بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹

دستیابی به شاخص موگابه ای در بورس/پیشنهاد مناظره در خصوص شاخص

کد خبر : ۱۱۵۹۹۵
شاخص کل بورس از اوایل سال 87 با پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب شورای عالی بورس معرفی گردید و تاکنون این نماگر که در برگیرنده بازده نقدی و قیمتی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است، توانسته در بالاترین سطح خود به کانال 90 هزار واحدی نزدیک شود.

به گزارش بورس نیوز، این نماگر در حالی برخلاف شاخص قبلی یعنی TEPIX نه تنها از نظر قیمت ها بلکه از محل سود تقسیمی شرکت ها نیز تعدیل می یابد که مبالغ حاصل از سودهای تقسیم شده هر ساله در نماگر مذکور انباشت شده و هر روز موجب متورم شدن آن می شوند.

اما نکته مهم در خصوص این نماگر وجود برخی ایرادهای اساسی و بنیادی است که به نظر می رسد طراحی آن چندان مهندسی شده نباشد. چراکه اعمال ارقام ناشی از سودهای تقسیمی در مجامع صاحبان سهام در این شاخص از گذشته تاکنون موجب می شود که حتی در صورت عدم تغییر در قیمت سهام و حتی صفر شدن آنها نیز این شاخص باز هم صفر نشود.

همچنین سود تقسیمی شرکت ها در حالی پس از برگزاری مجامع عادی سالیانه در رقم شاخص کل اعمال می شود که بسیاری از آنها حتی در مدت قانونی تعیین شده یعنی حداکثر هشت ماه پس از برگزاری مجمع نیز به سهامداران خود سودی پرداخت نمی کنند؛ حال آنکه در فصل برگزاری مجامع، شاخص مذکور با بزرگ نمایی بیش از حد مواجه می شود.

چنانچه از این مشکل نیز بگذریم، در بحث تغییرات قیمتی نیز در حالی میانگین وزنی قیمت ها محاسبه می شود که در اکثر شرکت ها میزان سهام شناور آزاد آنها بسیار پایین است. حال آنکه براساس فرمول فعلی ارزش کل هر شرکتی در احتساب رقم شاخص کل اعمال می شود.

جدا از اینکه تنها رقمی در حدود پنج تا 10 درصد سهام اکثر قریب به اتفاق شرکت ها به صورت شناور آزاد در بازار قابلیت معامله دارد. بطوریکه در بسیاری از موارد بخشی از سهام شرکت ها نیز به صورت وثیقه نزد بانک ها بلوکه بوده و قابلیت معامله ندارد؛ اما ارزش کلی آنها در رقم شاخص اعمال می شود. همچنین بخشی از سهام موجود در بازار به سهام عدالت تخصیص داده شده و در عمل قابلیت معامله را ندارد.

به عنوان مثال اگر هلدینگ خلیج فارس که ارزش بازاری آن حدود 40 هزار میلیارد تومان است، با رشد چهار درصدی قیمت سهم خود طی یک روز، به تنهایی می تواند شاخص کل را مثبت کند. بدین ترتیب به نظر می رسد فرمول کنونی چندان آیینه تمام نمای بورس نیست و گواه این مدعا را می توان در افت حدود هفت درصدی این نماگر طی هفته اخیر در مقابل کاهش بیش از 30 درصدی قیمت سهام دانست.

در این شرایط اگر به فرض محال، طی یکسال معاملاتی شرکت ها هیچ سودی تقسیم نکنند، رقم شاخص که تنها از محل تغییر قیمت ها محاسبه شده، نسبت به سال پیش از آن صحیح خواهد بود.

اما براساس فرمول کنونی و انباشته شدن سود سال های متوالی در رقم این نماگر، به وضوح مشخص است که شاخص کل در اقتصاد تورمی ایران به سمت بی نهایت میل خواهد کرد. یعنی با استفاده از این فرمول شاید در اقتصاد تورمی ایران بتوان طی سال های آتی شاخصی زیمباوه ای یا موگابه ای را نظاره گرد بود. بگونه ای که به جای حذف صفر از پول ملی بایستی به دنبال پاک کردن صفرهای پرتعداد رقم شاخص کل باشیم.

از این رو این نماگر نمی تواند به درستی معرف وضع کنونی بازار و نیز کلیت اقتصاد کشور باشد. اما اگر همچنان علاقه به حفظ شاخص فعلی است، بهتر به نظر می رسد که شاخص بازده نقدی یعنی TEPIX نیز همزمان با شاخص بازده نقدی و قیمت به سرمایه گذاران اعلام شود.

در اینجا این سوال مطرح است که چرا بزرگان بورس نیویورک شاخص های متفاوتی را طراحی کرده و این نماگرها در میان سرمایه گذاران این بازارها نیز به محبوبیت قابل توجهی دست یافته اند.

علت این امر را می توان در نمایش واقعیات بازار در شاخص هایی همچون S&P و نزدک دانست. حال آنکه شاخص TEDPIX چندان گویای واقعیت های موجود در بازار ما نیست. زیرا در سال جاری که رشد اقتصادی کشور ما منفی و حدود پنج درصد بوده، شاخص تا نزدیکی مرز 90 هزار واحدی نیز پیش رفت و اگر وضع به همین منوال پیش رود با توجه به پیش بینی رشد اقتصادی مثبت در سال آتی، بایستی در انتظار رشدی قابل توجه در این شاخص باشیم.

همچنین لازم است به مدیران و مسئولان بازار سرمایه یادآوری شود که بالا رفتن یا پایین آمدن شاخص ارتباطی به صلاحیت و عملکرد آنها ندارد و بایستی به مؤسسات خصوصی نیز این اجازه را داد تا شاخص های مناسب تری را طراحی و به فعالان بازار سهام اعلام کنند تا بتوان با استفاده از نماگرهای دیگر مشکلات موجود را رفع کرد. همانطور که در بورس های معتبر دنیا نیز شاخص های مختلفی طراحی و به سرمایه گذاران معرفی می شود.

با این اوصاف و با توجه به دلایل عنوان شده به نظر می رسد نحوه محاسبه شاخص کنونی صد در صد مغایر با وضعیت بورس است و هر یک از مسئولین که ادعا دارند فرمول محاسباتی این نماگر صحیح است، می توانند در یک مناظره از ادعای خود دفاع کنند.

در پایان این گزارش می افزاید، به نظر می رسد طراحی شاخصی براساس سهام شناور آزاد واقعی شرکت ها و نه با لحاظ کردن سهام مدیریتی آنها، بتواند شرایط کنونی بازار را بهتر و دقیق تر بیان کند و شاید تا زمان طراحی چنین نماگری بتوان شاخص بازده قیمتی را که در گذشته استفاده می شده، منتشر کرد؛ چراکه شاخص TEPIX در مقایسه با TEDPIX واقعیات را بهتر نمایان می سازد.

در این راستا بورس نیوز به عنوان سایت خبری و تحلیلی فعال در حوزه بازار سرمایه آمادگی خود را برای معرفی و شاخصی مجزا از شاخص های کنونی اعلام می دارد و این اقدام می تواند توسط سایر مؤسسات خصوصی نیز پیگیری شود تا فعالان بازار سهام در بلندمدت و به صلاح دید خود، از میان آنها شاخصی را که بیشتر نشان دهنده واقعیت باشد، انتخاب کنند.

اشتراک گذاری :
گزارش خطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
لیلا
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
ای ول به این حماسه اقتصادی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسن
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
حماسه اقتصادی
شکرستان
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
احسنت.حرف دل منو زدی.بیشتر از یک ساله که من این قضییه رو به اطرافیان توضیح میدم ولی میگن این طوری نیست.ممنون از این مطلب آگاهی بخش.
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
ﺍﯾﻦ ﯾﻪ ﺑﺎﺯﯾﻪ
ﻣﯿﺨﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺩﺭﺳﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎﺯﯾﻪ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻗﯿﻤﺘﻬﺎ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺑﺸﮑﻮﻧﻦ ﻭ ﺗﻮ ﮐﻒ ﺑﺨﺮﻥ !
ﻣﺎﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﯾﻢ ﻭ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺿﺮﺭ ﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﻮﺍﺳﻤﻮﻥ ﺟﻤﻊ ﺑﺎﺷﻪ
ﺍﻻﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺧﻮﺩﻣﻮﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻣﻔﺖ ﻣﯿﺒﺎﺯﯾﻢ
ﯾﮑﻤﯽ ﺻﺒﺮ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺻﻒ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﮑﻨﯿﻢ
سعید
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
مطلب آموزنده و مفیدی بود . اگر ممکنه فرمول دقیق محاسبه شاخص فعلی را منتشر کنید.
متشکر
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
ﺍﻻﻥ ﻣﺸﮑﻞ ﺧﻮﺩﻣﻮﻥ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻣﻔﺖ ﻣﯿﺒﺎﺯﯾﻢ ﻭ ﺑﺎﺯﯾﭽﻪ ﯾﻪ ﺳﺮﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩ ... ﺷﺪﯾﻢ
ﻣﺎ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﺮﺩ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﻫﺮﮐﺪﻭﻣﻤﻮﻥ ﮐﻮﭼﯿﮑﯿﻢ ،ﺍﻣﺎ ﺍﮔﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﻢ ﺑﺪﯾﻢ ﻭ ﺳﻬﻤﺪﺍﺭﺍﻥ ﻫﺎﻣﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﺎ ﻗﯿﻤﺘﻬﺎﯼ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﻮ ﺻﻒ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﺰﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﮐﻤﯽ ﺻﺒﺮ ﮐﻨﯿﻢ ﺷﺎﯾﺪ ﻓﺮﺟﯽ ﺑﺸﻪ
ﻋﻠﯿﺮﺿﺎ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
ﺻﻒ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﮑﻨﯿﻦ!!!
ﺍﺭﺯﻭﻥ ﻧﻔﺮﻭﺷﯿﺪ
ﺻﺒﺮ ﺻﺒﺮ ﺻﺒﺮ
بازنده
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
به حقیقت درعدل ار دراین بام وبر است به چنین عدل وبه دیوارودرش باید....
حمید
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
حماسه اقتصادی شده حماسه افتضاحی
سورنا
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
ایران کشور وارنه هاست بورس مهندسی کردن توسط مسئولین مربوطه اینم با این تعریف شاخص که معلوم نیست از کجا درآوردن نتیجه این که میبینین دخالت دولت مجلس بکنار
مسعود
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
سلام
ممنون که این مسئله رو مطرح و موشکافی کردید ؛ فکر کنم با طرح یه نظرسنجی از نظر همه اگاهی پیدا کرد بد نباشه ؛باز هم ممنونم
سپهر
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
واقعا بنده که اقتصادخوانده هستم برام هیچوقت قابل هضم نبوده این شاخص.در تمام دنیا براساس فرمول لاسپیرز وشاخص قیمت شاخص بازار محاسبه میشه اون هم در اقتصادی که ابر تورمی مثل ایران نداشته باشه.امیدوارم بزودی این شاخص واقعی شه که باعث توهم خیلیها شده بود وبرا امثال بنده به جوک تبدیل شده بود.
متضرر
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
جناب بورس نيوز تو هم در اين جنايت دخيلي...
عظیم
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
با سلام
به نظرم یک نظر سنجی در مورد دلیل افت بازار در سایت قرار دهید تا بشود با مدرک در مورد افت بازار نظر داد
سام
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
بازي دروني فروش "

تا فروش صورت نگيرد ، اتفاقي نمي افتد .
فروشندگان از جمله مهمترين افراد بورس هستند.
بدون فروش بورس در سكون فرو مي رود . امروز بازار به این سکون علاقمند است.
فرشید
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
بدین ترتیب به نظر می رسد فرمول کنونی چندان آیینه تمام نمای بورس نیست و گواه این مدعا را می توان در افت حدود هفت درصدی این نماگر طی هفته اخیر در مقابل کاهش بیش از 30 درصدی قیمت سهام دانست.(ایو باید به کی بگیم متاسفانه توی بازار افزایشی بازدهی سبد سرمایه گذاران کمتر از بازدهی بازار بود)
فرشید
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
بدین ترتیب به نظر می رسد فرمول کنونی چندان آیینه تمام نمای بورس نیست و گواه این مدعا را می توان در افت حدود هفت درصدی این نماگر طی هفته اخیر در مقابل کاهش بیش از 30 درصدی قیمت سهام دانست.(ایو باید به کی بگیم متاسفانه توی بازار افزایشی بازدهی سبد سرمایه گذاران کمتر از بازدهی بازار بود)
علي
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
سال 87، باز هم دستكاري آمار و ارقام به نوعي در شاخص بورس نمايان شد.
peyman
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
سلام
خداوند در قرآن کریم میفرماید ماسرنوشت هیچ گروهی را تغیی نمیدهیم مگر اینکه خود بخواهند.پس ماحقیقی هاحودمون داریم به این شایعات دامن میزنیم تا دست از این کارا بر نداریم چوبشم میخوریم.تا حوصله و صبر خرج نکنیم هیچ اتفقی نمیافته..پس صبر صبر صبر صبر صبر
بهمن
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
دوستان عزيز .صبر.صبر.صبرررررررررررررررررررررررر لطفا.
علی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
آفرین بر بورس نیوز ، شاخص آینه تمام نمای اقتصاد و تمامی نمادها باید باشد .
بورس نیوز اکثر اهالی بورس از دیدگاه شما حمایت می کنند .با تشکر
سینا
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
تا وقتی شاخص وسیله ای در دست کاندیداهای ریاست جمهوری برای تبلیغ خودشون باشه بیش از این نباید انتظار داشت
محسن
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
اونایی که می گویند نفروشید تا قیمتها ثابت بشه می دونند که 7 میلوین نفر طرفند که خیلی هاشون دم عیدی به پول نقد نیاز دارند آقا اگه دولت وارد نشه بهار فارسی بعید نیست اتفاق بیافته.
علیرضا آذرکیش
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
از ماست که بر ماست...
شما دوستان که میاید میگین بورس ال بل دولت فلان بیثار اصلا چرا چولتون اوردین تو بورس؟؟؟
همینایی که الان میاین میگین چرا وقتی بازار سراسر مثبت بود که کیف میکردین و به انخاباتون افتخار میکردین؟؟؟
یعنی شما نمیدونستین این سهمش دارن کاذب بالا میرن؟؟؟
موقع مثبت از هر سایت و روزنامه و خبر گذاری شایعات مثبت میاد وقتی منفی میشه همه جا شایعات منفی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از ماست که بر ماست....
احمد
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
واقعا دوستانی که در بازار اوراق بهادار فعالیت می کنند ، فکر نمی کنند ان چه بازاری است که در زمانیکه شرکتهای بزرگ (نمی خوام اسم ببرم)ماههاست تولیدشون کم شده فروش به حداقل رسیده و قیمت فروش محصول کاهش قابل توجه داشته بحث افزایش قیمت تمام شده را دارند و .... چگونه سهام این شرکتها رشد می کنه و خریداران عزیز هم سر و دست می شکنن برای خرید . قطعا باید به همچین روزی فکر می کردند . البته این به معنی این نیست که مقصر سهامداران هستند بلکه به این معنی است که شاخص تعریف شده معلوم نیست با چه استدلالی طراحی شده که راه خودش رو می ره .
احمد
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
واقعا دوستانی که در بازار اوراق بهادار فعالیت می کنند ، فکر نمی کنند ان چه بازاری است که در زمانیکه شرکتهای بزرگ (نمی خوام اسم ببرم)ماههاست تولیدشون کم شده فروش به حداقل رسیده و قیمت فروش محصول کاهش قابل توجه داشته بحث افزایش قیمت تمام شده را دارند و .... چگونه سهام این شرکتها رشد می کنه و خریداران عزیز هم سر و دست می شکنن برای خرید . قطعا باید به همچین روزی فکر می کردند . البته این به معنی این نیست که مقصر سهامداران هستند بلکه به این معنی است که شاخص تعریف شده معلوم نیست با چه استدلالی طراحی شده که راه خودش رو می ره .
سمیرا
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
من همون روز اول افت شاخص سرمایه ام رو بیرون کشیدم
صادق اکبری
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
با سلام من هم توی نحوه محاسبه شاخص موندم چون سبد سهام خودم بررسی کردم آفاتش رسیده به وقتی شاخص روی48000 بوده،تازه سبد من اکثرا از سهامی که روی صعود شاخص تاثیر داشت.
ابوذر
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
دوستان حرفه ای باشید حرفه ای عمل کنید گذشت زمان تمام مشکلات را حل میکند ولی هوشیار باشید سود در انتظار است
مهدی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
علاوه بر ایرادات فوق، این را هم اضافه کنید که شرکت های سرمایه گذاری هم در شاخص سهم دارند، و باعث احتساب مضاعف تعییرات مربوط به یک شرکت خاص می شوند.

در کشورهای دیگر تغییرات قیمت شرکت های سرمایه گذاری دخالتی در شاخص ندارد....
مهران
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
خدايا شكرت.تو اوج قيمتها سهام هايم را فروختم و بالاخره تونستم با پولش خونه بخرم اونم تو اوج ركود و سكون بازار ملك و مسكن. به شما هم پيشنهاد ميكنم كه هر چه زودتر از اين بازار بورس بكشين بيرون و تو بازار ملك سرمايه گذاري كنيد. مسكن سال آينده ميتركونه.
اونها كه تو قيمت بالا خريدن از چشم ما نبينند اولا اين اتفاق شانسي براي من پيش اومد ثانيا خودشان بايد چشم و گوششان را باز ميكردند و كوركورانه با ايجاد صفهاي خريد كاذب و كذايي نميرفتن توش كه سهم بخرند حالا هم نبايد غصه بخورن چون خود كرده را تدبير نيست. خدا حافظ بورس- خداحافظ بورس نيوز مكار و حيله گر.
محمد
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
نوشته شما کاملا بی منطق و بی اساسه و کاملا مشخصه حتی یکبار هم نحوه محاسبه شاخص را مطالعه نکرده اید
safari
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
سلام مشکل اصلی ما تازه وارد های بورس هستیم کم تحمل و عجول یه مدت تو صف خرید بودیم حالا تو صف فروش !!!
داریوش
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
شاخص کل روی چند نماد میچرخه و اونم با نظر و صلاحدید مدیران بورس بالا و پایین میان
ایران
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۳
من به دوستان بورسی میگم که این طبیعت بازاره.اما اینکه ریزش بیش از حده انتظار بود یک دلیلش غیر حرفه ایها و تازه واردهای بورس هستند که پولهاشونو از دلارو سکه آوردن تو بورس و همیشه غیر حرفه ایهاسهمو از ارزش ذاتیش دور میکنند(یا بالاتر یا مثل الآن پایینتر میبرند).اتفاق خوب که در پس این روزهای منفی هست خارج شدن این افراد از بازاره.همیشه برای سود خوب باید در دریایی از خون خرید کرد.
مجید
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
با سلام: حقیقی ها به دنبال سرمایه از دست رفته خود هستند و می گویند حقوقی ها چرا با ارائه سهام بیش از حد ریزش قیمت سهام ها را بوجود آوردند و می آورند، ولی در این بین عده ای از آقایان دم از صحیح نبودن شاخص می زنند، سود شرکتهای حقوقی با احتساب افزایش قیمت ارز و فروش کالاهای تولیدیشان بالا رفته و حال با یک ترفند زیرکانه شروع به عرضه سهام خود به قیمت پائین می کنند، حقوقی ها نیز با ترس از ادامه روند شروع به فروش سهامهای خود می کنند غافل از اینکه شرکتها پول کافی دارند و سهام برایشان ارزشمنتر است و شروع به جمع آوری سهام می کنند، کما اینکه سهامهایی مانند غگل نیاز به پول ندارند و عرضه سهام نمی کنند، تمام شرکتهایی که در بورس ارئه سهم می کنند به دلیل کمبود نقدینگی است ولاغیر، حال برای سرمایه های از دست رفته مردم حقیقی حقیقتآ آقایان مسئولین چه جوابی دارید؟
احسان
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
4 ساله سهام خرید و فروش میکنم تا الان اینجور سقوط شاخص رو ندیدم حتی اون موقع که احمدی نژاد قهر کرده بود اینقدر سقوط نکرده بود
شهرام
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
یک از دلالان بازار سرمایه همین بورس نیوز است که هر سهمی که در پرتفوی خود داشت به شدت تعریف و تمجید می کرد. همین بورس نیوز یکی از عوامل تخریب شاخص هست
رمضان
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
ای یکی حرف دل مونو زد من توی خانواده و اطرافیان به همه توضیح میدم قضیه چیه ولی همه اونا بهم میخندن میگن تو هنوز بچه ای چیزی نمی فهمی ای خدا پس شما هم با من هم عقیده هستین
وحید
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
از وقتی فارس اومد تو بورس داستان شاخص غم انگیز شد!!!!
شروین
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
بجای محاسبه شاخص بر اساس متوسط حسابی باید آنرا بر اساس متوسط هندسی محاسبه کرد. بدین ترتیب روند تغییرات شاخص تصحیح میگردد. بعبارتی بجای محاسبه مجموع افزایش/کاهش وزنی قیمت سهام شرکتها و سپس تقسیم عدد حاصله بر مجموع تعداد سهام کل شرکتها، بایستی: مجذور مجموع مربعات رشد/کاهش وزنی قیمت سهام شرکتها محاسبه و بر مجموع تعداد سهام کل شرکتها تقسیم گردد.
ابراهیم
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴
همه ما به طور متوسط 15 الی 20 درصد ضرر کردیم ولی شاخص خیلی کمتر پایین آمده این نشاندهنده اشتباه بودن محاسبات شاخص است.
حامد عقیلی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
باسلام.میخواستم علت عدم نمایش نظرات خود را در این بخش بدانم
مهدی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵
تشکر بورس نیوز گرامی
اگر این شاخص قلابی بردارند و شاخص اصلی بگذارند سرمایه گذاران بیشتری جذب بورس میشود
حالا فکر میکنند بورس حبابی است چون مقدار شاخص زیاده
دیگه نمیدانند که این شاخص من در اوردی
شاخص قیمت نیست
رسول
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۷
با سلام خدمت شما بزرگواران
تشکر میکنم از شما بخاطر این گزارش ولی یه نکته رو بگم چرا در طول این 11 ماه که شاخص مثبت بود و بقول ...شاخص ما رشد 133 درصدی داشت هیچکس به فکر تهیه این گزارش نبود چرا اون موقع که مثبت بود بورس 24 نیومد یه نامه واسه مجلس بنویسه که جلوی رشد رو بگیره ولی حالا اومده...
ببینید این فقط یه موفعیت بسیار عالی واسه حقوقیا شده میگی نه بیا برو همین الان نگاه کن چافست خرید حقوقی امروز100درصد بالاس خرید حقوقی 99درصد کپارس خرید حقوقی 100 درصد کسرام خرید حقوقی 100درصد کهمدا خرید حقوقی 99 درصد آقا جون این حقوقیا دارن سهم هارو مفت از دست ما میخورن قورت میدن نمیخرن قضاوت با شما دوستان
امیر حسین
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۷
با توجه به اینکه این افت شاخص بدون علت !!! صورت می گیرد شایسته است بورس نیوز به عنوان حامی سهامداران خرد با برخی مسئولین کشوری وارد گفتگو گردد که در صورت خروج سیا نقدینگی از بورس عواقب آن برای کشور زیانبار خواهد بود
ل
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰
تو ایران همه چیز به دروغ گفته میشه شاخص هم مثل همه چیز
چه بالا بره چه پایین بیاد
چیزی که مهمه اینه ایا سهامی که داری با ارزشه اگه اره نگه بدارش
مهرداد
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۱
هميشه نياز است كه انسان را وادار به فكر و انديشه ميكند خوشحالم كه در بازار بورس هم اين نياز بوجود آمده و باعث شده فكر و انديشه جهت بهبود شاخص كل صورت گيرد من هم به نوبه خودم از اين حركت حمايت ميكنم
Hamid
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۱
دوستان عزیز انتقاد شما کاملا بجا نیست .
در شاخص بورس آلمان DAX نیزبه همین طریق ایران محاسبه می شود.
جواد
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۵
سلام دزدي كه توي مملكت مرسوم است اينم يه نوعش هست
علیرضا
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷
اگر شاخص واقعیت را نشان میداد شاید امروز باید روی 71000 می ایستاد.

حسام
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
سلام ، آقا شاخص چه دخلی داره با سبد ما؟
سبد ما تو 30 درصد ضرره ، شاخص چی؟
شاخص مثبت هم که میشه تازه سهام ما متعادله
mtn
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳
مگه الان شاخض آزاد شناور نداریم؟؟روند کلی اون هم مثل شاخص کل هستش
بورس باز
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳
یه روند مثبت کوتاه مدت تا قبل از اخر سال انتظار میره
بورسی
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۶
بورس نیوز آتش بیار معرکه بوده است
علیرضا مطمین
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۳:۴۲
احسنت آفرین واقعا لذت بردم موفق باشید
علی
سه‌شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲
این شاخص به منظور بزرگنمایی بورس طراحی شده نه نشان دادن واقعیت بازار
mehdi
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
باسلام ما باید بوسیله اینچنین نظریه هایی که به منطق نزدیکتر است به بازاری شفاف ومنطقی وعلمی برسیم
mehdi
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
باسلام ما باید بوسیله اینچنین نظریه هایی که به منطق نزدیکتر است به بازاری شفاف ومنطقی وعلمی برسیم
بهلول
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
چه نیازی به تایید یا رد کردن بورس دارید، به نظر بنده با توجه به اینکه به دولت و کارهای دولتی نمی توان امید بست، لذا با وجود کارشناس و تحلیلگران . کارشناس خبره موجود در بازارهای مالی ایران، به نظر میرسد این شرکتها و افراد باید دست به کار شده و نماگرهای خاص خودشان را طراحی کرده و به بازار معرفی کنند و در سایتهای خودشان به نمایش بگذارند و در ضمن تحلیلهای تکنیکال خود را نیز بر اساس این نماگرها بیان کنند و در طولی چند ماه تا یک سال کاملا مشخص خواهد شد که کدام نماگر و شاخص منطبق تر بر واقعایت بازار و اقتثاد کشور است و لذا افرا حقیقی و شرکتهای فعال در بازار سرمایه نبایستی معطل دولت و سازمان بورس شوند و سریع باید دست به کار شوند، نه تنها در این مورد بلکه در بقیه موراد. مثالی خدمت شما عرض کنم، مثلا شاید شما باودر نداشته باشید که ما اکنون دو وزارت آموزش و پرورش داریم!! یکی دولتی ودیگری که همان فعالیت بخش خصوصی در آموزش و پروروش است و از اتفاق دو دهه است که این آموزش و پرورش گوی سبقت را از وزارت آموزش و پرورش دولتی گرفته است و که مثال بارز ان همین موسسات خصوص هستند مثل قلم چی و گاج و کانون... ولی متاسفانه در بازار سرمایه خیلی افراد حقیقی و حقوقی واقعا خصوصی وابسته به دولت و بی رمق حرکت میکنند. وقتی اطلاعات معاملات و قیمتها و فایلها همه در دسترس هستند، که دیگر نیازی به حساب کتاب و دو دوتا پهار تای یورس نیست، خودتان نرم افزار و سایت و شبکه راه اندازی کنید و نمودارهای و شاخصهای خود را داشته باشید و در طول زمان مشخص میشود که حقیقت چیست و کدام درست تر جواب میدهد. به نظر شما آیا راه اندازی سایتی قدرتمند تر و بسیار مجهز تر سایت بورس که با شاخصهایی با تعریف متفاوت و نمودارهای مجهزتر کار کند و تحلیلهای تکنیکی اتوماتیک انجام دهد، آیا کار سختی است!؟ یا به نظر شما افراد با سواد و متخصص در زمینه بازار سرمایه که با اصول ریاضی و آماری اشنایی کافی داشته باشند کم است!؟ البته قبول دارم که متاسفانه علیرغم وجود افراد با تجربه و سواد و تحلیل گر در بازار سرمایه ما، متاسفانه همه از کمبور سواد ریاضی و علم آمار و عدم تیز هوشی کافی رنج میبرد، چون نخبه های کشور بیشتر جذب رشته هایی مثل مهندسی و پزشکی و.. میشوند(البته نه همه رشته های مهندسیها و نه همه پزشکیها) و افراد فعال در علوم اقتصادی کشور متاسفانه از ضریب هوشی پایین تری برخودار هستند ولی به این حال کاری که در بالا تشریح شد کاملا شدنی و ساده است.
امیر
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
با سلام:در مدت چند ماهی که کامنتها سانسور شده بودند خیلی کم به سایت بورس نیوز میامدم .امشب بعد از ماهها سری به سایت زدم واز دیدن کامنتها شوکه شدم.امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.