بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر : ۱۱۵۹۸۲

افت و خیز جزء ذات بازار سرمایه است. نوسان جزو ذات بازار سرمایه است. همواره در بازارهای مالی افت و خیر وجود دارد. منتهی همواره بایستی ارزیابی سهامداران از روند بازار سرمایهبلند مدت باشد و نوسانات چند روزه ملاک ارزیابی بازار نیست بلکه روند بلند مدت باید مد نظر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر علی صالح آبادی با اشاره به سال 92 به عنوان سال استثنایی بازار سرمایه محدود کردن ارزیابی بورس فقط به شاخص کل را نادرست خواند و گفت: در بازار سرمایه شاخص های متعددی از جمله ارزش بازار، تعداد دفعات و حجم معاملات از جمله متغیرهای مهم ارزیابی بازار محسوب می شود.

وی در ادامه به آمارهای سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: امسال ارزش بازار بورس با 138 درصد رشد از 170 هزار میلیارد تومان به 406 هزار میلیارد تومان رسیده. در فرابورس از 50 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال با رشد 96 درصدی به 97 هزار میلیارد تومان رسیده. ارزش بازار سرمایه از 220 هزار میلیارد تومان با افزایش 2 و نیم برابری به 506 میلیارد تومان رسیده، حجم معاملات بورس و فرابورس با رشد 3 برابری 28 هزار میلیارد تومان به 107 هزار میلیارد تومان بالغ شده است، همچنین دفعات معاملات با رشد 3 برابری از 5 و نیم میلیون دفعه به18 و نیم میلیون دفعه رسیده است.

صالح آبادی با بیان اینکه امسال در بازارهای رقیب بیشترین بازدهی از آن بازار سرمایه بوده است، خاطرنشان کرد: نکته ای که در بازار سرمایه مهم است توجه به روند بلند مدت بازار سرمایه است چون در شرایط مختلف افت و خیز وجود دارد که البته برنامه ریزی هایی برای متناسب سازی قیمت ها و حرکت بازار با ارزش ذاتی شرکت ها انجام می گیرد.

رییس سازمان بورس با رد موضوع سلب اعتماد سهامداران به بازار سرمایه گفت: در تمام دنیا عوامل مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی روی بازار سرمایه اثر می گذارد. نوسان در بازار طبیعی است و چند روز بیشتر هم نبوده و اساساً نباید این نوسانات غیر طبیعی تلقی شود.

سخنگوی سازمان بورس تصمیمات بنیادی که روی سودآوری بنگاهها اثر گذار است را عامل مهمی در تغییر قیمت ها و افت و خیز شاخص کل دانست و گفت: افق اقتصاد کشور افق روشنی است و تلاش دولت و شخص رییس جمهور روشن کردن فضاهای سرمایه گذاری در کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجیاست به طوریکه در جریان اجلاس داووس رییس جمهور به درستی نکات مثبت سرمایه گذاری در ایران را روشن و تشریح کردند.

وی در ادامه گفت: برای اینکه این سرمایه گذاریها انجام بگیرد زیر ساختها و مشوقهایی برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی لازم است که بازار سرمایه به دنبال بالا بردن نقش خود در تولید ملی است تا بازار سرمایه به محلی برای تأمین مالی بنگاهها تبدیل شود که اتکای بنگاهها برای تأمین مالی فقط به بانک ها نباشند.

صالح آبادی با اشاره به شفافیت بازار سرمایه و نقش سازمان بورس در این خصوص افزود: اساساً هدف از سازمان بورس ایجاد شفافیت و حفظ و نگهداری منصفانهاطلاعات است علاوه بر اینکه دستکاری در بازار و گزارش های مالی چه از سوی شرکت چه از سوی هر نهاد دیگری جرم است.

دبیر شورای عالی بورس با اشاره به اینکه یکی از سازو کارهایی که به گزاشها اعتبار می بخشد حسابرسان است، گفت: اگر حسابرسان مستقل یا شرکت ها در صورت های مالی دستکاری کنند یا تغییرات غیر واقعی اعمال کنند قابل پیگیری است و شرکت و حسابرس هر دو مسوول اطلاعات غلط هستند.

وی درباره دخالت سازمان بورس در خصوص ایجاد صف های خرید و فروش برای کنترل بازار گفت: سازمان هیچ گاه دخالتی در این خصوص ندارد البته در شرایط خاص اگر لازم به حمایت از بازار و سهامدار باشد توصیه هایی به سهامدار عمده در جهت حمایت از بازار می شود اما دستکاری در صف های خرید و فروش و تعیین قیمت ها نمی شود.

رییس سازمان بورس در خصوص دلایل انتفاق تعدادی از شرکت های حاضر در بازار پایه فرابورس گفت: بازار پایه به موجب قانون برنامه 5 است و در این بازار پذیرش انجام نمی گیرد و همین امر فرصت هایی را برای دستکاری عده ای ایجاد می کند و انتقال این شرکت ها در اواخر ماه جاری با هدف کمک به بازار انجام گرفته است تا شرکتهایی که سهام شناور ازاد لازم را ندارد و شرایط حراج بودن را ندارد از حالت شرایط معاملات حراج به توافقی تغییر حالت بدهند این تغییر امکان دست کاری قیمت را تا حد قابل توجهی از بین می برد و بدین ترتیب نقدینگی از اینگونه سهم ها به سمت سهم های بنیادی تغییر مسیر می دهد.

صالح آبادی با اشاره به ابهامات دو صنعت پتروشیمی و معدنی ابراز امیدواری کرد که با تصمیمات خوب مجلس این دو صنعت که سهم قابل توجهی را در بازار سرمایه دارند به شرایط مناسب در معاملات بازگردند.

وی با بیان اینکه قیمت خوراک گاز هنوز در کمیسیون تلفیق تصویب نشده است، گفت: بر پایه شنیده ها مجلس قصد دارد اصولی را در این خصوص تدوین کنند که دولت بر اساس آن اصول بتواند روی خوراک قیمت گذاری کند که البته این اصول با اصل رقابت پذیری باعث جذب سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاری خارجی و توسعه تولید داخلی باشد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه بازار سرمایه از طریق تأمین مالی بنگاه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند نقش مهمی داشته باشد گفت: اتفاق مثبتی که هم اکنون رخ داده این است که سرمایه های زیادی در کشور به جای سرازیر شدن در بازارهای تورم زا مثل ارز یا مسکن به سمت بازار سرمایه سرازیر شده است و بنگاه ها از این فرصت استفاده می کنند.

سخنگوی سازمان بورس در ادامه به موضوع افزایش سرمایه شرکت ها در سال اخیر پرداخت و گفت: امسال15هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در شرکت ها انجام شده که تأمین این نقدینگی در جهت افزایش تولید و بازدهی مورد استفاده قرار گرفته است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به طراحی صندوق های پروژه برای تأمین نقدینگی مورد نیاز پروژه های در حال انجام بخش خصوصی تا قبل از شروع سال جدید اشاره کرد و گفت: در کنار ابزارهای قدیمی صندوق های پروژه، استصناع و اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام و اوراق اسناد خزانه اسلامی در اینده نزدیک به بازار معرفی می شود که این ابزرها سرمایه گذاری از محل هایی که تورم زا است را به بازار سرمایه هدایت می کند.

وی در خصوص اینکه آیا یکسان سازی نرخ ارز می تواند حاشیه سود شرکت ها را کم کند، گفت: در ایجاد سود فقط نرخ ارز مطرح نیست علاوه بر رشد اقتصادی بهتر سال آینده نسبت به سال جاری که خود باعث رفع رکود می شود، با حذف تحریمها هزینه واردات مواد خام و اولیه کاهش پیدا می کند که سر جمع مشکلی از جهت پایین اوردن سود شرکت ها ایجاد نمی کند و نگرانی در این مقولات وجود ندارد به عنوان نمونه در صنعت پتروشیمی هزینه مبادلات با حذف تحریمها کاهش پیدا می کند که این کاهش هزینه می تواند کاهش نرخ ارز را در سوددهی جبران کند.

بازار سرمایه در روزهای پیش رو

رییس سازمان بورس به سازو کارهای مدیریتی برای جلوگیری از بروز مشکل در وضعیت کلی بازار اشاره کرد و گفت: سهامداران عمده مراقبت لازم را از بازار دارند و همکاری لازم را برای اعتماد بخشی به سهامدارا حقیقی خرد انجام می دهند به عبارتی سهامداران حقوقی مراقب سهم هستند اگر قیمت سهم ها جای کاهش ندارند و به کف قیمتی رسیدند با خرید از ریزش قیمتی سهم جلوگیری می کنند.

وی در ادامه گفت: سهامداران عمده و خصوصی سازی نیز وقتی بازار آمادگی لازم را ندارندهیچ گاه دست به عرضه نمی زنند علاوه بر این با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از روز گذشته قیمت سهم خود را در یک بازه زمانی مشخص بیمه می کنند که این قیمت تضمینی در اولین روز انتشار اثرات مثبت خود را در بازار گذاشت که می تواند زمینه های اعتماد بخشی برای بازار سرمایه باشد.

صالح آبادی در ادامه از عرضه های اولیه شرکت نفت سپاهان هلدینگ سیمان بانک ملی، فولاد هرمزگان برق عسولیه مپنا و پالایشگاه کرمانشان تا پایان سال در بورس و فرابورس خبر داد و درباره زمان ورود سهام عدالت به بازار سرمایه گفت: برای ورود سهام عدالت به فرابورس یه سری کارهای عملیاتی برای فراهم شدن زیر ساخت های لازم انجام گرفته که بعد از مشخص شدن رویکرد مد نظر دولت درباره چگونگی عرضه سهام عدالت در بازار در قالب تدوین قوانین جدید یا بر مبنای قوانین حاضر خرید و فروش آن امکان پذیر می شود

در حال حاضر سهامداران سهام عدالت عضو شرکتهای تعاونی شهرستانی به حساب می آیند که در فرمول جدید اوراق سهام شرکتهای استانی یا واحد ها ی صندوق سرمایه گذاری به خود مردم واگذار می شود و به دنبال آن خرید و فروش آن در اختیار مردم قرار می گیرد.

دبیر شورای عالی بورس درباره پیوستن ایران به فدراسیونIOSCOگفت: با عضویتسازمانهای بورس در این فدراسیون سرمایه گذاران خارجی نیاز ندارند 2 هزار صفحه مقرارت کشورها از جمله ایران را بخوانند بلکه با عضویت در این فدراسیون معلوم می شود حداقل های لازم برای سرمایه گذاری در کشور مورد نظر وجود دارد و ایران با وجود اینکه هم اکنون هیچگونه مشکلی در خصوص استاندارهای فدراسیون ندارد اما به دلایلی سیاسی از پذیرفتن ما در این فدراسیون جلوگیری کرده اند.

رییس سازمان بورس در بخش پایانی گفتگو به7میلیون سهامدار ایرانی اشاره کرد و گفت: ایران در مقایسه با کشورهای همسایه از جمله ترکیه با جمعیت مشابه و پاکستان با دو برابر جمعیت بیشترین تعداد سهامدار و با37صنعت متنوع ترین بازار را در منطقه دارد که از نظر بازدهی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خلیلی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
سلام
شما که کار رسانه ای میکنید به این آقای یبفرمائید که 8سال بسه دیگه وقتی کل سهامداران نمیخواهند سایه تو سر این سازمان باشد خوب استعفا بده وبرو جای دیگر خدمت کن . چرا باعث خرابی و ویرانی این سازمان ونبض اقتصاد مملکت را برهم میزنی ؟؟؟؟؟ ضمنا این دارو دسته اش را هم از این سازمان ببرد بسه دیگه این همه به خود واطرافیان خدمت کردن!!!!
mm
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
سلام صبح بخیر میشه مرحمت کنید به فکر بورس باشی که سرمایه ها نصف شده تا چشم انداز اقتصاد روشن همین چشم انداز بورس و روشن و مثبت کنید چشم انداز اقتصاد روشن کشور پیشکش
بابک
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
روشن تر هم میشه
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
جمله بریم جلو ببینیم چی میشه یادت رفت
سعید
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
جناب صالح آبادی شاخص واسه تو و این سهم های قرمز مال ما
رضا
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
ولی اقای ... چشم انداز آینده شما تاریک است ...د زدید به بورس ، سرمایه و اعتماد مردم
به نظر من یکی از بزرگترین اشتباهات اقای روحانی تثبیت شما در جایگاهتان بود مدیری که بیشترین مدت تکیه بر مسند مدیریت را در دوران ...داشت مدیر م..بود چرا که .... اصولا مدیران خود رای و تصمیم گیر را برنمی تافت و دنبال مدیران حلقه به گوش بود و مدت زمامداری شما نشان دهنده میزان حلقه به گوشی شما بود
بهمن
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
براثرمديريت بسيارغلط مسئولين بورس وايجاد زمينه هاي رانتخواري ودسيسه هاي دست هاي نامشهود و.... وضعيت بورس شديدا" دچارريزش شاخص وبحران شده كه متضررين اصلي،سرمايه گذاران خردحقيقي اند. در حاليكه سرمايه هاي سرمايه گذاراني مثل من دراين مدت بسيار كوتاه ،آب رفته ونصف شده ، آقايون مسئول ، با قيافه حق بجانب ، فقط به افاضه فضل مشغولند؟!!.
ali
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
ای کاش یه خورده عمل به چشممون میومد
همه میدونن این پایین امدن علتش دستوری شما نمی خواین کاری کنید!!!!!!!!!!!!!!!
احسان
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
آقا ذات بازار میدونیم چیه ولی نه اینجوری مگه جنگه که ذات بازار ترکیده
Robin
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
رو که نیست.سنگ پا قزوینه
محمود
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
با سلام جناب آقاي دكترصالح آبادي عزيز قيمت اكثر سهامها به قيمت 5-6 ماه قبل برگشته يعني بازده در اين مدت صفر اين بلند مدتي كه ميفرمائيد يعني چند سال ديگر لطفا مشكلات را اطلاع رساني كنيد
بهنام
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹
باباکارشناس مسایل اقتصادی...
بهرام
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
جنا ب آقاي صالح آبادي حرف شما درست است نوسان جز ذات بازار است ولي نوسان واقعي نه نوسان ساختگي اين بازار به سهامداران واقعي و بلند مدت خيانت ميكند به عنوان مثال من سهامدار سهمي را به انگيزه نگهداري در قيمت 270 تومان خريدهام حالا قيمت سهم شده 174 تومان دلال عزيز در 270 فروخته پول خود را از بورس خارج كرده رفته در بازارهاي ديگر سود ميكند و بعد از مدتي همان سهمي را كه من خريده ام 270 ميخرد 130 و اين سهم رشد ميكند ميرسد به 230 ميفروشد و باز قيمت سهم را ميكشد پايين و من سهامدار بلند مدت فقط حرص ميخورم و زيان ميكنم و دلال عزيز سود و كيف پس نوسان خوب است نه دلالي جناب آقاي صالح آبادي هر چه سريعتر فكري به حال بورس بكنيد تا من سهامدار واقعي هم سرمايه ام را از بورس نكشم بيرون
محمدامين كياني
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
جناب آقاي دكتر صالح آبادي، نوسان جزو ذات بازار سرمایه است اما نه اينكه تمامي نمادها (بيش از 99دصد) منفي 4 و 5 % (كف قيمتي) معامله شوند. لطفا بجاي بيان چشم انداز اقتصاد كشور به شفاف نمودن اطلاعات و رفع ابهامات بازار سرمايه فكر و اقدام عملي كنيد
@
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
احوال آقاي شاخص آبادي
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
بذار دهنمون باز نشه
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
1-سم پاشی سایت شما علیه سهام های گروه های مختلف برای سرازیر شدن سرمایه به بخش سهام خودرویی 2- مصاحبه های ضد و نقیض سایت فارس و تسنیم در مورد خوراک پتروشیمی با آقای صدر
3- عدم حمایت حقوقی ها برای حمایت از سهم ها برای تحت فشار قرار دادن کمیسیون اقتصادی مجلس
4- دید کوتاه مدت سرمایه داران جزء برای فرار از زیان

5- تعدیل های منفی سنگین برخی قطعه سازان خودرویی و بحث کاهش قیمت خودرو

6- عدم توجه کمیسیون اقتصادی به شرایط کشور و حمایت از صنایع برای ارزآوری و کاهش تورم که در نهایت به سودهمه مردم است.

از عوامل مهم افت دسته جمعی بازار می باشد.
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
با سلام
آقای صالح آبادی اگر شرکتهای بازار پایه از اول شرایط حراج نداشتن پس چرا بهشون اجازه دادی در بازار پایه معامله بشن؟؟؟؟؟؟
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
با سلام مجدد
لطفا این سوال از آقای صالح آبادی بپرسین اگه ممکن است دلیل مثبت بودن بازار سرمایه در روز شنبه به خاطر مناظره تلویزیونی ایشان نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مرتضی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
...... ابادی نوسان جزو ذات بازار سرمایه است


مردک این نوسان است یا سقوط ازاد؟
کارگزار
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
منظور شما از چند روز همین دو هفته ی اخیره
آره بابا
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
آره بابا با اين وضع بورس آينده كشور مثل ذغال روشن است
نیمروز
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
به فکر بازر باش و فقط برو سرمایه ها پرید تو رو خدا قدرت به جا نمیمونه چیزی که باقی میمونه خوبیه
مرتضی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
عجب ...که استعفا نمیدی و محکم به میز چسبیدی !
خیلی پول و رانت داره نه ؟
دلت نمیاد ولش بدی ؟
عوض اینکه استعفا بده تازه داره مصاحبه میکنه جلل الخالق ...!
مهدی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
دیگه حالم از این شعارهای این بشر داره بهم می خوره هی قول و شعار الکی