بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۱۱۵۴۵۸

همايون دارابي: شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران ديروز نزديك به 6/1 درصد ديگر افت كرد تا در مجموع در خلال يك هفته اخير 8درصد كاهش را شاهد باشد.

شاخص كل ديروز با هزار و 331واحد افت به سطح 83هزار واحد بازگشت تا در عدد 83هزار و 641واحد آرام بگيرد. تنها دو هفته پيش بود كه شاخص كل در حال رسيدن به 90هزار واحد بود؛ امري كه با عرضه‌هاي سنگين سهام دولتي، تشويق سهامداران به عدم خريد و ابراز نگراني از تشكيل حباب در بازار، تصميمات كميسيون تلفيق و صنايع مجلس در مورد عوارض معدني و نرخ خوراك گاز پتروشيمي‌ها و همچنين خبر انتقال برخي سهام بازار پايه به بازار توافقي، رو به كاهش گذاشت تا بخشي از آنچه بازار در سال جاري اندوخته بود بر باد رود. در همين حال اگر چه بازار به صورت سنتي در بهمن‌ماه و به ويژه ايام دهه فجر كارنامه مثبتي را برجاي مي‌گذارد اما در سال جاري هنوز اين جريان به چشم نمي‌خورد و شرايط به گونه‌اي در گرو تصميمات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است. از ديدگاه كارشناسان عدم حمايت از بازار موجب افزايش نگراني در بازار خواهد شد.
در بازار ديروز در خبرهاي سياسي شروع اجراي مفاد توافق ژنو پيش روي معامله‌گران بود؛ امري كه با تعليق غني‌سازي 20درصد و شروع رقيق‌سازي ذخاير اورانيوم 20درصدي شروع شده است.
در همين شرايط ديروز اعلام شد كه ايران در اجلاس ژنو 2شركت خواهد كرد. ديروز حسين امير عبداللهيان، معاون امور عربي و آفريقايي وزير امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران دعوتنامه شركت در نشست ژنو 2 درباره سوريه را دريافت كرده است.
در خبرهاي مهم ديگر ديروز براي بازار يك منبع آگاه از تعيين تكليف شدن سهميه و قيمت بنزين در گام دوم هدفمند كردن يارانه‌ها خبر داد و گفت: به‌طور قطع بنزين آزاد از 700 تومان فعلي افزايش قيمت خواهد يافت و نرخي بين 1000 تا 1200 تومان خواهد داشت. اين منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به بحث و بررسي دولت در خصوص سهميه و قيمت بنزين در گام دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: چند سناريو در دولت مورد بررسي قرار گرفت كه همه اين سناريو‌ها بر افزايش قيمت بنزين آزاد از 700 تومان فعلي به 1000 تا 1200 تومان توافق دارند.
در معاملات ديروز بازار شاهد عرضه 290ميليون سهم هلدينگ دارويي تامين بود تا اين شركت در نرخ 6هزار و 45ريال به روي تابلو برود.اين عرضه با استقبال بازار مواجه شد به ويژه كه قيمت عرضه سهام مناسبتر از عرضه‌هاي قبلي تامين اجتماعي تعيين شده بود. در بازار ديروز همچنين اعلام شد كه روز چهارشنبه نيز نفت سپاهان پس از تصويب انتقال اين سهم از بازار توافقي به بورس عرضه اوليه خواهد داشت.
در گروه معدني ديروز وحشت از عوارض 30درصدي همچنان بازار معدني‌ها را در بر گرفته بود. در همين رابطه حميد‌رضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، با اشاره به اينكه در روند بررسي بودجه سال 93 به هيچ عنوان بحث وضع 30 درصدي عوارض بر كل معادن كشور مطرح نيست، اظهار كرد: كميسيون تلفيق با توجه به پيشنهادهاي متعدد فقط اين ميزان عوارض را براي دو معدن چادرملو و گل‌گهر كه پروانه بهره‌برداري آنها به نام ايميدرو است، در نظر گرفته است.
وي با بيان اينكه در بودجه 92 براي دو معدن مذكور عوارض 5 درصدي و امسال در بودجه 93 حدود 30 درصد پيشنهاد شده است، افزود: اين پيشنهاد هنوز به تصويب نهايي نرسيده است و بايد طي جلسات متعدد در بخش هزينه‌اي ابهامات برطرف و در نهايت در صحن علني مورد تصويب قرار گيرد.
در گروه فولادي ديروز گزارش‌هاي منتشره شركت‌هاي فولادي چندان قابل توجه نبود. ديروز فولاد آلياژِي ايران و فولاد خوزستان شرايط ضعيفي را نمايش دادند. در اين گروه شركت فولاد خوزستان در گزارش خود براي هر سهم مبلغ 1946 ريال سود خالص پيش‌بيني كرده كه در مقايسه با اطلاعيه قبلي (به مبلغ 2129 ريال) نزديك به 9 درصد كاهش داشته است. در همين حال ملي مس نيز ديروز نااميد‌كننده ظاهر شد.
«فملي» در حالي براي هر سهم در سال مالي92 مبلغ 504 ريال عايدي خالص پيش‌بيني كرده كه اين مبلغ در مقايسه با اطلاعيه قبلي شركت نزديك به 5/8 درصد كاهش داشته است.
اين شركت كه دوره 9 ماهه را با تحقق 62 درصد از بودجه به پايان رسانده علت تعديل منفي اخير را ناشي از عدم تحقق فروش خارجي در دوره 9 ماهه ابتداي سال اعلام كرده است.
در گروه پتروشيمي محمد قسيم عثماني در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در مورد تعيين نرخ خوراك پتروشيمي‌ها در لايحه بودجه سال آينده، اظهار كرد: كميسيون تلفيق براي تعيين اين نرخ كارگروهي را تشكيل داده است. وي افزود: اين كارگروه همچنان در حال بررسي اين موضوع بوده و تاكنون پيشنهادهاي خود را به كميسيون تلفيق ارائه نكرده است. اين عضو كميسيون تلفيق با بيان اينكه خوراك پتروشيمي جزو منابع ملي است، گفت:‌ بنابراين نبايد به قيمتي غيرواقعي اين محصول را نرخ‌گذاري كرد. در گروه پتروشيمي خبرهاي خارجي همچنان حكايت از كاهش شديد بهاي گاز به دليل افزايش برداشت‌هاي ايالات متحده از منابع غير‌متعارف شيل گاز دارد.
براساس قيمت‌هاي اعلام شده بهاي هر تن‌ اتيلن در آمريكا تا سقف 500دلار در هر تن كاهش يافته است. نرخ اتيلن در ديگر مناطق دنيا نزديك به هزار و 200دلار است. در گروه پتروشيمي شركت پتروشيمي مارون با 400 ميليارد تومان سرمايه پيش‌بيني درآمد هر سهم بر‌اي سال مالي منتهي به 29 اسفند 92 براساس عملكرد واقعي دوره 9 ماهه نخست را مبلغ 6915 ريال اعلام كرده كه در دوره مورد بررسي موفق به تحقق 72 درصد از اين مبلغ شده است. مارون سود خود را 7درصد بالا برده است. در مجموع بازار ديروز بازاري ضعيف بود كه در آن ارزش معاملات نيز به 423ميليارد تومان بالغ شد.
كاهش 20 واحدي شاخص در فرابورس
با افت 20 واحد ديگر از شاخص كل بازار فرابورس، ديروز شاخص آيفكس تا محدوده 810 واحد افت كرد. به گزارش «دنياي اقتصاد»، روز گذشته نزديك به 60 ميليون برگه اوراق بهادار در اين بازار به ارزش بيش از 554 ميليارد ريال داد‌و‌ستد شد. بازار روز گذشته به‌رغم قرار گرفتن در آستانه اجرايي شدن بندهاي اوليه توافق ژنو و خبرهاي مثبت براي بازار سرمايه، با كاهش شاخص‌ها همراه بود. در فرابورس نمادهاي جم، ميدكو، مارون، زاگرس، شاوان، ذوب و شرانل با تاثيرات منفي بر شاخص ظاهر شدند.
ديروز همچنان اوراق تسهيلات مسكن 5 درصد افزايش قيمت داشتند و اغلب خريداران اين اوراق را براي فروش عرضه نمي‌كنند.
بازار از سويي تحت تاثير عرضه اوليه سهام سرمايه‌گذاري دارويي تامين نيز بود. ورود اين هلدينگ به بازار عملا تقاضا براي ساير سهام را منحرف كرد. در بازار ديروز اما بيشترين ارزش معامله به نماد گواهي سپرده ماهانه 20 درصدي انصار (انصا1) اختصاص داشت كه با معامله بيش از 30 هزار برگه از اين اوراق ارزش آن از 30ميليارد ريال بالاتر رفت. همچنين بيشترين حجم معامله روز گذشته بازار فرابورس به سهام بانك دي اختصاص يافت كه 6 ميليون و 858 هزار سهم از آن به ارزش 13 ميليارد و 635 ميليون ريال داد‌و‌ستد شد. روز گذشته همچنين نماد مفاخر با تقاضاي 5 ميليون سهمي مواجه بود، در حالي كه 4/8 ميليون برگه از اوراق سرمايه‌گذاري مسكن تهران در صدر بيشترين عرضه‌ها قرار داشت. همچنين خبر رسيد كه از امروز سه شنبه ثبت معاملات توافقي نماد معاملاتي شركت عمران و سازندگي استان قزوين (ثقزوي1)، نماد معاملاتي شركت قند بيستون (قيستو1)و نماد معاملاتي شركت ايرانيت (سايرا1) پس از برگزاري مجامع عمومي عادي سالانه و فوق‌العاده صاحبان سهام و اعمال تصميمات مجامع مذكور در سامانه معاملات، امكان‌پذير است.
ديروز نماد معاملاتي اوراق اجاره شركت واسط مالي مرداد يكم (با مسووليت محدود) به منظور تامين مالي شركت مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران (سهامي عام) در نماد صمپنا21 و نماد معاملاتي اوراق اجاره شركت واسط مالي شهريور (با مسووليت محدود) به منظور تامين مالي شركت ليزينگ رايان سايپا (سهامي عام) در نماد صايان11 بازگشايي شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر