{mosimage}اگر شرکتی دارای برند خوش نامی باشد می تواند در بازار سرمایه نیز خوش نام و موثر عمل کند چرا که برند نشانه کارآمدی مدیر آن شرکت می باشد به عنوان مثال شرکت جنرال موتورز در سال گذشته سود خود را 5/8 برابر و درآمد را 5/5 برابر کرد در حالی که ارزش سهام آن 5/24 برابر شد و این تنها به خاطر برند خوب و خوش نام این شرکت بوده است.
خوشنامی (برند) عامل موفقیت در بورس
دومین کنفرانس بین المللی برند با رویکرد بررسی جایگاه برندسازی در بازارهای رقابتی، توسعه و ترویج دانش مدیریت برند، معرفی جایگاه و نقش برند در توسعه بازار روز پنج شنبه 20/10/86 در مجموعه همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در این همایش ضمن بیان این مطلب که ایجاد مراکز تجاری در بازارهای هدف در دستور کار اتاق ایران قرار دارد گفت: مرغوبيت در كيفيت است كه در دراز مدت معروفيت لوگو(نشان) را نگهباني ميكند و اگر كيفيت كالا نتواند رضايت مصرفكننده را تامين كند، همه تبليغات در موردلوگو( نشان) هم بياثر خواهد بود.
وي افزود: مهمترين برندي كه ما داريم نام ايران است و بايد وظيفه خود بدانيم كه درهر بازاري كه هستيم از مرغوبيت و كيفيت نام ايران حراست كنيم و از اينكه كساني با عرضه كالاهاي بيكيفيت، نام ايران و محصول ايراني را خدشهدار كنند، جلوگيري كنيم.
رييس اتاق بازرگاني ايران، حراست از نام ايران و جلوگيري از عرضه كالاهاي بيكيفيت را از مهمترين وظايف تشكلهاي صادراتي عنوان كرد.
نهاونديان تصريح كرد: دستيابي به برند مشهور و حضور در بازارهاي جهاني با هزينه بالاي توليد خيالپردازي بيش نيست، از اين رو بايد براي رسيدن به اهداف ناشي از ايجاد برند، گامهاي كوتاه مدت و زمينهسازيهاي لازم انجام گيرد.
وي افزود: يكي از تاثيرات برند ايجاد تمايز كالايي در بازارهاي رقابتي و فراهم كردن حاشيه قيمتي براي دارندگان برند است و از سوي ديگر فرصت به وجود آوردن امكان تبديل بازار رقابتي بهبازار رقابت انحصاري و يا چند جانبه را نيز براي صاحبان برند فراهم ميكند.
رييس اتاق بازرگاني ايران در ادامه خاطرنشان كرد: موضوع تفاوت قيمتي درباره داروهاي ژنريك، كشورمان را به تشويق توليد داخل براي مقابله با توليدات خارجي واداشت، اما در عمل مصرفكنندگان در پي داروي قاچاق رفتند، چرا كه اعتمادي كه نسبت به «برند» شكل گرفته بود، حتي مصرفكننده را به پرداخت قيمت بالاتر نيز متقاعد ميكرد.
نهاونديان همچنين ضرورت نگاه بلند مدت در خصوص تعريف برندهاي تجاري را يادآور شد و افزود: استفاده از برند امكان دسترسي به سود ناشي از وفاداري مشتريان به آن را فراهم ميكند، بنابراين در آغاز راه توجه به برندها، قبل از هر چيز بايد ورود به زنجيرههاي عرضه جهاني را تجربه كنيم. وي از صادركنندگان و توليدكنندگان كشورمان خواست تنها در فكر تاسيس يك شعبه در كشورهاي هدف نباشند، بلكه اعطاي نمايندگي را در برنامه هاي خود قرار دهند.
دکتر مارتین رورل در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای بزرگ و مستعدد در آسیا می باشد و با توجه به منابع انسانی و اراضی که در این کشور وجود دارد می تواند با کمی تلاش و کار بر روی این منایع به برندهای بسیار معتبری دست پیدا کند.
وی افزود: اگر شرکتی دارای برند خوش نامی باشد می تواند در بازار سرمایه نیز خوش نام و موثر عمل کند چرا که برند نشانه کارآمدی مدیر آن شرکت می باشد به عنوان مثال شرکت جنرال موتورز در سال گذشته سود خود را 5/8 برابر و درآمد را 5/5 برابر کرد در حالی که ارزش سهام آن 5/24 برابر شد و این تنها به خاطر برند خوب و خوش نام این شرکت بوده است.
همچنین دکتر گوستاوسون که از ایالات متحده به ایران جهت شرکت در این کنفرانس سفر کرده بود خاطرنشان کرد: برای برند شدن یک شرکت فقط تبلیغ کافی نیست بلکه ذهنیت افراد از کالای مورد نظر با توجه به کیفیت آن مطرح است و کیفیت یک کالاست که باعث برند شدن آن می شود. به عنوان مثال مردم دنیا با دیدن یک مرسدس بنز به یاد راحتی، قدرت، ثروت می افتند و این یعنی برند یک شرکت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز مبنی بر اینکه اگر قرار باشد در ایران سرمایه گذاری کنید بر روی چه چیزی جهت برند شدن آن تلاش می کنید گفت: شرکتهای عمرانی وپتروشیمی ها از قابلیت خوبی جهت برند شدن برخوردار هستند ولی اولین آنها صنعت توریسم است که می تواند به یک برند جهانی تبدیل شود.
این کنفرانس، محورهای همچون بررسی نقش و جایگاه برند در بازارهای رقابتی اهداف ذیل را دنبال کرد:
اهداف کنفرانس
این کنفرانس با رویکردی علمی و کاربردی به بررسی جایگاه برندسازی در بازارهای رقابتی می پردازد و در نظر دارد به اهداف ذیل دست یابد:
1.توسعه و ترویج دانش مدیریت برند
2.ترغیب سازمان ها به تدوین استراتژی مدیریت برند به عنوان عاملی استراتژیک در حیات سازمان ها
3.معرفی جایگاه و نقش برند در توسعه بازار
4.جلب توجه قانونگذاران به قوانین و مقررات در پیشبرد برندهای ایرانی
محورهای تجاری
oنقش برند در توسعه بازار
oجایگاه مدیران برند در ساختار سازمانی
oسهم ارتباطات بازاریابی و تبلیغات در برندسازی
oمعرفی روش های ارزیابی در رتبه بندی برندها
oمورد کاوی برندسازی در بنگاه ها
oبررسی جایگاه و نقش برند در ایران
محورهای ملی
•چالش های برندهای ایرانی برای حضور در عرضه جهانی
•نقش برندسازی در قالب کنسرسیوم جهت توسعه صادرات
•نقش قوانین و مقررات در پیشبرد برندهای ایرانی
در پایان نیز اساتید و کارشناسان برند و جایگاه آن در کشور با بررسی نقش برند در تمامی زمینه ها بیانیه ذیل را صادر نمودند.
توصیه های کنفرانس بین المللی برند به ارگان ها و سازمان های کشور
تدوین جایگاه برند در نظام مدیریت کلان کشور و تبلیغ نقش آن جایگاه در ثروت آفرینی ملی
لزوم توجه و برنامه ریزی ارتقای برند، به عنوان ایجاد کننده اشتغال در کشور
اهتمام وزارت خانه های خارجه و بازرگانی در ترویج نام کشور ایران، به عنوان یک برند در سرتاسر دنیا و بخصوص در کشورهای هدف صادرات
تسریع مجموعه نظام در به اجرا گذاردن مفاد اصل 44 قانون اساسی و فرمان رهبری در مورد خصوصی سازی در جهت تسهیل فرهنگ رقابت و جدی گرفتن برند
جدی گرفتن هر چه بیشتر کنسرسیوم سازی و co-branding به عنوان یکی از ابزارهای ارتقای برند ایرانی در بازارهای خارجی
لزوم بازنگری در مجموعه قوانین و طراحی و انشا قوانین جدید در جهت ایجاد زمینه های زیرساختی ارتقای برند در سطح کشور
لزوم اهتمام قوه قضائیه در تسهیل اجرای قوانین مرتبط با حاکمیت معنوی و ثبت نام تجاری
توصیه های کنفرانس بین المللی برند در زمینه آموزش و مشاوره برند
لزوم اهتمام دانشگاه های کشور به تربیت نیروهای متخصص برندلینگ
توصیه به همکاری بیشتر صنعت و دانشگاه در حوزه مباحث برندسازی
تشویق دانشجویان به تحقق و پژهش و اخذ پایان نامه های مرتبط با برند
لزوم توجه جامعه مشاوران بازاریابی کشور نسبت به روزآمدی و ارتقای روش های علمی کاربردی در ارایه خدمات مشاوره برند سازی
توصیه های کنفرانس بین المللی برند به مدیران بنگاه ها و سازمان های کشور
لزوم تدوین استراتژی برند در عالی ترین سطح مدیریت شرکتها
لزوم توجه سازمان ها به اصلاح ساختار سازمانی به منظور تسهیل مدیریت برند
لزوم حساس بودن شرکتها به ارزش برند و تاثیری که این ارزش بر ارزش سهام آنها دارد
لزوم توجه شرکتها به تدوین استراتژی تمایز، به عنوان زیربنای مدیریت برند
جلب توجه شرکتها به این واقعیت که اعتبار یک برند فقط با تبلیغات ایجاد نمی شود
لزوم رو آوردن و استقبال شرکتها به تحقیقات در زمینه بازار و برند
لزوم توجه شرکتها به این که ثبات کیفیت کالاها و خدمات پایه اصلی موفقیت یک برند به شمار می رود
لزوم توجه شرکتها به مالکیت معنوی برندها و اهتمام آنها در به ثبت رساندن برندها در بازارهای هدف
لزوم توجه شرکتها به این که برند محدود به کالا نیست و مدیریت برند در بخش خدمات نیز اهمیت بسیار زیادی دارد