و نگرانی‌ها از قطع محرک پولی را کاهش داد.
گروه بازار پول - اونس جهانی، پس از متحمل شدن افت قیمتی در دو روز متوالی، روز پنج‌شنبه را با ثبات پشت سر گذاشت و دیروز قدری افزایش قیمت داد. آمار اقتصادی که روز پنج‌شنبه منتشر شدند، اوضاع اقتصادی آمریکا را نه چندان مساعد و نه چندان ناامیدکننده نشان می‌دادند.
بر همین اساس، کارشناسان اقتصادی علت تقویت اخیر طلا را سخنان «برنانکه»، رئیس «فدرال رزرو»، عنوان کرده‌اند. وی در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در مورد بیکاری طولانی‌مدت برخی از آمریکایی‌ها اظهار نگرانی کرد و تزریق نقدینگی را در بیرون رفتن اقتصاد آمریکا از رکود موثر خواند. سکه که به اعتقاد بازاری‌ها در نهایت از روند قیمتی اونس جهانی تبعیت می‌کند، در آخرین روز هفته گذشته تغییر قیمت چندانی را تجربه نکرد. بازار ارز داخلی نیز روند باثبات خود را می‌پیماید. به‌علاوه تقویت دلار در مقابل یورو و پوند در پایان هفته گذشته، نرخ‌ روی تابلوهای بازار و قیمت‌های بانک مرکزی را تحت‌تاثیر قرار داد.

تقویت اونس جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز قدری افزایش یافت. فلز زرد رنگ پس از اینکه دو روز متوالی کاهش قیمت را تجربه کرد، روز پنج‌شنبه هفته گذشته به ثبات نسبی رسیده و تغییر قیمتی ثبت نکرد. در آخرین ساعات کاری روز پنج‌شنبه اتفاقات مهمی روی داد. آمارهای مربوط به شاخص بهای مصرف‌کننده، شاخص بهای مسکن و مطالبات حقوق بیکاری هفتگی آمریکا منتشر شد. به‌علاوه «بن برنانکه» رئیس فعلی «فدرال رزرو» که روزهای پایانی مسوولیتش را می‌گذراند، سخنرانی کرد. به گزارش «بلومبرگ» مقدار واقعی شاخص بهای مصرف‌کننده، با مقدار پیش‌بینی شده، مطابقت می‌کرد و شاخص بهای مسکن و میزان مطالبات حقوق بیکاری هفتگی، نسبت به مقدار پیش‌بینی شده قدری کمتر بود. بر این اساس تعداد متوسط افرادی که در طول یک هفته‌ از ماه دسامبر، حقوق بیکاری طلب کرده بودند، نسبت به ماه پیش از آن قدری کاهش یافته بود و این مقدار از میزان پیش‌بینی شده نیز کمتر بود. به هر روی به نظر می‌رسد آنچه بازار فلز زرد رنگ را تحت‌تاثیر قرار داد، سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا بود. «برنانکه» در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود، ضمن اشاره به بحران اقتصادی آمریکا در سال 2008 گفت: «تزریق نقدینگی کمک زیادی کرد که بحران را پشت سر بگذاریم.» وی افزود که سیاست بسته محرک پولی از سوی بسیاری از سران «فدرال رزرو» در شرایط کنونی موثر تلقی می‌شود. «برنانکه» مشکل تورم را در حال حاضر چندان مهم ندانست و بیش از هرچیز نسبت به ناپایداری اوضاع اقتصادی و بیکاری عده‌ای از افراد در بلندمدت، اظهار نگرانی کرد. بر این اساس، اظهارات رئیس «فدرال رزرو» باعث شد که نگرانی‌های بازار طلا از قطع محرک پولی کاهش یافته و قیمت اونس جهانی طلا، قدری بالا رود. سخنان «برنانکه» و واکنش بازار طلا باعث شد که پیش‌بینی‌های مثبت از آینده فلز زرد رنگ قوت بگیرند. برخی از تحلیلگران اظهار کردند که قیمت طلا به‌زودی به 1280 دلار در هر اونس خواهد رسید. آخرین نظرسنجی «بلومبرگ» از کارشناسان اقتصادی نیز حاکی از آن است که قیمت فلز گرانبها در طول سال 2014 میلادی افزایش خواهد یافت. تقاضای طلا از سوی اروپا و آمریکا و آسیا در سال میلادی جدید افزایش یافته و عمده پیش‌بینی‌ها در خصوص روند قیمتی فلز زرد رنگ در سال‌جاری مثبت است. به هر حال بازار به آمار اقتصادی ایالات متحده و نشست آتی فدرال رزرو نظر دارد و اظهارنظر قطعی در خصوص آینده فلز زرد رنگ میسر نیست.
بازار سکه داخلی
بازار سکه داخلی که در هفته‌های اخیر تمایل زیادی به حفظ قیمت‌ها در سطوح کنونی از خود نشان داده، آخرین روز هفته گذشته را نیز با ثبات نسبی سپری کرد. از آنجا که تقویت طلای جهانی به دیروز مربوط می‌شود، بازار سکه روز پنج‌شنبه هنوز تحت‌تاثیر افت قیمت اونس در روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته بود. بر همین اساس، قیمت سکه و نیم‌سکه تغییری نکرد و ربع سکه افت محدود قیمت را تجربه کرد. «کشتی آرای» رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور معتقد است که رکود در بازار سکه از روند نزولی نرخ ارز ناشی شده است. وی بر این باور است که پایین آمد‌ن نرخ دلار باعث پایین آمدن سایر قیمت‌ها شده و بازار سکه را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. به گفته او، مردم منتظر افت بیشتر قیمت طلا در داخل کشور هستند تا در کف قیمتی به خرید اقدام کنند.
«کشتی آرای» اظهار امیدواری کرد که بازار طلای داخلی بعد از اجرایی شدن توافقات ایران و کشورهای گروه 1+5 دوباره رونق بگیرد، البته بازاری‌ها تغییر قیمت انواع سکه را بیش از هر چیز تابع تغییر نرخ اونس جهانی می‌دانند. به هر روی باید منتظر بود و دید میزان مبادلات در بازار سکه پس از اجرایی شدن توافقات افزایش خواهد یافت یا خیر!
بازار ارز داخلی
قیمت انواع ارز در بازار داخلی، در آخرین روز هفته گذشته تغییر چندانی نکرد. صرافان معتقدند که دلار همچنان مسیر بلندمدت خود را می‌پیماید و نرخ ارز با ثبات و به آرامی در حال کاهش است. صرافی‌ها در تعیین قیمت روی تابلوها همچنان به نرخ‌های برابری جهانی توجه زیادی دارند. نرخ‌های برابری جهانی نشان می‌دهند که در پایان هفته گذشته، دلار آمریکا در مقابل یورو و پوند انگلیس به مقدار قابل‌توجهی تقویت شد. تابلوهای بازار نشان می‌داد که قیمت پوند قدری کاهش یافته و در مقابل، دلار آمریکا افزایش قیمت محدودی را تجربه کرد. بانک مرکزی نیز در واکنش به تغییرات رخ داده، قیمت یورو و پوند انگلیس خود را کاهش داده و نرخ دلار را قدری بالا کشیده است. به هر روی بازار همچنان به روند مذاکرات و برابری‌های جهانی چشم دارد.
روند قیمتی دلار، از ابتدای شروع به‌کار دولت جدید، تابع پیشرفت مذاکرات، لغو تحریم‌ها وگسترش روابط اقتصادی بوده و کارشناسان اقتصادی معتقدند که حصول پیشرفت در موارد ذکر شده به تداوم روند باثبات و نزولی نرخ ارز کمک خواهدکرد. از اخباری که در این خصوص به گوش می‌رسد می‌توان به اظهارات سفیر ایران در دهلی‌نو مبنی ‌بر تصمیم تهران برای شکستن انحصار بانک «یو سی او» در زمینه مبادلات مالی دو کشور اشاره کرد. «غلام‌رضا انصاری» گفت: «ایران خواستار افتتاح حساب‌هایی در چند بانک دیگر هند برای انجام معاملات با این کشور در بخش غیرنفتی شده است». به‌علاوه، «وال استریت ژورنال» طی گزارشی به آزاد شدن ارائه خدمات بیمه‌ای برای ارسال محموله‌های نفتی ایران و 10 برابر شدن سقف مجاز انتقال پول به ایران اشاره کرد. تحلیلگران امیدوارند که گسترش روابط اقتصادی خارجی به عملکرد بهتر بازار داخلی کمک کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر