بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۴
کد خبر : ۱۱۵۳۴۷
همزمان با عرضه اوليه نفت سپاهان جلسه معارفه اين شركت امروز با حضور فعالان بازار سرمايه برگزار مي‌شود.
مدير‌عامل شركت نفت سپاهان درخصوص ميزان عرضه اوليه اين شركت، اظهار كرد: 10 درصد از سهام شركت نفت سپاهان در عرضه اوليه وارد بورس اوراق بهادار مي‌شود.
محمدرضا موثقي نيا با اشاره به نماد معاملاتي شركت، گفت: نماد معاملاتي شركت نفت سپاهان «شسپا» است و با توجه به احراز كليه شرايط و ضوابط به صورت مستقيم در تابلو اصلي بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.
وي در تشريح وضعيت فروش شركت طي 9 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل گفت: ميزان درآمد حاصل از فروش شركت طي 9 ماه بالغ بر 1100 ميليارد تومان بوده كه اين رقم بيش از فروش 12 ماهه سال گذشته است و حاكي از تداوم روند افزايشي سود و فروش شركت است.
وي درخصوص ميزان سرمايه و افزايش سرمايه شركت، گفت: از ابتداي تاسيس شركت تاكنون در چند مرحله افزايش سرمايه داشته ايم كه مشروح آن در سايت كدال ارائه شده است، اما در حال حاضر سرمايه ثبت شده شركت 1050 ميليارد ريال است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چطور تصميم به عرضه سهام اين شركت در بورس اوراق بهادار گرفته شد، گفت: با توجه به اينكه از نظر شوراي پذيرش بورس، شاخص‌هاي اين شركت در وضعيت مطلوبي قرار دارد، سهام اين شركت در مرحله اول و بدون حضور در فرابورس در بورس عرضه مي‌شود و علت اين تصميم همچون ساير شركت‌ها ورود به يك بازار شفاف و رقابتي و استفاده از توان سرمايه‌گذاران علاقه مند به اين حوزه جهت توسعه كسب و كار شركت است.
موثقي‌نيا با اشاره به جذابيت‌هاي نماد معاملاتي «شسپا» گفت: چند موضوع اصلي مي‌تواند براي سرمايه‌گذاران حائز اهميت باشد، عمر حدود 20 ساله پالايشگاه و تجهيزات اين شركت كه در مقايسه با موارد مشابه در كشور جديدترين است يكي از اين موارد است.
وي ظرفيت بالاي پالايشگاه نفت سپاهان را از ديگر جذابيت‌هاي سهام اين شركت عنوان كرد و اظهار كرد: در حال حاضر مقدار توليدات شركت بالغ بر 570 هزار تن در سال بوده كه بزرگ‌ترين ظرفيت در كشور و نيز در منطقه است. به‌اين ترتيب ظرفيت پالايشگاه اين شركت در كشور و منطقه رتبه اول را دارد.
به گفته موثقي نيا در اختيار داشتن متخصصان با تجربه و منحصربه‌فرد از ديگر مزاياي نفت سپاهان است.
وي با اشاره به توان و ساز‌و‌كارهاي صادراتي شركت گفت: با توجه به ظرفيت توليد بالاي پالايشگاه اين شركت و همچنين با در نظر داشتن محدوديت ميزان مصرف داخلي و همچنين جهت كسب سود حداكثري، از سال‌ها قبل تمركز بيشتر بر صادرات، از راهبردهاي اصلي اين شركت است كه بر‌اساس آن و طي 5 سال اخير به صورت متوسط بالغ بر 70 درصد از توليدات اين شركت به ساير بازارها صادر شده و در اين مورد نيز موفق به كسب رتبه نخست شده‌ايم.
وي افزود: توليدات اين شركت در سطح منطقه و ساير بازارهاي جهاني، عرضه قابل توجهي داشته و مطابق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده حضور بيشتر در بازار داخلي و توسعه بازارهاي صادراتي به خصوص محصولات نهايي از اهداف آتي شركت است.
وي ادامه داد: لذا سهم اين شركت از بازار داخلي شامل انواع روغن‌ها و روانكار‌هاي خودرويي (اعم از بنزيني و ديزلي) و عرضه انواع روانكارهاي صنعتي در‌برگيرنده حدود 30 درصد توليدات شركت است.
شركت نفت سپاهان در سال 1371 به عنوان مجموعه روغن سازي پالايشگاه اصفهان تاسيس و در سال 1381 توسط شركت سرمايه‌گذاري وابسته به صندوق بازنشستگي كاركنان وزارت نفت خريداري و از آن زمان به صورت سهامي خاص و به نام شركت نفت سپاهان و به صورت خصوصي اداره مي‌شود. اين شركت سال گذشته با توجه به موافقت مجمع شركت به‌منظور ورود به بورس به شركت سهامي عام تبديل شد. حوزه فعاليت نفت سپاهان توليد روغن پايه؛ اكستراكت، واكس، انواع روغن‌ها و روانكار‌هاي خودرويي (اعم از بنزيني و ديزلي)، صنعتي، دريايي و انواع مشتقات آنها است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر