بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۵
کد خبر : ۱۱۵۲۲۴
بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت شاهد یکی از بزرگترین کاهش‌های تاریخی بود اما کارشناسان این افت را ناشی از شایعات می‌دانند و بنابراین رشد دوباره بازار در روزها یا هفته‌های آینده را با توجه به لغو تحریم‌ها پیش‌بینی می‌کنند.به گزارش تسنیم؛ بازار سرمایه اولین روز هفته گذشته را با خبر انتقال تعدادی از نمادهای معاملاتی بازار پایه عادی به بازار پایه توافقی آغاز کرد که مدیرعامل فرابورس در مورد دلایل آن گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد نماد تعدادی از شرکت‌های حاضر در این بازار که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، به‌صورت غیرمنطقی در حال افزایش است که این اقدام در جهت جلوگیری از نوسان‌گیری برخی افراد سود جو در بازار پایه بوده است.
اما در جریان معاملات روز شنبه، یک میلیارد و 448 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 376 میلیارد ریال در 107 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد و شاخص بورس با افت 276 واحدی به ارتفاع 87 هزار و 792 واحدی عقبگرد کرد. بازار سهام هم در این روز دو خبر مهم برای سهامداران هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس داشت؛ خبر اول این که هیات واگذاری با عرضه تدریجی سه درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ) از طریق بورس موافقت کرد و خبر دوم مصوبه کمیسیون تلفیق بود که به دولت اجازه می‌داد باقیمانده سهام دولتی هلدینگ خلیج فارس را تا پایان سال 93 واگذار کند. اما یکشنبه روز کم‌رونق بازار سرمایه بود؛ چرا که شاخص بورس با شیب تند 2388 واحدی به ارتفاع 85 هزار و 404 واحد سقوط کرد. در این روز که 808 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 597 میلیارد ریال در 87 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد؛ بیشتر نمادهای معاملاتی بازار سرمایه رنگ قرمز به خود گرفتند و فارس، فولاد، فملی، پارسان، اخابر، شبندر، وغدیر، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر منفی در حرکت نزولی نماگر بورس را به نام خود کردند.تحلیل‌گر بازار سهام نیز افت شدید شاخص در این روز را رفتار هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران که بیشتر آنها حقیقی‌ هستند ارزیابی کردند و انتشار جسته و گریخته خبرهای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را دلیل دیگر دانستند.
همچنین در دومین روز معاملاتی هفته گذشته معارفه هلدینگ دارویی تأمین (تی‌پی‌کو) برگزار شد تا 10 درصد سهام این شرکت(شامل 290 میلیون سهم) در روزهای آینده در بازار دوم بورس عرضه اولیه شود. اما در جریان معاملات روز دوشنبه افت تاریخی شاخص جبران شد و با دادوستد 880 میلیون سهم به ارزش 371 میلیارد تومان نماگر بورس با رشد 1708 واحدی به کانال 87 هزار و 112 واحد برگشت. انتشار خبر واگذاری پنج درصد سهام پست بانک به قیمت پایه 11 هزار و 919 ریال در روز دوم بهمن در بورس، پذیرش فولاد هرمزگان جنوب در فهرست نرخ‌های فرابورس و امضای تفاهمنامه همکاری سازمانهای بورس و آموزش فنی و حرفه‌ای از دیگر اتفاقات بازار سرمایه در این روز بود. اما در روز سه‌شنبه اولین پس‌لرزه افزایش وام مسکن نمایان و نماد معاملاتی اوراق حق تقدم متوقف شد و اداره عملیات بازار فرابورس اعلام کرد این توقف به منظور ایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست. نماگر بورس هم در این روز حرکت آرامی در ارتفاع 87 هزار واحدی داشت و شاخص با افت 10 واحدی در ارتفاع 87 هزار و 102 واحدی ایستاد. نماد معاملاتی پارسان، تاپیکو، رمپنا وتجارت نیز بیشترین تاثیر مثبت و نماد شبندر، اخابر، حکشتی و ومعادن بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنین در روز سه‌شنبه نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.بر اساس این گزارش، در شروع دادوستدهای آخرین روز معاملاتی هفته پیش بازار سرمایه، کلیه نمادهای معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد و محدودیت حجمی هر سفارش به تعداد 90 ورقه آماده انجام معامله شد. شاخص بورس هم در این روز دومین افت شدید زمستان را تجربه کرد و با افت 1408 واحدی به عدد 85 هزار و 694 عقب نشینی کرد. بر اساس این گزارش؛ بروز شایعاتی چون تغییر مدیران بازار سرمایه، وقوع پولشویی در بورس، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و نیز ابهام در نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی‌ از جمله دلایل افت شدید شاخص در هفته برشمرده می‌شود که موجب بروز رفتار هیجانی از سوی برخی سهامداران شد. به گفته کارشناسان این شایعات برای ایجاد فرصت‌های خرید مناسب در قیمت‌های پایین منتشر می‌شد تا در حالی که سرمایه‌گذاران بورسی بویژه تازه واردها اقدام به فروش سهام خود در قیمت‌های پایین می‌کردند، افراد سودجوی بازار فعال شده و اقدام به خریداری سهم در قیمت‌های پایین کنند.
در این رابطه نیز یک کارشناس اقتصادی به تسنیم گفت: افت و حرکت نزولی شاخص بورس در این روزها، کاملا طبیعی است و بازار سرمایه در حال اصلاح قیمت می‌باشد. این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: افت شاخص و قیمت سهام شرکتها نه‌تنها تهدید نیست بلکه زمان مناسب برای خرید سهام است. در این خصوص، مدیر نظارت بر بازارها و بورس‌های سازمان بورس نیز معتقد است: در چند ماه گذشته بازدهی مناسب بازار سرمایه، عده‌ای را بر آن داشته است تا با طرح شایعاتی بی‌اساس، اثر گذاری بازار را تحت‌الشعاع قرار دهند و شایعات حول و حوش بازار با هدف تأثیر گذاری در بازار منعکس می‌شود. به گفته وی، سرمایه‌گذاران در معاملاتشان نباید به شایعات توجه کنند؛ بلکه مبنای معاملاتشان را پتانسیل ذاتی بازار و صنایع قرار بدهند.
مهدی عقدایی، معاون پیشین خصوصی سازی نیز در روزهای گذشته با انتقاد از کسانی که خصوصی سازی را مقصر افت شاخص می‌دانند تاکید کرد: منطق اقتصادی حکم می‌کند در روزهای رونق بازار که تقاضا برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام است، سازمان خصوصی سازی سهام دولتی را عرضه کند و در روزهایی که بازار سرمایه با افت مواجه است دست از عرضه بکشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
واقعا که تحلیل شما به ارزش یک آدامس موزی هم نمی ارزه. مجبوری این همه بنویسی و صفحه را پر کنی؟
چرا اینقدر شهامت ندارید که علت واقعی این بازی کثیف را بگید؟ خود سازمان بورس و مجلس و دولت مسبب اصلی این ریزش ناجوانمردانه ی بازارند.
فریبرزفرامرز
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۱
دوست عزیزصبر وتحمل خوب چیزیست مگه نه .اگر هرروز سهام رشد کند فکرمیکنی بکجا میرسد هرصعودی سقوطی رادارد چه دراصلاح قیمت وچه رخدادهای مهم سیاسی واقتصادی یادمان نرفته سهامی بصورت نجومی باافزایش قیمت ارزروز بروز افزایش میافت چگونه انوقتها تحلیلها مورد پسند بود وبیشتر ازادامس ارزش داشت ولی حالا؟؟!!!
رضا
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
خدا ازسر باعث وبانیش نگذره که این همه به مردم ظلم میکنن