بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۷
کد خبر : ۱۱۵۹۶۸

همايون دارابي: شادي سهامداران براي رشد شاخص بورس در روز شنبه تنها يك روز پايدار بود و ديروز بار ديگر شاخص كل با ريزش سنگين مواجه شد.

در بازار ديروز معامله‌گران در حالي فعاليت خود را شروع كردند كه سخنان دكتر صالح‌آبادي رئيس سازمان بورس و ارسلان فتحي‌پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي شامگاه شنبه در مورد بازار سرمايه و نحوه تعيين نرخ خوراك گاز پتروشيمي‌ها اميدواري‌هايي را براي معامله‌گران ايجاد كرد، اما با شروع بازار عرضه‌هاي سنگين و يكنواخت برخي از معامله‌گران حقوقي و حقيقي موجب بروز نگراني مجدد در بازار شد تا دامنه افت قيمت حتي به صف فروش نمادهاي داراي ارزندگي بنيادي نظير بانك‌ها نيز برسد.
با توجه به شرايط كنوني، بازار چاره‌اي غير از تزريق نقدينگي براي جمع آوري عرضه‌ها و جلوگيري از ريزش‌هاي پله‌اي ندارد. از ديدگاه كارشناسان، بازار نيازمند حمايت جدي است، چرا كه بخش عمده‌اي از افراد حقيقي تازه وارد به بورس در زيان قرار گرفته‌اند و تداوم شرايط كنوني به ويژه در نمادهاي بنيادي به خروج نقدينگي از بازار منجر مي‌شود. در همين حال با گسترش دامنه خروج نقدينگي به سمت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و سبدگردان‌ها بازار با موج جديدي از عرضه‌ها به ويژه در نمادهاي بنيادي مواجه مي‌شود.
در بازار ديروز در تحولات مهم معامله‌گران شاهد برگزاري جلسه علني مجلس شوراي اسلامي بودند كه در آن تبصره هدفمندي يارانه‌ها از سوي مجلس اعلام وصول شد. دولت در اين تبصره رشد چشمگيري را براي قيمت حامل‌هاي انرژي در سال 93 پيش‌بيني كرده است كه مي‌تواند تاثير مهمي بر اقتصاد كشور برجاي بگذارد. در همين حال كميسيون تلفيق همچنين تا روز سه‌شنبه به نهايي كردن لايحه بودجه خواهد پرداخت تا از روز سه‌شنبه بحث در مورد لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي آغاز شود.
در بازار ديروز بحث در مورد نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و نظرات دولت و مجلس همچنان مورد توجه بازار بود. در اين رابطه دبيركل انجمن كارفرمايي صنعت پتروشيمي با اعلام اينكه در شرايط فعلي يكي از مهم‌ترين دلايل كاهش صادرات، افزايش عرضه محصولات پتروشيمي در بازارهاي داخلي است، تصريح كرد: ميزان محصولات عرضه شده در بازارهاي داخلي به‌منظور تامين مواد اوليه صنايع تكميلي پتروشيمي از ابتداي سال جاري تاكنون افزايش قابل توجهي داشته است.
اين مقام مسوول با يادآوري اينكه هم اكنون واردات هرگونه محصول پتروشيمي به داخل كشور متوقف شده است، بيان كرد: از اين رو در كنار توقف واردات، مجتمع‌هاي پتروشيمي به خوبي خوراك و نياز بازارهاي داخلي صنايع تكميلي پتروشيمي و پليمري كشور را تامين كرده‌اند. در بازار ديروز در گروه پتروشيمي، نماد هلدينگ پارسان با توجه به احتمال خريد سهام پتروشيمي پارس و در آستانه برگزاري مجمع پتروشيمي پرديس با خريدهاي خوبي مواجه شد.درگروه غذايي قند چهارمحال با تعديل منفي سود مواجه شد.
در گروه بانكي، بانك ملت زمان برگزاري مجمع افزايش سرمايه خود را اعلام كرد.بانك ملت 26بهمن ماه مجمع افزايش سرمايه برگزار مي‌كند.
در مجموع در بازار ديروز شاخص با 92/0 درصد كاهش مواجه شد كه معادل 763واحد بود با اين افت، شاخص به 81هزار و 906واحد و ارزش معاملات نيز به 252ميليارد تومان رسيد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر