بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
کد خبر : ۱۱۵۸۸۳
برگزاری مراسم نامزدی و عروسی در باغ‌های اطراف شهر آنقدر باب شده که رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران را به گلایه واداشته است. خسرو ابراهیمی این مراکز را بدون پروانه کسب و مجوز می‌داند و بروز تخلفات احتمالی و عدم‌توان برخورد اتحادیه با این مجموعه‌ها را از مشکلات آن می‌داند. اما مراسم عروسی که خاطره‌انگیزترین شب در زندگی هر فرد است در برخی از تالارهای پذیرایی داخل شهر چندان خلاصه و کوتاه برگزار می‌شود که خانواده‌ها ترجیح می‌دهند برای طولانی‌ترکردن این خاطره شیرین آن را در محلی دور از شهر برپا کنند. ممنوعیت ورود آلات موسیقی به تالارها نیز شاید از عیوب دیگر تالارهای پذیرایی باشد. به گفته ابراهیمی ورود هرگونه آلات و ابزار موسیقی به تالار ممنوع است. فقط موسیقی با پلی‌بک یعنی پخش سی‌دی آهنگ توسط دستگاه‌ پخش و نهایتا حضور یک خواننده که از اتحادیه موردنظر مجوز دارد و همراه با موسیقی پخش‌شده لب می‌زند مجاز است. بر این اساس است که بیشتر خانواده‌ها تالار را گزینه آخر برای برگزاری مراسم خود می‌دانند. البته این مجموعه‌های پذیرایی هم مشکلاتی دارد که در گفت‌وگو با رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیزات مجالس تهران عنوان شده است.
 
بهتر است بحث را با قیمت‌ها شروع کنیم. چرا هزینه برگزاری مراسم اینقدر بالاست؟ معمولا تالارها چه میزان سود برای خود در نظر می‌گیرند؟
می‌دانید که قیمت تمام اقلام سالانه با رشد قابل‌توجهی مواجه است. به‌ویژه در یکی، دو سال اخیر که روند رشد قیمت‌ها گاه تا سه‌برابر بوده است اما باید به این نکته تاکید کنم که با وجود تمام افزایش قیمت‌ها، نرخ‌ها در تالارهای پذیرایی از سه‌سال گذشته تاکنون حتی یک‌ریال هم افزایش نیافته است. ما معتقدیم که تالارها رسالتی دارند و آن رسالت، هموارکردن شرایط برای ازدواج جوانان است بنابراین این ویژگی سبب شده شغل تالارداری با دیگر مشاغل متفاوت باشد.
می‌توانید نرخی کلی از هزینه‌های دریافتی تالارها را ارایه دهید؟
ورودی تالارها 200هزارتومان است و در روزهای تعطیل و پنجشنبه‌ها به 300هزارتومان می‌رسد. حق سرویس هم 10درصد است. این ارقام از سه‌سال پیش تا به حال تغییری نداشته است.
اما این قیمت‌ها در تالارهای مختلف بسیار متفاوت است و بیش از این ارقام از مشتریان دریافت می‌شود.
یک شاخص‌های کلی‌ای وجود دارد که اگر آن شاخص‌ها مبنا قرار داده شود نرخ‌ها مطابق آن چیزی است که گفته شد اما این قیمت‌ها می‌تواند بر اساس خواسته‌های مشتری و خدمات جانبی اضافه‌ای که درخواست می‌کند تغییر کند. برخی از تالارها آیتم‌هایی را بنا به خواست متقاضیان به منو غذا یا سایر خدمات اضافه می‌کنند که جزو خدمات جانبی و لوکس است و بر هزینه‌ها می‌افزاید.
معمولا چه نوع مراسمی در تالارها برگزار می‌شود؟
بیشترین نوع مراسم نامزدی و عروسی است اما مراسم ختم، ولیمه مکه، یادبودها، سمینارها و جلسات ویژه و مراسم مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نیز برگزار می‌شود.
نرخ برگزاری هر یک از این مراسم متفاوت است؟
در چارچوب کلی نرخ‌ها یکی است اما بسته به نوع خدماتی که سفارش داده می‌شود می‌تواند درصدی تغییر داشته باشد.
یکی از گلایه‌های صاحبان مراسم عروسی از تالارها، خلاصه برگزارکردن مراسم و سرو زودهنگام شام است. به بیان ساده‌تر برخی از تالارها خدماتی که ارایه می‌کنند مطابق با قراردادها و تعهداتشان نیست. این موضوع را می‌پذیرید؟
بله. مواردی بوده که مشتریان از خدمات ارایه داده‌شده رضایت نداشته‌اند. اما باید توجه داشته باشید که بیشتر این تالارها که موجب نارضایتی می‌شوند از آن دسته از مجموعه‌هایی هستند که پروانه کسب نداشته و زیرنظر اتحادیه فعالیت نمی‌کنند. ما در اتحادیه، شورای حل اختلاف و کمیته بازرسی داریم و هرگونه از این تخلفات را پیگیری می‌کنیم.
چگونه تالارها بدون مجوز فعالیت می‌کنند؟
معمولا تالارهایی هستند که در سطح تهران نیستند و خارج از شهر در قالب مجموعه باغ و تالار فعالیت می‌کنند. اینها غالبا از طریق آگهی روزنامه‌ها مشتریان را به سمت خود می‌کشانند.
مشتریان می‌توانند در مجموعه‌های تحت‌نظر شما ارکستر موردنظر خود را دعوت کنند؟
خیر. ورود ارکستر یا هرگونه آلات و ابزار موسیقی به تالار ممنوع است. در تالارها معمولا از پلی‌بک یعنی نواری ضبط‌شده استفاده می‌شود و موسیقی بدون کلام را پخش می‌کنند. همراه این پلی‌بک نیز خواننده‌ای مجاز که از اتحادیه موردنظر مجوز رسمی دریافت کرده است؛ خوانندگی کرده یا لب می‌زند.
شما بر کار هتل‌ها نیز نظارت دارید؟
متاسفانه تالارهای مناطق شمال‌شهر و هتل‌ها زیرنظر اتحادیه ما نیست. از اتوبان بابایی به بالا جزو محدوده شمیرانات است و اتحادیه این منطقه بر کار آنها نظارت دارد. هتل‌ها نیز زیرنظر اتحادیه هتل‌داران فعالیت می‌کند. چندی پیش با اتحادیه هتل‌داران مذاکراتی داشتیم که برگزاری مراسم در هتل‌ها زیرنظر ما و با نرخ‌های مصوب ما باشد اما آنها نپذیرفتند. در حال حاضر هتل‌ها با نرخ‌هایی غیرمنطقی و ورودی‌های میلیونی به برپایی مراسم اقدام می‌کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر