بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر : ۱۱۶۱۵۳

به گزارش خبرنگار مهر، با آغاز تعلیق برخی از تحریم‌های صنعت پتروشیمی ایران و آزادسازی صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به بازار اتحادیه اروپا، استخراج و پالایش ذخایر نامتعارف گاز در ایالات متحده آمریکا به یک چالش جدید برای تمامی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز و پتروشیمی تبدیل شده است.

از این رو همزمان با برنامه ریزی به منظور افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به بیش از 100 میلیون و راه اندازی بیش از 70 طرح و پروژه جدید پتروشیمی، ائتلاف جدید سابیک عربستان سعودی به عنوان رقیب پتروشیمی ایران با ایالات متحده آمریکا زنگ خطر را برای پتروشیمی کشور به صدا درآورده است.

برآوردهای انجام گرفته حاکی از آن است که تولید گاز از شیل گس‌ها تا سال 2017 میلادی صادرکنندگان بزرگ محصولات پلیمری و پتروشیمی جهان را هم به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گزارش‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد از ابتدای سال 2013 میلادی تاکنون با افزایش ظرفیت مازاد تولید اتان آمریکا بیش از 15 میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی این کشور به منظور تولید اتیلن سرمایه‌گذاری شده است، همچنین با افزایش ظرفیت سازی تولید اتیلن آمریکا به حدود 36 میلیون تن از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون هم معادل هشت میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی، شیمیایی و تولید انواع محصولات پلیمری و پلی اتیلن این کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است.

پیش بینی موسسات معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد تا سال 2016 و 2017 میلادی ظرفیت تولید انواع محصولات پلیمری آمریکا شامل پلی‌اتیلن‌های سبک و سنگین خطی، اتیلن گلایکول، پلی وینیل کلراید، اتکسیلات‌ها، پلی وینیل الکل تا نقطه جوش بازار افزایش یابد.

ائتلاف جدید آمریکا با رقیب پتروشیمی ایران

به گزارش مهر، سابیک عربستان یکی از غول های پتروشیمی و پلیمری منطقه خاورمیانه و جهان برای مشارکت با ایالات متحده آمریکا در تولید گاز از ذخایر نامتعارف "شیل گس" به یک توافق جدید دست یافته است.

محمد المادی مدیرعامل سابیک عربستان با بیان اینکه این غول پتروشیمی در حاشیه اجلاس داووس با چند شرکت آمریکایی به منظور سرمایه گذاری در صنعت شیل گس (تولید گاز از سنگ‌های رسی) مذاکره کرده است، گفت: از این رو پیش بینی می شود اولین مشارکت آمریکا و عربستان در تولید گازهای نامتعارف در سال 2014 میلادی شکل بگیرد.

بر این اساس در صورت توافق نهایی واشنگتن – ریاض، یک واحد جدید کراکر شیل گس با دلارهای سابیک عربستان در آمریکا راه اندازی خواهد شد ضمن آنکه این سرمایه گذاری‌ها در سال 2017 میلادی به اوج خود خواهد رسید.

از سوی دیگر پس از آغاز سرمايه‏ گذاري و فعاليت برای استخراج گازهاي متعارف‏ در مناطق مختلف جهان همچون‏ آمريكا، اروپاي غربي، روسيه، چين و كانادا، عربستان سعودي هم به جمع كشورهاي توليد كننده شيل گاز پيوسته است.

خالد الفليح مديرعامل شركت نفت آرامكو عربستان با اشاره به آمادگی این شرکت برای تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف، تصریح کرد: ميزان ذخایر گاز نامتعارف عربستان بيش از 600 تريليون فوت مكعب ارزيابي می شود.

قطر هم برای توسعه پتروشیمی خیز برداشت

به گزارش مهر، قطر پس از عربستان سعودی بزرگترین رقیب سنتی صنعت پتروشیمی ایان در منطقه خاورمیانه است که در نظر دارد صادرات محصولات پتروشیمی خود را تا هفت سال آینده به ٢٣ میلیون تن در سال افزایش دهد.

عبدالرحمان علی العبدالله مدیرعامل شرکت منتجات با بیان اینکه با اجرای برنامه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی قطر، صادرات محصولات پتروشیمی این کشور از رقم سالانه ١٠ میلیون تن در ٢٠١٣ میلادی به ٢٣ میلیون تن در سال ٢٠٢٠ می رسد، بیان کرد: منطقه خلیج فارس ١١ درصد از بازار جهانی ٦٠٠ میلیارد دلاری پتروشیمی را در اختیار دارد.

این شرکت پتروشیمی قطری همچنین به تازگی تصمیم گرفته که یک شرکت بازاریابی بین المللی در شهر لاهه هلند تاسیس کند.

اعراب برای توسعه پتروشیمی گاز ارزان می‌دهند

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری هر چند در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس داووس سوئیس پیشنهادی مبنی بر ارائه تسهیلات و گاز ارزان قیمت به سرمایه گذاران خارجی صنعت پتروشیمی را مطرح کرده است اما وزارت نفت اعلام کرده قیمت منطقی برای فروش گاز به پتروشیمی‌ها حدود 19 سنت است.

گزارش مستند از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس حاکی از آن است که متوسط قیمت فروش گاز به صنایع پتروشیمی حدود 4.5 سنت به ازای هر مترمکعب است.

از این رو هم اکنون قیمت فروش هر مترمکعب گاز به صنایع پتروشیمی در عربستان سعودی حدود 2.65 سنت، در عمان 2.7 سنت، قطر 5.8 سنت و بحرین هفت سنت است که در صورت افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها به 12 تا 15 سنت عملا قیمت گاز پتروشیمی‌های ایرانی حدود 2 تا سه برابر سایر کشورهای عربی خاورمیانه خواهد بود.

کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای ساخت و توسعه پتروشیمی و اعمال دومین جهش توسعه‌ای در این صنعت اسراتژیک ارائه مشوق‌های سرمایه گذاری و فروش گاز با قیمت منطقی است و در غیر این صورت صنعت پتروشیمی ایران با مهاجرت سرمایه‌گذاران خارجی روبرو خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ali
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
حالا بازم زور بزنن قیمت خوراک پتروشیمی ها رو بالا ببرن!!!!!!!!!!!!!
تو رو قیمت گاز همسایه ها نگاه کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جسین
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
چرا واقعا عاقل کاری کند که بازآید پشیمانی...اگه میخواهید از تولید داخلی و صادرات حمایت کنید این روش درست نیست که میخواهید قیمت گاز را افزایش دهید..

فهیمیدم اقتصاد ما خیلی پویا هست .. شاخص رشد اقتصادی و بیکاری ما از سطح بین المللی بالاتر است که باید این تصمیمات ناسنجیده گرفته شود
عليرضا
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
اتفاقا خود همين "شيل گس"به دليل قيمت تمام شده بالاي نفت آن يك عامل تثبيت قيمت نفته و تضميني براي اينكه كمتر از 100 دلار نشه.
رضا
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
اگر مملکت روی روال بگردد .با حساب وکتاب باشد این نمایندگان عزیز خرجشان را ازکجا تامین نمایند .
ali
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
.
.
!!!!اب تو اسیاب عربها ریختن!!!!!
.
.
س.ح
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
متاسفانه نمایندگان مجلس نه تخصص لازم دارند و نه از مشاوران برجسته و بی طرف استفاده می کنند
عمده گیرهای اقتصاد ایران تصویب قوانین ضد سرمایه گذاری در مجلس و کوته نگری آنان است و این موضوع تنها به این مجلس هم ختم نمی شود در دوره های دیگر هم این وضعییت بوده است
علی
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
از درایت اعراب درس بگیرید به جای تمسخر
مجید
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
با سلام: اگر واقعآ وزارت نفتخواهان افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها را دارد در توهم قبل از حکومت احمدی نژادی قرار دارد، عده ای از نمایندگان محترم مجلس به قیمت پتروشیمی ها آگاه اند ولی اقلیت از روی نا آگاهی برای جبران کمبود بودجه دولت ناگزیر در چالش برای افزایش قیمت این مقوله دست و پا می زنند و از قیمت گذاری خوراک برای پتروشیمی ها تفره می روند کمااینکه قیمت گذاری را به وزارت نفت عودت داده اند، از وزارت نفت درخواست داریم قیمت ها را به نرخ ریال محاسبه کنند و در ضمن به شرکت های پتروشیمی ابلاغ بفرمایند سود صاحبان سهام سهامداران حقیقی را در حد سود تخصیص داده شده از طرف دولت و مجلس به این افراد در حد ۲۵ یا ۳۰ درصد اعمال فردوده و پرداخت نمایند، چون فعلا پرداخت ها از ۲۰ درصد تجاوز نمی کند، با توکل بر خدا
علی درویشیان
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
تا موقعی که پترو و پالایشی و معدنی در دست دولت است حرفی از خوراک ارزان وبهره مالکانه نمیشود ولی موقعی که سهام این شرکتها واگذار میشود نمایندگان مجلس دم از رانت میزنند و انتظار سرمایه گذاری داخلی و خارجی هم است ایا سهام ارزان به مردم فروخته شده
علی محمدی
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
متاسفانه سالها دوری از دنیا و مدیریت ... بر کشور باعث شده که درک حقایق سخت بشه!!!!! هر چی هم به این جماعت بگی که بابا دارین راه رو برعکس میرین، نه تنها نمی فهمن بلکه میگن که بقیه دنیا دارن اشتباه می کنن!
میری
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
دکتر حسن روحانی پیشنهادی مبنی بر ارائه تسهیلات و گاز ارزان قیمت به سرمایه گذاران خارجی صنعت پتروشیمی را مطرح کرده است اما.... فعالان داخلی رو نقره داغ میکنند
میری
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
دکتر حسن روحانی پیشنهادی مبنی بر ارائه تسهیلات و گاز ارزان قیمت به سرمایه گذاران خارجی صنعت پتروشیمی را مطرح کرده است اما.... فعالان داخلی رو نقره داغ میکنند
محمد
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
اگه خوراک پتروشیمی بیشتر از 5 سنت نشه هیچ چیزی تهدیدش نمیکنه
کسری
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
از ماست که برماست
سهامدار
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
هدف از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی توسط افراد تند رو اصولگرا بشرح زیر می باشد چرا در 8 سال دولت احمدی نژاد از این خبرها نبود
1-خروج سرمایه از صنعت پتروشیمی و روانه پول به سمت بازار سکه ودلار که نمایندگان اصول گرا پس انداز کرده اند تا دوباره قیمت انها بالا برود و دولت اقای روحانی را ناکارا اعلام کنند.
2-با زیان پتروشیمی اشتغال این بخش از یبن خواهد رفت وپیامد ان افزایش بیکاری (نتیجه نا کار امدی دولت امید وتدبیر)
3-نمایندگان تندرو اصولگرا نخواهند گذاشت مذاکرات به سر انجام برسد منافع انها در خشونت و تنش می باشد نه ارامش که بعد از ارامش سوء استفاده مالی انها اشکار می گردد
4-درصورت شکست مذاکرات منابع ارزی حاصل از پتروشیمی دیگر وجود نخواهد داشت (چیزی که اصول گرایان تندرو می خواهند )
5-مجلس به دولت تکلیف کرده که یارانه افراد پر درامد را حذف کند مگر از لحاظ شرعی می شود بیت المال را به یکسری داد وبه یکسری نداد مگر ماشیعه علی (ع) نیستیم که 1400سال قبل درسی برای امروز به ما داد با اینکه برادرش عقیل بچه های زیادی داشت وازطرفی وضعیت مالی خوبی نداشت وقتی تقاضای مبلغی بیشتر نمود گرز اتشین را به او نشان داد هدف نمایندگان تندرو اصولگرا منفجر کردن یکی از مین های است که دولت قبلی کار گذاشته است اگر دولت چنین اشتباهی را مرتکب شود با شناختی که از مردم ایران هست باید مطمئن باشد انتخابات مجلس اینده و ریاست جمهوری اینده دوباره دست طیف احمدی نژاد خواهد بود . لذا دولت از مقامع معظم رهبری استفتاءنماید که ایا پول بیت المال که متعلق به تک تک افراد جامعه می باشد را می توان به یکسری داد وبه یک سری نداد ایا با افزایش یارانه افراد کم درامد باعث نمی شویم که افراد به جای کار کردن خود رابیکار کنند بخوابند وبخورند ویارانه بگیرند ایا دین ما این را می گوید.
مجتبی
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
هر چی مطلب راجع به خوراک پتروشیمی بنویسیم بی فایده است چون بعضی از نماینده های تو مجلس داریم که هیچی حالیشون نیست از جمله همین آقای صدر که تنها کسیه که مرتب پیگیر افزایش قیمت خوراکه
amir
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
وزارت نفت سنگ خودش را به سینه میزند به فکر اقتصاد کشور نیست باید حتما بدانند بنفع عربستان و امریکا تلاش میکنند با این کار موجب نابودی پتروشیمی واقتصاد ایران خواهند شد اقای روحانی و دلسوزان مملکت باید جلوی این نخبگان را هر چه زودتر بگیرند تا کار دست مردم ندادند
محمد
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۱
امشب تو برنامه ثریا نموداری ارایه شد که حاکی از سود 400 درصدی پتروشیمی ها بود اقای صدر هم ادعا کرد پتروشیمی زاگرس سود 400 درصدی دارد.واقعا این سیوال برای من پیش امد که یا ایشان اطلاعات مالی ندارند یا اینکه ترازنامه های شرکتهای پتروشیمی که به تایید حسابرسان و سازمان بورس رسیده غلط است. من واقعا متاثر شدم که چرا صدا و سیما به عنوان یک منبا خبر موثق اینگونه اطلاعات غلط را منتشر میکند.