بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر : ۱۱۵۳۱۱
بازتاب شهادت یک دیپلمات ایرانی در پایتخت یمن، ورود تیمی از بازرسان آژانس بر ایران برای نظارت بر روند اجرای توافقنامه ژنو، اعلام آمادگی ایران برای مذاکره درباره توافق نهایی با گروه 1+5، برنامه وزیر خارجه ایران برای سفر به ترکمنستان و مخالفت وزیر دفاع اسبق آمریکا با طرح تحریم های جدید ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 



به گزارش «تابناک»، خبر به شهادت رسیدن یک دیپلمات ایرانی در یمن، مهمترین موضوعی است که از عصر روز گذشته در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد مردان مسلح ظهر روز گذشته به یک دیپلمات ایرانی در پایتخت یمن حمله کرده و وی را با شلیک گلوله به قتل رسانده اند. این روزنامه اشاره می کند که حمله تروریستی روز گذشته، دومین واقعه از این دست بوده که طی هفت ماه گذشته برای دیپلمات های ایرانی اتفاق می افتد. در مورد قبلی، یک دیپلمات ایرانی دیگر در صنعا ربوده شد که هنوز خبری از وی در دست نیست. مقامات امنیتی گفته اند احتمالاً این بار نیز هدف مهاجمان ربودن دیپلمات مذکور بوده است.



سفر مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران برای تأیید روند اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو، موضوع مهم دیگری است که بازتاب گسترده ای در عرصه رسانه ای داشته است. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» می نویسد بازرسان آژانس به عنوان بخشی از روند توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، امروز روز یکشنبه وارد تهران شدند. این سایت به نقل از رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس می نویسد تیم بازرسان بر روند تعلیق غنی سازی 20 درصدی در مراکز فردو و نطنز نظارت خواهند کرد. این تیم که ریاست آن را «ماسیمو آپارو» بر عهده دارد، از سازمان انرژی اتمی ایران نیز بازدید می کنند. 



در همین حال، خبرگزاری «ترند» با انتشار مطلبی به نقل از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با گروه 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای خبر داده است. این خبرگزاری همچنین با اشاره به اینکه به گفته ظریف، روند اجرایی شدن توافق مقدماتی هسته ای از روز 20 ژانویه آغاز خواهد شد، به نقل از وی می نویسد: «مذاکرات نهایی دشوار خواهد بود». وی در ادامه با بیان اینکه هیچ موضوع پنهانی در توافق ایران و گروه 1+5 وجود ندارد، اشاره کرده که وزارت خارجه ایران بلافاصله پس از حصول توافق، متن انگلیسی و فارسی آن را منتشر کرد و هیچ چیزی در این زمینه مخفی نیست. 



در مطلب دیگری درباره رئیس دستگاه دیپلماسی کشور، روزنامه «شانگهای دیلی» از سفر ظریف به ترکمنستان برای بحث درباره ارتقای همکاری های اقتصادی با این کشور خبر داده است. این روزنامه به نقل از منابع خبری ایرانی می نویسد وزیر خارجه ایران جهت شرکت در سیزدهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و ترکمنستان به عشق آباد سفر خواهد کرد. بدین منظور، ظریف روز دوشنبه در رأس یک هیئت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی ایران را به مقصد ترکمنستان ترک خواهد کرد. قرار است در این سفر، ظریف با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکمنستان نیز دیدار کرده و درباره روابط دوجانبه با آن ها به گفت و گو بپردازد.



در نهایت، در مطلبی درباره موضوع تحریم ها، سایت خبری «میدل ایست آنلاین» اظهارات وزیر دفاع اسبق آمریکا را مورد توجه قرار داده که نسبت به وضع هرگونه تحریم جدید علیه ایران هشدار داده است. به نوشته این سایت، «رابرت گیتس» اظهار داشته طرح سناتورهای آمریکایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران، یک اشتباه است که سبب از میان رفتن توافق دیپلماتیک به دست آمده با ایران خواهد شد. وی همچنین ضمن دفاع از عملکرد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در موضوع ایران، گفته: «من فکر می کنم که مخالفت رئیس جمهور با طرح وضع تحریم های بیشتر، کاملاً صحیح است». 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر