بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
مدیر عامل کارگزاری بانک تجارت پیش بینی کرد:

بازدهی 40 درصدی شاخص در سال 93

طی هفته گذشته، با توجه به ابهامات در برخی صنایع و همچنین به دلیل وجود شایعات و اخبار منفی، با افت شاخص بورس مواجه شدیم.
کد خبر : ۱۱۵۶۱۳
طی هفته گذشته، با توجه به ابهامات در برخی صنایع و همچنین به دلیل وجود شایعات و اخبار منفی، با افت شاخص بورس مواجه شدیم.

در این راستا، مدیر عامل کارگزاری بانک تجارت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در بازار سرمایه به ویژه بورس اوراق بهادار ابزارهای مالی به نحوی طراحی شده اند که در زمان رونق و رکود می توانند به برقراری تعادل در معاملات کمک کنند.

احسان مرادی افزود: طی ماه های گذشته قیمت سهام به شدت رشد کردند. در نتیجه هم اکنون با افت بازار، مالکان واحدهای صندوق های سرمایه گذاری با افت ارزش روز دارایی های خود مواجه می شوند، در نتیجه برای ابطال واحدهای سرمایه گذاری مراجعه می کنند. از طرفی، ضامن نقدینگی صندوق ها نیز توانایی تأمین منابع مالی بالایی را برای پاسخگویی به سرمایه گذاران صندوق ها ندارند. در نتیجه برای پاسخگویی به مراجعین و تأمین نقدینگی، مجبورند در بازار سهم بفروشند. بنابراین عرضه سهام در تالار بورس شدت گرفته و در نتیجه روند نزولی قیمت ها تشدید می شود.

مورد دیگری که بر افت شاخص کل مؤثر است، مشارکت 70 درصدی سهامداران و سرمایه گذاران حقیقی در معاملات است که متأسفانه این گروه از سرمایه گذاران با منفی شدن بازار سریعاً اقدام به فروش سهام خود کرده و به این روند شدت بیشتری می بخشند.

مدیر عامل کارگزاری بانک تجارت تصریح کرد: مجموعه عوامل مذکور باعث منفی شدن بازار و افت شاخص بورس می شوند.

وی افزود: با توجه به گزارش 9 ماهه ارایه شده توسط شرکت ها، به نظر می رسد تغییر خاصی در صنایع ایجاد نشده است و احتمال آن می رود که تا اسفند ماه نیز شاهد بروز اتفاق خاصی در بازار نباشیم؛ در نتیجه پیش بینی می شود تا پایان سال جاری شاخص در کانال فعلی نوسان کند.

همچنین اگر نرخ تورم در جامعه تا 35 درصد تعدیل شود، نسبت قیمت به درآمد هر سهم نیز نباید 9 و یا 10 واحد باشد و لازم به نظر می رسد P/E سهام نیز بایستی با تعدیل همراه گردد.

مرادی افزود: البته پیش بینی می شود که با برداشته شدن تحریم ها، صنعت پتروشیمی سودآوری بالایی محقق کرده و گروه بانکی نیز با سودآوری 40 تا 50 درصدی همراه باشند. اما پوشش زیان خودروسازان و در نهایت تحقق سودآوری در صنعت مذکور امری زمانبر است و در این شرایط به نظر می رسد قطعه سازان نسبت به خودروسازان از سودآوری بالاتری برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه بازدهی شاخص بورس در سال 93، حدود 30 تا 40 درصد پیش بینی می شود، در خاتمه سخنان خود پیرامون شرایط کنونی بورس گفت: راهکار برون رفت از شرایط کنونی بازار این است که مسئولین ارشد بازار سرمایه با قدرت و تلاش هرچه بیشتر شایعات موجود را تکذیب کنند و علاوه بر این حقوقی ها با حمایت از سهام، آرامش را به حقیقی ها برگردانند تا به این ترتیب دوباره شاخص بورس روند مثبت خود را از سر گیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صادق
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
یه سوال چند گزینه ای

به نظرم شما چرا سیستم معاملات بورس به کما رفته

1- دلش می خواد

2- ازش خواستن

3-به خاطر اوراق تبعی نیاز به زمان داره

4- هیچ کی نمونده چرا

5- نپرس که من هم نمی دونم
مجید
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
آقای محترم چرا حقیقتو وارونه جلوه میدی.همین امروز یکساعته الان بازار باز شده حقوقیهای محترم همین دوستان شما هیچی نخریدن بعد میگید حقیقیها؟؟؟؟؟؟
امیر
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
ما که به سود 30در صدی سال بعد هم راضی هستیم
شروین
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
معلومه پاسخ درست گزینه 3 هست. چون اگه بازار مثبت باشه که اوراق تبعی توجیهی نداره. بنابراین باید شاخص رو به زور هم که شده منفی کرد تا بشه اوراق تبعی رو آب کرد.
علی
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
من که میدانم نمی نوسید .خدایش همین بانک تجارت پارسال این موقع .یعنی 2/11/91 قیمت سهم 1213 ریال بود .امروز 3700 ریال .عقل سالم چه میگوید .بفروشیم یا بخریم .نوش جانتان .
علی
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
همین الان اگه قیمت سهام صف بشه شاخص 50هزاره.در تمام دنیا این شاخص بی نظیره.اصلا قابل تحلیل نیست.شاخص سیستم کارگزاری با سایت تفاوت دارد گاها.شاخص های دنیا درحد 2000 و 5000 است ولی شاخص ما احتمالا چند وقت دیگه به میلیون میرسه و ما در بازده کهکشانی می شویم!نکته جالب اینجاست که وقتی سهام بزرگ مثبت می شوند تاثیرشان بر شاخص طبق فرمول بیشتر از زمانی است که منفی می شوند!
متضرر
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
ما که نفهمیدیم مبنای محاسبه شاخص بازار را چه بیسوادی فرمولیزه کرده که وقتی همه نمادها منفی کاملند شاخص 1000 واحد منفی است ولی وقتی دو تا نماد مثبت میشه یهو شاخص 600 - 700 واحد مثبت میشه؟؟؟
متضرر
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
تقاضای ما سهامداران جزء ( اغلب کارمند و کارگران با سرمایه اندک) از بورس نیوز اینست که از مسئولان سریعا علت این آشفتگی را جویا تا حق قشر زحمتکش و همیشه لگد خور آقایان بوده بیشتر از این ضایع نگردد. با تشکر
هادی
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
آقا این 1-2-3-4 رو ولش کنید کلا ترفند دولت بود تا با تبلیغات آنچنانی جو جامعه رو به سمت بورس سوق بده و بعدش هم با چند تا حرکت مثل نرخ خوراک و بهره مالکانه و و و از این شعر ورا جیب مردم بدبخت فلک زده را خالی کنه . . . سرتونو از از زیر برف در بیارید گوش به این حرفای بزک نمیر بهار میاد ندید آقای روحانی جدا دستت مریزاد
ناصر
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
سلام دوستان.
من میخوام تو این موقعیت سهم بخرم.اگه میتونین راهنمایی کنین.ممنون